آینده چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست چگونه خواهد بود ؟
در گزارش پژوهشکده اسمیترز پایرا که درباره تفاوت چاپ دیجیتال و افست می باشد، آینده چاپ دیجیتال در مقابل چاپ افست تا سال ۲۰۲۰ و پیش بینی آینده بازار چاپ دیجیتال و چاپ افست مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به روند رشد چاپ دیجیتال در گستره ی جهانی، پنج سال آینده بازار چاپ جهان مورد پیش بینی قرار گرفته است.
این مقاله به برخی از روندهای کلیدی در مطالعه جدید بازار چاپ اشاره می کند. طبق بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۵، ارزش مادی چاپ دیجیتال ۱۳/۹ درصد از کل و بوده است اما این تنها ۲/۵ درصد از حجم کل کارهای چاپی در جهان است که میزان ناچیزی است اما باید توجه داشت که این مقدار هر روز در حال افزایش است و ما در بسیاری از بخش های چاپ شاهد جایگزینی چاپ دیجیتال به جای آنالوگ و افست هستیم.
با توجه به رصد روند توسعه پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۰، چاپ دیجیتال ۴/۱۷ درصد ارزش مادی و حداقل ۴/۳ درصد از کل حجم چاپ را به خود اختصاص خواهد داد. چاپ دیجیتال به سرعت در حال رشد است چرا که مزایایی را در اختیار شما می گذارد که چاپ افست نمی تواند ارائه دهد.
اطلاعات نشان می دهند که چاپگرهای دیجیتال در دهه ی ۷۰ میلادی پا به عرصه ی وجود گذاشتند و در همان ابتدا ما چاپ دیجیتال را به عنوان چاپگرهای رنگی شناختیم. چاپگرهای رنگی دیجیتالی اولیه به خاطر قیمت پایین نسبت به همتایان دیگر و هزینه های کم نگهداری، اجرای پر سرعت و انجام آسان و ارزان تیراژهای پایین، توسط کاربران بازار آن زمان، مورد توجه قرار گرفت. همانطور که شرکت های بیشتری به تکنولوژی دیجیتال رو می آوردند، رفته رفته برنامه های کاربردی جدید و تسهیل کننده به بازار آمدند و در کنار آن مدل های تجاری برای چاپ بر اساس تقاضا مطرح شدند.
کتاب های کم تیراژ برای چاپ به سپرده شدند که در آن پرینترها تکنولوژی دیجیتال جایگزین آنالوگ شده بود. در این بین کتاب هایی با محوریت عکس رخنمون شدند و بازار عکاسی آنی هم رونق گرفت و به این ترتیب استفاده از چاپ دیجیتال بیشتر شد و بازار جدیدی برای این نوع چاپگرها به وجود آمد. با همه گیری اینترنت بحث سفارشات آنلاین پیش آمد و چاپگرهای دیجیتال از اولین انتخاب های کاربران این حوزه قرار گرفت و این اتفاق باعث رشد چند میلیارد دلاری بازار شد.
بر اساس مطالعات پژوهشکده اسمیترز پایرا در مورد بازار و آینده چاپ دیجیتال (در مقابل چاپ افست) در سال ۲۰۲۰ میلادی، سه عامل کلیدی آینده بازار چاپ و وضعیت چاپ دیجیتال و چاپ افست در آن را برای آینده تعیین می کنند. این سه عامل عبارتند از مباحث اقتصادی، برنامه های کاربردی و مدل های تجاری بازار که در ادامه به اختصار به آنها اشاره خواهد شد.
پیش بینی آینده چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست از نظر اقتصاد
تکنولوژی های چاپ برای فرآیندهای افست در حال توسعه است، اما عمده پیشرفت ها در چاپ دیجیتال و به ویژه جوهرافشان انجام می شود. سرمایه گذاری های عمده این بخش از تحقیق و توسعه در سرفصل های چاپ جوهرافشان هم، صرف کارهای نهایی و به زعمی فرآیندهای پس از چاپ اینگونه پرینترها می شود. در این باره تحولات قابل توجهی در زمینه فعال کردن تکنولوژی گردش کار به چشم می خورد که باز در آن اکثر فرآیندها متوجه به بخش و مباحثی چون نشستن جوهر بر روی کاغذ و گسترش طیف گرماژهای مختلف برای استفاده در چاپ دیجیتال می شود.
تحقیقات زیادی به منظور بهبود کیفیت چاپگرهای جوهر افشان که آنها عمدتا پایه آب هستند صورت گرفته است که باعث توسعه این بخش و ایجاد تحولاتی موفق در بحث کاهش هزینه چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست شده است. به طور کلی در بازار چاپ جهانی تقاطع اقتصادی یا تلاقی اقتصادی افزایش می یابد و این امر باعث می شود که تکنولوژی دیجیتالی جایگزین تکنولوژی های پیشین در بخش های لیتو، فلکسو و گرانول شود.
اسمیترز پایرا یک مدل هزینه ای را برای چاپ دیجیتال و افست مطرح می کند که در آن هزینه های واقعی تولید برای هر دو نوع چاپ (چاپ دیجیتال و افست ) محاسبه می شود. هزینه های استهلاک، تامین و نگهداری، تغییر شکل، نرخ کار، انرژی و زمان آماده سازی دستگاه برای کار، نصب و راه اندازی، هدر رفتن مواد (محاسبه ی باطله های کار در هر دو نوع چاپ)، سرعت چاپ، قیمت مرکب ها و میزان مصرف از شاخص هایی هستند که در این الگو واره به چشم می خورند.
باید توجه داشت که محصول نهایی چاپ می تواند بسیار متنوع باشد و بر همین اساس باید مدل هزینه های مطرح شده برای هر کار جداگانه و با توجه به ویژگی های آن صورت بگیرد. طبیعی است که برای رسیدن به یک برآورد صحیح باید تغییرات را مشخص و محاسبه را بر اساس نوع چاپ به انجام برسانیم تو اینگونه به یک جدول دو ستونی و یک تقارن اقتصادی میرسیم که در آن دو روند با هم مقایسه شده و شیوه کار ارزان تر خود را نشان می دهد. در این صورت است که با تغییر تکنولوژی قیمت ها تغییر می کنند و ضرر فایده کار در هر بخش مشخص می شود.
این مدل برای شرکت ها نیز مفید است، آنها می توانند با تکیه بر یافته های خود مناسب ترین تکنولوژی را نسبت به بازارهای خاص خود انتخاب کنند. آنها همچنین می توانند از یافته های تحقیقاتشان برای تامین هر چه بهتر و دقیق تر تجهیزات و مواد مورد مصرفشان استفاده کنند و در کنار آن جایگاه تکنولوژی و کاری را که مجموعه شان به بازار عرضه می کند را فهمیده و برای ارتقای آن برنامه ریزی مدون انجام داده و با تدبیر عمل کنند.
پیش بینی آینده چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست از نظر برنامه های کاربردی
بی شک فروش محصولات دیجیتال در بیشتر فروشگاه های چاپی در سراسر جهان ادامه خواهد یافت و توسعه مشابهی را هم تجربه خواهد کرد و الکتروفتوگرافی توسط چاپگرهای جوهر افشان ترویج می شود. مطمعنا حجم و ارزش الکتروفوتوگرافی همچنان افزایش می یابد چرا که کاربرد رنگ ها رشد می کند و این نکته تاثیر مستقیمی در روند آن خواهد داشت. کاربرانی که از نوآوری استقبال می کنند بیشتر به سمت استفاده از برنامه های کاربردی سوق پیدا کرده و با درک مزایای آنها استفاده و بهره وری از چاپ دیجیتال افزایش پیدا می کند.
این تکنولوژی به سرعت در حال رشد همه جانبه است و به زودی فرصت های جدید و بازارهای بکری برای کار پیش می آورد. چاپ دیجیتال می تواند متغیرهایی را ایجاد کند که باعث می شود تا آن از موانع استاتیک موجود در نسل های سنتی چاپ موثرتر باشد. کاربران چاپ دیجیتال عمدتا خود هم افراد نوآوری هستند و روشهای جدیدی برای ارائه توابع و ویژگی های نوین فراهم می آورند که طبق آنها ضمن به صرفه بودن کار برای مصرف کنندگان بازار، چاپخانه ها هم به فروش بیشتر و ارزش افزوده بیشتر برسند.
اسمیترز پایرا در ژوئن ۲۰۱۵ یک برنامه ی تحقیقاتی را در بازار چاپ به انجام رساند تا آینده چاپ دیجیتال را در مقابل چاپ افست تا سال ۲۰۲۰ تعیین وضعیت کند. این تحقیق بر روی کاربران مطرح و صاحب کسب و کارهای موفق با انجام رسید و دلایل جلوگیری آنها از پذیرش چاپ دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت. عواملی مانند زمان اجرا، نوع فناوری، هزینه های راه اندازی و مسائل زیست محیطی از جمله عواملی بودند که عمده ی آنها اطلاع درستی از آن نداشتند و این باعث عدم استقبال آنها از چاپ دیجیتال شده بود.
پیش بینی آینده چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست از نظر مدل تجاری
در سال های آتی بر اساس تغییر نیازهای بازار، روش های اتخاذ شده توسط چاپخانه ها در زمینه های چاپ دیجیتال و افست تغییر پیدا خواهد کرد، انتخاب بین دیجیتال و افست همیشه یک تصمیم نیست و گاهی نیاز ما را به تغییر روند کار مجبور می کند. بسیاری از چاپخانه ها امروز چاپگرها و دستگاه های دیجیتال را به عنوان ابزارهایی برای بالا بردن ظرفیت کسب و کار خود به کار می گیرند می توان گفت که چاپ دیجیتال بیش از اینکه رقیب افست باشد می تواند به عنوان تکمیل کننده فرآیند چاپ یک چاپخانه افست در آن حضور پیدا کند.
در چاپ دیجیتال انعطاف پذیری بیشتری وجود دارد و چاپخانه ها و کاربران می توانند تیراژهای پایین را به سرعت و با کیفیتی قابل قبول به این دستگاه ها بسپارند و از هدر رفتن زمان جلوگیری کنند و به این وسیله راندمان و کارایی کل چاپخانه را تا حدود زیادی افزایش دهند (در واقع منظور این است که نمونه گیری با این دستگاه ها به سادگی قابل انجام است، مثلا سفارش کتابی به سمت شما می آید که تیراژی ۱۰ هزارتایی دارد اما سفارش دهنده ی آن ۲۰۰ عدد از آن را به سرعت نیاز دارد و اینجا است که چاپ افست به صرفه نیست و یک چاپگر دیجیتال به راحتی قابلیت رفع این مانع را دارا است.
باید توجه داشت که احترام به نیاز مشتری در بازار رقابتی امروز می تواند به راحتی او را به شما وابسته کرده و همکاری های آتی را برای شما تضمین کند(. ترجیحات و نیازهای مشتری علی الخصوص در بخش های نهایی کار (بخش پس از چاپ) در حال تغییر هستند و تعداد کارهای نهایی به قدری زیاد شده که تنوع آنها در بخش نهایی سفارشات را به چند دسته متفاوت تقسیم کرده که چاپخانه ها هر کدام راه حل های دیجیتال و افست متفاوتی برای مشتریان دارند و برای او انتخاب سازی می کنند.
اسمیترز پایرا در تحقیق خود یک شرکت موفق را که با مدل کسب و کار جدید دیجیتال کار می کند مورد بررسی قرار داده است. طبق نتایج به دست آمده مشخص شد چگونه خریداران این مجموعه در بازار رقابتی به کار با این مجموعه مشتاق هستند، آنها حجم زیادی از تولیدات را با قیمتی ارزان و کیفیتی مقبول برای مشتریان خاص خود به انجام می رساندند.
این ارزش افزوده متنبه توسط تجهیزات دیجیتال جدیدی که به این رسته ( بازار چاپ ) اضافه شده است، به ارائه دهنده خدمات چاپی اجازه می دهد که خود را از دیگر رقبای سنتی بازار متمایز کند و تبدیل به یک تامین کننده ارزشمند شود که اولویت انتخاب مشتریان و مصرف کنندگان چاپی است. ساده انگارانه است که فکر کنیم تولیدکنندگان مجهز این چنینی که چاپ دیجیتال را با خط افست خود تلفیق کرده اند. تنها در مباحث قیمتی با رقبای خود رقابت می کنند؛ چاپ دیجیتال ظرافت های کاری و ترفندهای زیادی دارد که کاربران حرفه ای و هوشمند به خوبی از آنها استفاده کرده و به سود تضمین شده می رسند.
