استفاده از محصولات دخانی نوپدید و خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها

استفاده از محصولات دخانی نوپدید و خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها
اطلاعات تکمیلی:

دکتر «بهزاد، ولی زاده» همزمان با هفته ملی بدون دخانیات با شعار «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، حقوق و تکالیف همگان» در خصوص تولید و مصرف فرآورده های دارویی یکی از ترفندهای صنعت دخانیات، معرفی محصولات جدید است. صنعت جدید تنباکو گفت که محصولات تنباکو مانند سیگارهای الکترونیکی، سیستم‌های ویپ و سیستم‌های گرمایش تنباکو، محصولات ایمن محسوب می‌شوند.

وی افزود: جوانانی که برای اولین بار محصولات دخانی را به دلیل کلاهبرداری و ترفندهای صنعت دخانیات تجربه می کنند، بیشتر در معرض اعتیاد به نیکوتین قرار می گیرند و مصرف کننده دائمی مواد دخانی می شوند.

وی یکی از مهم ترین راه های محافظت از جوانان در برابر خطرات و آسیب های ناشی از مصرف دخانیات را ممنوعیت کامل تبلیغات دانست و تصریح کرد: صنعت دخانیات به طرق مختلف از جمله تولید محصولات جدید و متفاوت را ایجاد می کند . و طعم های متنوع و تبلیغات گسترده در سریال، جوان می شوند.

دکتر ولی زاده می گوید: «صنعت دخانیات هر ساله ده ها میلیارد دلار در سراسر جهان هزینه می کند. و برای بازاریابی محصولات خود پول خرج می کنند و فعالیت ها و فعالیت های بازاریابی آنها با هدف جذب جوانان و «کاربران جدید» است.

استفاده از طعم‌های جذاب و اسانس‌های خاص، انگیزه‌ای برای شروع استفاده جوانان است.

مدیر دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، استفاده از طعم‌های جذاب و اسانس‌های ویژه‌ای را که جوانان در دخانیات و فرآورده‌های نیکوتینی استفاده می‌کنند، انگیزه‌ای برای شروع مصرف این فرآورده‌ها برشمرد و تصریح کرد: کم خطر و کم خطر» یا «پاک تر» به جای سیگار معمولی یکی دیگر از ترفندهای صنعت دخانیات است.

مصرف سیگار الکترونیکی و خطر ابتلا به سرطان ریه

وی تاکید کرد: وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیکی با آسیب رساندن به آلوئول ها، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

بدون تنباکو، بدون دود جایگزینی مطمئن برای سیگار کشیدن است

وی با اشاره به اینکه تنباکوی بدون دود جایگزین مطمئنی برای سیگار است، خاطرنشان کرد: استفاده از مواد دخانی جدید مانند سیگار و قلیان های الکترونیکی و گرم کننده برای سیگارهای بدون دود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد و باعث سرطان دهان می شود. زبان، لثه، مری و پانکراس.

وی گفت: استفاده از مواد دخانی جدید مانند سیگار الکترونیکی و قلیان، ویپ و گرم کننده های بدون دود باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان و از دست دادن دندان می شود.

به گفته مدیر دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، محصولات جدید دخانی مانند سیگارهای الکترونیکی و قلیان، محصولات گرمایشی، ویپ و سیگارهای بدون دود حاوی نیکوتین هستند که یک ماده بسیار اعتیادآور است.

آسیب های زیست محیطی دخانیات

وی همچنین مواد شیمیایی سمی و میکروپلاستیک موجود در ته سیگار و ضایعات سیگارهای الکترونیکی را از عوامل آلودگی محیط زیست عنوان کرد و گفت: میکروپلاستیک های موجود در فیلتر سیگار غیرقابل تخریب بوده و از بلعیده شدن توسط آبزیان در کنار سواحل و اقیانوس ها باعث می شود. انتقال آلاینده ها در زنجیره غذایی

کشت تنباکو باعث آلودگی خاک و فقر می شود

وی گفت: صنعت دخانیات با تولید 84 میلیون تن گازهای گلخانه ای معادل دی اکسید کربن باعث تغییر اقلیم جهانی می شود و سالانه 200 هزار هکتار برای کشت تنباکو از بین می رود و 600 میلیون درخت که به دلیل استعمال دخانیات تخریب شده اند قطع شده است.

ته سیگار فراوان ترین نوع زباله های پلاستیکی در جهان است.

وی با اشاره به اینکه کشت تنباکو باعث آلودگی و فقر خاک می شود، گفت: ته سیگار با تولید حدود 770 تن زباله سمی در سال، فراوان ترین نوع زباله پلاستیکی در جهان است.

مدیر دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت افزود: ریختن 4.5 تریلیون فیلتر سیگار در سطح شهر، پارک ها، سواحل و رودخانه ها در سال باعث آلودگی زمین و منابع غذایی می شود و 5 درصد از کل کشور را آلوده می کند. قطع کامل جنگل ها در جهان ناشی از کشاورزی است

منبع: فرتاک نیوز

دکمه بازگشت به بالا