بازنشسته نگون‌بخت در صدارت نوبخت

حسن روحانی رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت در نامه ای به رئیس جمهور موضوع برابری حقوق بازنشستگی را مطرح کرد؛ موضوعی که با تبعات سیاسی و اقتصادی هشت سال تصدی نوبخت گره خورده بود.

به گزارش سلام آنلاین، سلام آنلاین چندی پیش در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور در خصوص مطالبات قانونی محمدباقر نوبخت بازنشسته نوشت: برای جلوگیری از سرگیری هزینه های جدی اجتماعی باید نگاه شما به امنیت ملی به طور دقیق مشخص شود. اعتبارات مورد نیاز برای تعدیل حقوق بازنشستگی 90 درصد شاغلان در چارچوب برنامه هفتم و شرایط تعیین شده آنها در اصلاحیه بودجه لحاظ و پیش بینی شود.

سرنوشت ادامه داد؛ اینجانب بر خود وظیفه اخلاقی می دانم که در صورت نیاز تمامی تجربیات خود را به صورت غیر رسمی جهت اجرای این امر به اطلاع مراجع ذیربط برسانم.

در خصوص فعالیت مدیربرنامه و سازمان بودجه دولت حسن روحانی در خصوص ساماندهی درآمد بازنشستگان می توان موارد مختلفی را مطرح کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

برنامه ششم توسعه و بودجه سالانه در هشت سال دولت تدبیر و امید چه شد؟

1. پس از اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر منابع مورد نیاز در اولین بودجه سالانه در برنامه هفتم توسعه، موضوع برابری حقوق بازنشستگی به رسانه ها و فضای سیاسی کشیده شد.

بر این اساس مجلس بر گنجاندن حداکثر منابع برای اجرای سهم 90 درصدی در بودجه اولیه برنامه هفتم تاکید کرد که البته دولت نیز به آن توجه کرد.

در همان زمان، حسن روحانی سخنگوی دولت که در دوران هشت ساله فعالیت خود بیشترین تبعات اقتصادی و معیشتی را برای بازنشستگان به دلیل مدیریت بودجه داشت، از این رو دهه 90 را «دهه سیاه» نامید که اقتصاد ایران وارد این بخش شده است. اقدامی عجیب، نامه نگاری با رئیس جمهور خواستار اصلاح قانون بودجه دولت شد.

در واقع فردی که در دوران تصدی خود بیشترین تجمع بازنشستگان را در مقابل سازمان برنامه و بودجه داشت، حالا وکیل بازنشستگی شده و حتی به رئیس جمهور نامه نوشته است. سوال ساده ای که در اینجا مطرح می شود این است که در سال های تصدی ایشان، واقعاً باری از دوش بازنشسته برداشته شد. یا اینکه چه تعداد از مشکلات امروز بازنشستگان به مدیریت افزایش تورم توسط روحانی مربوط می شود؟

شفاف سازی دولت حسن روحانی در مورد شرایط زندگی بازنشستگان

2. در دولت حسن روحانی و سازمان برنامه و بودجه با مسئولیت محمدباقر نوبخت، برنامه ششم توسعه تدوین و اجرا شد. خوب است سخنگوی دولت سابق در خصوص اقدامات دولت در روند تصویب مصوبه برابری و همچنین ارقام واقعی درج شده در بودجه سالانه تساوی حقوق بازنشستگی شفاف سازی کند.

درآمدهای خیالی و هزینه های واقعی برای سرنگونی دولت جدید.

3. سازمان برنامه و بودجه در سال آخر قانون دولت دوازدهم ارقام مربوط به هزینه های جاری و هزینه های قبوض دولت را با افزایش های نجومی افزایش داد. افزایش حقوق در بودجه مربوط به شوک تورمی در اقتصاد ایران در دو سال اول دولت سیزدهم است.

یکی از گروه هایی که از اقدامات دولت در پایان سال 2019 برای افزایش بودجه 1400 آسیب دیده است، جمعیت بازنشستگان کشور هستند. متاسفانه معیشت آنها به دلیل تورم با مشکلات جدی مواجه است.

تله های تبعیض بین حقوق بازنشستگی دولت و تامین اجتماعی خنثی می شود

خوشبختانه هفته گذشته دولت و مجلس بحث هوشمندانه ای را در خصوص یکسان سازی حقوق تامین اجتماعی در دستور کار قرار دادند. موضوع بی توجهی و تنها بحث تساوی حقوق بازنشستگان دولت بر اساس تعدادی از تصمیمات بودجه ای یکجانبه می تواند عواقب جدی برای کشور داشته باشد.

به گزارش سلام آنلاین، شورای اسلامی در جریان هفتمین بررسی برنامه توسعه تصویب کرد که برابری حقوق بازنشستگی ظرف سه سال محقق شود. در واقع در دولت سیزدهم و بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه موضوع یکسان سازی حقوق بازنشستگی در دستور کار قرار گرفت. سرانجام در پایان سال جاری آبان رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه از تصویب نسبت های تامین اجتماعی کشوری، لشکری ​​و مستمری در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم خبر داد.

بر اساس این دستورالعمل در سال اول برنامه 40 درصد، در سال دوم 30 درصد و در سال سوم 30 درصد خواهد بود پس حقوق. حقوق بازنشستگی به 90 درصد معادل حقوق کارمند می رسد. موضوع پرداخت تا سقف 90 درصد حقوق کارکنان تامین اجتماعی در ضمیمه این مصوبه مصوب می شود. منشأ این مشکل را باید از اجرای ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه دانست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا