اجتماعی

وجود بیش از ۷ میلیون مبتلا به دیابت در ایران/ عوارض بلندمدت این بیماری

مدیرکل دفتر کنترل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت بر کنترل قند خون به‌ویژه برای بیماران دیابتی تاکید کرد و گفت: عدم کنترل قند خون در بیماران دیابتی یکی از دلایل اصلی دیالیز شدن بیماران است. .

دکتر کروش اعتماد در گفت وگو با سلام آنلاین. نشان دهید که عامل اصلی برای وضعیت بیمار دیالیز است. دیابت یکی از پیامدهای طولانی مدت دیابت، آسیب به عروق یا مویرگ ها است. به همین دلیل پس از دیابت، فرد دچار چشم، کلیه یا جراحت می شود که به کندی بهبود می یابد.

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: به همین دلیل است که بیماران دیابتی باید در فواصل زمانی معینی مربوط به کلیه ها و چشم ها معاینه شوند. عدم کنترل قند خون در بیماران دیابتی یکی از دلایل اصلی رسیدن بیماران به مرحله دیالیز است.

اعتماد تاکید می کند: با ایجاد تغییر در سبک زندگی و رعایت مواردی مانند مدیریت اضافه وزن، رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی متعادل و …. عوارض دیابت را می توان تا حد زیادی کاهش داد.

وی در ادامه بر لزوم اطلاع از میزان قند خون و فشار خون انسان تاکید کرد و گفت: یکی از دلایلی که کمپین ملی بررسی فشار خون و دیابت را در سن 18 سالگی راه اندازی کردیم به همین دلیل بود. باعث افزایش آگاهی مردم و افزایش خودمراقبتی خواهد شد.

به گفته وی، در این کمپین ملی، در صورتی که پس از اعلام خود در لینک ویژه ای که از طریق پیام برای وی ارسال شده، مشخص شود فردی مشکوک به دیابت یا فشار خون باشد، به سلامت منتقل می شود. مرکز آزمایش قند خون و شروع درمان در صورت دیابت.

به گزارش سلام آنلاین. قبل و قبل از اجرای کمپین ملی سلامت، بر اساس آمار منتشر شده از آخرین مطالعه ملی بیماری های غیرواگیر در سال 1400، وزارت بهداشت اعلام کرد که برآورد تعداد کل دیابتی ها در جمعیت افراد بالای 25 سال در ایران. بیش از 7 میلیون نفر است.

همچنین در همان سال شیوع دیابت 14.15 درصد (میانگین قند خون در جمعیت مذکور 105.51 میلی گرم در دسی لیتر) برآورد شد، در حالی که زنان 14.71 درصد و مردان 13.44 درصد بودند. در عین حال، شیوع دیابت در همین جمعیت 24.79 درصد بود، در حالی که زنان 23.54 درصد و مردان 26.35 درصد بودند.

این آمار در حالی منتشر می شود که بر اساس برآوردهای انجام شده در این جمعیت، میزان آگاهی از دیابت 73.29 درصد، پوشش آن 65.05 درصد و درمان موثر 31.06 درصد است. در واقع انتشار این آمار نشان می دهد که درصد قابل توجهی از دیابتی ها درمان موثری دریافت نمی کنند که می تواند منجر به عوارض دیابت شود.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا