آیا دمنوش زنجبیل می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند؟

خواص زنجبیل برای سلامت بدن

کمک به هضم غذا و مشکلات معده

دمنوش مفرح دکتر بیز: ترکیبات موجود در زنجبیل به تسکین ناراحتی دستگاه گوارش، تحریک بزاق و صفرا و تحریک انقباضات معده در هنگام حرکت مواد غذایی و مایعات کمک می‌کند. همچنین، به نظر می‌رسد زنجبیل اثرات مفیدی بر  افزایش تحرک دستگاه گوارش دارد. در نتیجه زنجبیل می‌تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ و کمک کند.

درمان حالت تهوع

خرید دمنوش بانوان دکتر بیز: تحقیقات نشان داده زنجبیل حاوی ویتامین B6 است و برای درمان عالی است. جویدن زنجبیل خام یا نوشیدن چای زنجبیل یک درمان خانگی معمول برای تهوع است.

 درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

دمنوش لاغری بیز: زنجبیل منبع اصلی دکونژستان یک نوع ماده ضداحتقان است. در هنگام سرما و شیوع ویروس‌ها، نوشیدن چای زنجبیل راه خوبی برای سلامت و گرم نگه داشتن خود است. زنجبیل در و مبارزه با بیماری ها نقش موثری ایفا می‌کند.

روش تهیهچای زنجبیل

برای تهیه‌ی چای زنجبیل در خانه، مقداری زنجبیل تازه را خرد کنید و آن را در یک فنجان آب داغ بریزید. مقداری آب لیموی تازه اضافه کنید و پس از خنک شدن با کمی عسل میل کنید.

 آنتیهیستامین طبیعی

زنجبیل جایگزینی طبیعی برای انواع داروهای پزشکی جهت درمان حساسیت های شماست. ثابت شده است که چند فنجان چای زنجبیل در روز می‌تواند عطسه‌ها و آبریزش بینی همراه با آلرژی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

 کاهش دردهای عضلانی و دردهای پیش از قاعدگی

یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل زنجبیل درد عضلانی ناشی از ورزش را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. زنجبیل همچنین در کاهش که بسیاری از خانم‌ها تجربه می‌کنند، تاثیر چشمگیری دارد.

 کاهش عفونت و التهاب بدن

زنجبیل قرن‌هاست که برای کاهش عفونت و درمان شرایط التهابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه همچنین برای درمان التهاب مرتبط با آرتروز بسیار موثر و بی‌خطر است.

 سلامت قلب و عروق

یکی دیگر از خواص زنجبیل کاهش احتمالی کلسترول، کاهش خطر لخته شدن خون و کمک به کنترل سطح قند خون و در نتیجه درمان بیماری های قلب و عروق است.

 بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از آلزایمر

برخی مطالعات در مورد حیوانات نشان می‌دهند که آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات زیست فعال موجود در زنجبیل می‌تواند پاسخ‌های التهابی در مغز را مهار کنند همچنین روی کاهش زوال عقل ناشی از افزایش سن که مقدمه است تاثیر دارد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زنجبیل می‌تواند عملکرد مغز را به طور مستقیم تقویت کند.

کمک به حفظ سلامت دهان

قدرت ضد باکتریایی زنجبیل ممکن است باعث درخشندگی دندان‌ها و شود. ترکیبات فعال موجود در زنجبیل به نام گینجرول، می‌توانند از رشد باکتری‌های دهان جلوگیری کنند.

 درمان نازایی و اختلال نعوظ

منگنز موجود در زنجبیل با کمک به شکل‌گیری و تحریک ترشح هورمون جنسی تستوسترون برای افزایش میل جنسی و تولید اسپرم بسیار مهم است.

