اجتماعی

جزئیات دستورالعمل‌ «حفظ و مراقبت از جنین سالم»/ جرم‌انگاری برای عاملین سقط جنین عمدی

رئیس اداره جوانان وزارت بهداشت به تشریح جزئیات دستورالعمل «مراقبت از نوزاد سالم» که اخیراً وزیر بهداشت به دانشگاه پزشکی ابلاغ کرده است، پرداخت.

دکتر صابر جباری در گفت وگو با سلام آنلاین، وی در خصوص دستورالعمل «مراقبت و مراقبت از نوزادان سالم» که توسط وزیر بهداشت ابلاغ شده است، گفت: «ماده 53 قانون حمایت از خانواده و جوانان» عادی سازی کروموزوم جنین. در مادران باردار «طبق این دستورالعمل، استاندارد و هدفمند می شود.

وی گفت: قبل از صدور دستورالعمل، گویی بهورزان و مراقبین سلامت مادران باردار را شناسایی و به روش های غربالگری سطح بالاتر فرستاده بودند. در حال حاضر این کار با استانداردهای دقیق تری توسط متخصصین زنان انجام می شود. قبل از این راهنمایی، معاینات اجباری بود، اما اکنون از نظر قانونی اختیاری است و باید به درخواست والدین و متخصص زنان انجام شود.

جباری با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل، مادران باردار زیر 35 سال که سابقه زایمان ندارند، گفت: افراد دارای بیماری ژنتیکی و سندرم داون نیازی به غربالگری ندارند، اما مادران بالای 35 سال و افراد دارای سابقه تولد فرزندی با بیماری ژنتیکی یا سندرم داون باید بررسی شود.

رییس اداره جوانان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه غربالگری قبل از اجرای دستورالعمل ها رایگان بوده است، خاطرنشان کرد: کودکان مبتلا به اختلال ژنتیکی یا سندرم داون هستند و علاوه بر این دستورالعمل ها، در صورت ارائه خدمات باید هزینه پرداخت شود. آزادانه محاسبه شود.

به این سوال پاسخ دهید که اگر حاملگی حاصل ازدواج مشترک باشد ولی مادر اولین بارداری را تجربه کرده باشد و کمتر از 35 سال سن داشته باشد باز هم تحت این راهنمایی نخواهد بود؟ تست های قبل و بعد از ازدواج طبق دستورالعمل های دیگر انجام می شود.

وی افزود: در قانون حمایت از خانواده ها و جوانان مردم کلیدواژه ای به نام زنده ماندن نوزاد داریم و این بدان معناست که وقتی نطفه تشکیل شد نباید از آن استفاده کرد. که فکر می کنیم دارای اختیارات والدین است. در هیچ کجای دنیا از نظر دینی اینطور نیست و سقط جنین یک عمل عمدی نفرت انگیز است. در کشور ما که مسلمان هم هستیم، سقط جنین بعد از تشکیل نطفه همچنان ممنوع است، حتی اگر نوزاد زیر 4 ماه باشد.

وی به جنبه حقوقی موضوع اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون جدید دستورالعمل یا مساعدت در سقط جنین قابل مجازات بوده و برای مرتکبین جرایم سنگین در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، اگر فردی درگیر سقط جنین در گروه پزشکی باشد، پروانه پزشکی وی باطل می شود، حتی اگر تنها یک سقط عمدی باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا