آموزش؛ حلقه مفقوده کنترل دیابت / وضعیت دسترسی به داروهای این بیماری

عضو اداره آموزش و ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی آموزش را نه تنها برای پیشگیری از دیابت بلکه برای پیشگیری از تمامی بیماری های غیرواگیر از جمله فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی مهم دانست و اظهار داشت: آموزش; حلقه مفقوده مدیریت دیابت است.

دکتر اسدالله رجب – موسس انجمن دیابت ایران در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری های غیرواگیر مانند دیابت زمانی که مبتلا می شوند علامتی ندارند، خاطرنشان کرد: گفته می شود این بیماری زمانی به یک علامت تبدیل شد که سال ها مبتلا بود. زمانی که فرد مبتلا به دیابت به خصوص دیابت نوع 2 به پزشک مراجعه می کند، اغلب حدود 10 سال از بیماری او می گذرد، اما او از این موضوع اطلاعی نداشت. در چنین شرایطی مرحله پیشگیری را از دست می دهیم و فرد دیابت دارد.

وی با بیان اینکه وقتی فرد مبتلا به دیابت تشخیص داده می شود حفاظت اولیه خود را از دست می دهیم، افزود: مرحله دوم یعنی آموزش از این مرحله آغاز می شود. یعنی باید کاری کنیم که افراد دیابتی دچار عواقب این بیماری نشوند.

اهمیت پیشگیری از دیابت

رجب با بیان اینکه مهمترین مولفه در مقابله با دیابت پیشگیری است، گفت: پیشگیری از دیابت. پیشگیری نه تنها اولیه بلکه ثانویه و برتر است. وقتی صحبت از پیشگیری ثانویه می شود، به این معنی است که بیماران از عوارض دیابت رنج نمی برند.

اعضای فرهنگستان علوم پزشکی درباره مرحله سوم پیشگیری از دیابت نیز بیان کردند: این مرحله باید برای پیشگیری از ابتلای بیماران به ناتوانی های ارگانیک مانند از دست دادن کلیه، نابینایی یا عوارض عصبی، خون قلب انجام شود.

موسس انجمن دیابت ایران، پیشگیری را مهم ترین موضوع مرتبط با دیابت دانست و گفت: برخی افراد در مرحله پیش دیابت هستند و می توانیم با برنامه ریزی و اقدام صحیح از ابتلای این افراد به دیابت جلوگیری کنیم. با برنامه ریزی می توان تعداد افراد در مرحله پیش دیابت را کاهش داد و با کاهش این افراد تسهیلات مورد نیاز بیماران دیابتی را فراهم کرد.

این متخصص همچنین گفت: هزینه درمان دیابت به خصوص برای بیمارانی که مشکلات ادراری دارند بسیار گران است. بنابراین اگر بتوانیم از شیوع دیابت جلوگیری کنیم، می توانیم دیابت را با هزینه کمتری کنترل کنیم.

بیماری قلبی عروقی از عوارض دیابت است

رجب در مورد دیابت افزود: دیابت می تواند با تعدادی از عوارض همراه باشد. کشتی های بزرگتر ابتدا بدنه و سپس کشتی های کوچکتر ساخته شدند. آترواسکلروز می تواند باعث حمله قلبی و سکته شود. اگر انسداد عروق بزرگ مشاهده نشود، عروق کوچک مسدود می شوند و این می تواند منجر به مشکلات کلیوی، نارسایی کلیه و مشکلات چشمی شود. اگر مشکل چشم کنترل نشود، احتمال نابینایی و قطع عضو وجود دارد.

وی عوارض انسداد رگ های کوچک را بیان کرد: در صورت انسداد رگ های کوچک، عصب قدامی تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث سکته می شود.

نظرسنجی ها خوب هستند، اما کافی نیستند.

بنیانگذار انجمن دیابت ایران درباره کمپین غربالگری دیابت به سلام آنلاین گفت: خوب است کمپین مرتبط با دیابت داشته باشیم. شناخت افراد مبتلا به دیابت به عنوان حداقل نقطه مبارزه برای این بیماری در نظر گرفته می شود. چنین غربالگری مردم را نسبت به بیماری های غیرواگیر مانند دیابت آگاه می کند و به فکر مدیریت آن است.

یکی از اعضای گروه آموزش بهداشت و اطلاع رسانی فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه “بررسی ملی سلامت و غربالگری دیابت و فشار خون” در ساریچاری انجام شد، خاطرنشان کرد: بیماران در این بررسی با سطح قند خون شناسایی شدند. بیش از 300، اما آنها در مورد آن نمی دانستند. برخی از بیماران دیابتی در بررسی های مرتبط با سلامت شناسایی شدند.