 سلامت پوست

زنجبیل منبعی فوق‌العاده از آنتی اکسیدان‌هاست که ضمن افزایش گردش خون، سموم سلول‌های پوستی را کاهش می‌دهد و اثرات پیری را کندتر می‌کند. همچنن زنجبیل به کاهش لکه‌ها و جوش‌های صورت کمک می‌کند. زنجبیل یک ضدالتهاب طبیعی است که به آرام شدن پوست آسیب‌دیده یا پوستی که کمی ملتهب است کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 لایهبرداری از پوست

یکی از خواص زنجبیل است. خیلی راحت می‌توانید برای خودتان در خانه اسکراب بدن و صورت تهیه کنید. بافت دانه دانه‌ی زنجبیل شما را از سلول‌های مُرده‌ پوست خلاص می‌کند. آن را با عسل موم‌دار مخلوط کنید و از بوی فوق‌العاده‌اش لذت ببرید.

 شادابی و سلامت مو

زنجبیل ریشه‌ مو را تقویت می‌کند، بنابراین مصرف آن به صورت خوراکی یا موضعی می‌تواند از جلوگیری کند. این گیاه همچنین با افزایش جریان گردش خون می‌تواند رشد مو‌ها را نیز تحریک و همزمان مو‌های شما را براق کند. زنجبیل دارای خواص آنتی سپتیک طبیعی است و با مبارزه می‌کند.

 اثر زنجبیل در کاهش وزن

استفاده از زنجبیل همراه با ورزش و یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این ماده گیاهی کم کالری باعث سرعت بخشیدن به و سوزاندن چربی ها می شود. همچنین مانع از گرسنگی و اشتهای زیاد می شود.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از دیابت

زنجبیل باعث کاهش سطح قند خون شده و مصرف منظم آن از بروز دیابت نوع ۲ و چاقی پیشگیری می کند.

کمک به درمان کبد چرب

خواص آنتی اکسیدانی زنجبیل و کاهش تری گلیسرید خون به کمک کرده و مصرف زنجبیل با کاهش التهاب و رشد و نمو سلول های سرطانی از بروز سرطان کبد پیشگیری می کند.

 روش های مصرف زنجبیل در پخت غذا

  •  هنگام خرید زنجبیل، توجه کنید نباید روی آن لک یا چروک مشاهده شود و عطر و بوی قوی‌ای داشته باشد.
  • زنجبیل تازه را در یک کیسه‌ پلاستیکی بسته بندی کنید و در یخچال یا فریزر قرار دهید. قبل از استفاده آن را پوست بگیرید یا رنده کنید و به مقدار مناسب در هر ماده‌ غذایی یا نوشیدنی اضافه نمایید.
  • شما همچنین می‌توانید از زنجبیل خشک شده نیز استفاده کنید.
  • از زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل خشک می توان به عنوان طعم دهنده در انواع سوپ و سبزیجات استفاده کرد.
  • از ریشه زنجبیل تازه برای تهیه انواع آب نبات، شیرینی زنجفیلی، بیسکویت و تنقلات تند مزه استفاده می شود
  • چای زنجبیل از محبوب ترین نوشیدنی ها محسوب می شود.

عوارض جانبی مصرف زنجبیل

در برخی موارد مصرف زیاد آن با عوارضی از قبیل تشدید رفلاکس اسید معده، التهاب در دهان و اسهال همراه است.

به طور کلی توصیه می‌شود که افراد روزانه بیش از ۴ گرم زنجبیل مصرف نکنند.

میزان مصرف زنجبیل در دوران بارداری باید طبق نظر پزشک و بیش از یک گرم در روز نباشد.

افرادی که به سنگ صفرا، دیابت یا اختلال در لخته شدن خون مبتلا هستند، باید قبل از مصرف زنجبیل یا افزایش میزان مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند.

زنجبیل و مکمل‌های مبتنی بر آن نباید با آسپرین یا سایر دارو‌های رقیق کننده‌ خون مصرف شوند.

در صورت استعمال موضعی زنجبیل ممکن است باعث بروز تحریکات پوستی شود، حتما قبل از استفاده روی بخش کوچکی از پوست تست شود

دکمه بازگشت به بالا