به عنوان نمونه یک کمپانی که با استفاده از مدل تجاری چاپ دیجیتال جدید به موفقیت دست یافته است در گزارش اسمیتر مورد تاکید قرار گرفت. مسئول یک شرکت متوسط تامین کننده خدمات چاپ توضیح می دهد که پیش از این ظرفیت چاپ افست آنها می توانست سفارشات با حجم بالای یک مشتری خاص با را با توجه به بازار قیمتی مقرون به صرفه تولید کند. با استفاده از این تجهیزات دیجیتال جدید ارزش نوآوری به این دسته از مشاغل افزوده شده است که به تامین کننده خدمات چاپ اجازه می دهد جلوه متمایزی به خود بدهد و به یک عرضه کننده ارزشمند برای مشتریان تبدیل شود نه اینکه تنها بر سر قیمت با سایر رقبا رقابت کند. کارهای دیجیتال حاشیه های جذابی را به وجود می آورد که به معنای سوددهی بسیار بالا خواهد بود.
بیایید نگاهی به ( Wide Format ) بیاندازیم. این روزها حجم بسیار زیادی از سفارشات چاپ به پوسترهای عریض و چیزهایی از این قبیل اختصاص دارد. پول هنگفتی نیز در این تجارت گردش دارد؛ و البته کیفیت این ماشین های لعنتی! غیر قابل باور است. در آینده تولید کنندگان با سریع تر کردن این تکنولوژی آن ها را به ماشین های چاپ تبدیل می کنند. فقط تصور کنید که آن ها بعد از ۵ سال به کجا می رسند!
شرکت چاپ سانترال برنامه تحقیقات عظیمی را در دست دارد که تمامی آن بر تکنولوژی جوهر افشان استوار است و آن ها واقعا می تواند همه چیز را تغییر دهد. چاپ سانترال فقط یکی از غول های این صنعت است. در حال بررسی تلفیق ماشین آلات افست با هدهای دیجیتال جهت چاپ اطلاعات متغیر است. شرکت لاندا ماشین آلات چاپ دیجیتال در ابعات متداول افست را با فن آوری جوهرنانو پیگیری می کند. بنابراین دوباره می گویم در آینده نه چندان دور، شما شاهد این انقلاب تکنولوژیک صنعت چاپ خواهید بود.
بین متدهای سنتی مانند چاپ دیجیتال و افست چه تفاوت های دیگری وجود دارد؟
- تفاوت را می توان به ابعاد ورقه های آن دانست. ابعاد کاغذهای چاپ دیجیتال به نسبت چاپگر کمتر است و اندازه ورق های آن بین 19 تا 27 اینچ است؛ در حالی که اندازه ورقه ها در چاپ افست بین 29 تا 40 اینچ است.
- تفاوت بعدی آن در نمایانگر رنگ آن است. هر قطعه تجهیزات دستگاه های چاپ تفسیرها و کنترل های متفاوتی دارد. رنگ های ارائه شده در متدهای چاپ سنتی از تطابق بهتری برخوردارهستند و گستردگی رنگ ها در آن مطلوب تر ارزیابی می شود. اگر بخواهیم مثال بزنیم می توانیم به چاپ رنگ های Pantone (سیستم مدیریت رنگ) روی پرس های افست دقیق تر است زیرا از جوهر های Pantone استفاده می کند.
- اصلی ترین تفاوت آن هزینه آن است. چاپ دیجیتال فوری انجام می شود و برای چاپ تیراژپایین بسیار به صرفه و مناسب اما چاپ افست برای تعداد کم هزینه گران تری دارد و ضمن اینکه چاپ افست زمان بیشتری نیز می برد.
هزینه چاپ دیجیتال به نسبت دیگر روش های چاپی چگونه است؟
قیمت گذاری نهایی چاپ دیجیتال به صورت ورقه ای و برگی انجام می شود به عنوان مثال شما 500 عدد تراکت چاپ می کنید هزینه 500 عدد آن را می پردازید اما در چاپ های دیگر مانند چاپ افست اغلب قیمت گذاری های آن برای تیراژ 100 به بالا انجام می شود.