رجب گفت: وقتی بیماران را در نظرسنجی شناسایی کردیم، در مقابل آنها چه کنیم؟ پیشنهاد میکنم؛ در پاسخ به این سوال باید گفت که مرحله بعدی بسیار مهم است. اگرچه کمپین های مرتبط با دیابت خوب هستند، اما مهم است که به همه دیابتی ها رسیدگی شود.

یکی از اعضای فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه باید آموزش های لازم به بیماران داده شود، افزود: از بیماران دیابتی که در نظرسنجی مشخص می شوند می خواهیم به پزشک مراجعه کنند اما متاسفانه برخی از آنها از انجام این کار خودداری می کنند. مثلا افرادی که قند خونشان بالای 300 است و مشکلی نداشته اند به پزشک مراجعه نمی کنند.

اهمیت فرهنگ، اهمیت شمارش سلامت در جامعه

موسس انجمن دیابت ایران با بیان اینکه دکتر نرفتن ریشه فرهنگی دارد، گفت: زمانی که مشکلی داریم به پزشک مراجعه می کنیم. سلامت مهم است اما هیچ فرهنگی سلامت را در جامعه مهم نمی داند. وقتی ناتوان هستیم، سلامتی مهم تلقی می شود.

وی گفت: ما باید برای سلامت ارزش قائل شویم زیرا سلامت بسیار مهم است. سلامتی یک نعمت خدادادی است. ما برای سلامتی ارزشی قائل نیستیم زیرا به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد. باید به مردم بگوییم که سلامتی ارزشمند است و مردم باید به فکر سلامتی خود باشند.

وضعیت دارویی مرتبط با دیابت

رجب با بیان اینکه وضعیت پزشکی در حوزه دیابت بد نیست، ادامه می دهد: در حوزه پزشکی با مشکلات زیادی مواجه نیستیم. مشکل مدیریت است، گاهی اوقات با کمبود دارو مواجه هستیم و این یک مشکل مدیریتی است. در حال حاضر در زمینه پزشکی دیابت مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مدیریت دیابت به دارو محدود نمی شود، گفت: نه تنها دارو، بلکه دارو نیز مهم است. مشکلات در زمینه دیابت مربوط به پیشگیری است. پیشگیری یعنی ارائه آموزش و تهیه ابزار و تجهیزات برای مدیریت دیابت.

وی گفت: تنها 20 درصد بیماران دیابتی به انسولین نیاز دارند. اگر دارو کامل اما بی سواد باشد، در دسترس بودن دارو بی اثر است. مدیریت مدیریت دیابت در اختیار بیماران یا خانواده آنهاست. اگر دیابت قابل کنترل نباشد، چه دارویی می تواند درد را درمان کند؟

موسس انجمن دیابت ایران افزود: داروهای بیماران دیابتی در دسترس است اما بسیاری از افراد از عوارض ناشی از دیابت رنج می برند. مطالعات نشان می دهد که کمتر از یک درصد از دیابتی ها در کشورهای اروپایی از نابینایی رنج می برند.

وی گفت: داروها از پیشرفت بیماری جلوگیری می کنند اما از عوارض بیماری جلوگیری نمی کنند. آموزش در زمینه دیابت بسیار مهم است. آموزش نحوه استفاده از تجهیزات موجود به بیماران ارائه شود تا دچار عوارض دیررس بیماری نشوند. اگر بیمار به کندی دچار عارضه دیابت شود، کنترل آن مشکل است.

یکی از اعضای اداره آموزش و ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی گفت: آموزش عنصر مهمی در هر زمینه ای است. اگر آموزش های لازم در زمینه بیماری های غیر واگیر انجام نشود با مشکل مواجه خواهیم شد. در بیماری های غیرواگیر مانند کلسترول بالا، فشار خون، سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و سکته مغزی با مشکلاتی مواجه هستیم و این مشکل ریشه در آموزش دارد.

وی گفت: آموزش باید در خانواده ها و مدارس انجام شود. به عنوان مثال، مدارس باید آموزش های لازم را در مورد چاقی و اضافه وزن به دانش آموزان ارائه دهند. آموزش به معنای کتاب خواندن نیست. در عوض، به معنای تغییر موقعیت ها و تغییر سبک زندگی است. مردم باید بتوانند برخلاف میل درونی خود عمل کنند. یعنی اگر غذا خوردن ناسالم است از خوردن آن خودداری کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا