تازه های کسب و کارعلمی و پزشکی

مراقبت های بعد از عمل دیسک کمر چگونه است؟

مراقبت های بعد از جراحی دیسک کمر

اگر در مورد بازیابی درایو پیاده سؤالی دارید، تنها نیستید. کمردرد سالانه افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد که افراد برای تسکین به جراحی روی می آورند. برای دستیابی به بهترین نتایج پس از جراحی دیسک کمر، رعایت مراقبت های بعد از عمل بسیار مهم است. در ادامه با مراقبت های بعد از جراحی دیسک کمر و زمان بهبودی بعد از جراحی آشنا می شویم. با ما بمان.

زمان نقاهت پس از فتق دیسک کمر

زمان بهبودی دیسک کمر به روش انجام شده بستگی دارد. بهبودی پس از جراحی دیسککتومی معمولاً شش تا هشت هفته طول می کشد. اما بهبودی پس از جراحی لامینکتومی یا فیوژن بیشتر طول می کشد. در طی این روش ها، تغییرات اضافی در بدن بیمار رخ می دهد و ممکن است حدود 12 هفته طول بکشد تا بدن شما بهبود یابد. در برخی موارد، بهبودی می تواند حداقل یک سال طول بکشد.

اگر مبتلا به اسپوندیلولیستزیس هستید، اگر جوان هستید، سالم هستید و سخت کار نمی کنید، قبل از بازگشت به کار به 4-6 هفته استراحت نیاز دارید. اما 4-6 ماه طول می کشد تا افراد مسن به سر کار برگردند. زمان بهبودی پس از جراحی دیسک کمر فقط به نوع عمل شما بستگی ندارد. شدت بیماری، سطح آمادگی جسمانی قبل از جراحی و سن همگی نقش دارند. زمان بهبودی مربوط به سن است، زیرا سرعت بهبودی با افزایش سن کاهش می یابد.

مراقبت های بعد از عمل

وقت آن رسیده که روی جنبه های مهم بهبودی خود تمرکز کنید. این شامل حفظ سلامت ستون فقرات شما با خوردن یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی و افزایش فعالیت شما طبق توصیه جراح است. تلاش بیشتری که اکنون انجام می‌دهید می‌تواند بهبودی شما را آسان‌تر کند و سریع‌تر به فعالیت‌های عادی خود بازگردید.

1- مراقبت از ستون فقرات

پیاده روی خود را تا حد امکان کوتاه نگه دارید و به تدریج فاصله خود را هر روز افزایش دهید. ورزش روزانه برای ریکاوری و تقویت قدرت و حفظ قدرت عضلانی مهم است.

از فعالیت هایی که نیاز به خم شدن، چرخاندن، بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین دارند خودداری کنید. زیاد ننشینید یا بایستید. اگر فیوژن ستون فقرات داشته اید، تا بهبودی کامل از بلند کردن وسایل از بالای سر خودداری کنید. برای برخی افراد، بالا رفتن از پله ها ممکن است در هفته اول پس از جراحی محدود شود.

هل دادن، صعود و چرخش نیاز به کندی و آگاهی دارد، زیرا اینها اعمالی هستند که اغلب در طول روز بدون فکر کردن به آن انجام می دهیم.

اگر نشستن به دلیل محدودیت انعطاف مفاصل یا درد غیرممکن است، از تاب استفاده کنید. این وسیله یک پنجه در انتهای یک بازوی بلند است که می توانید با نگه داشتن ستون فقرات در حالت خنثی، اجسام سبک مانند مجله، تلفن یا کنترلر را بردارید. همچنین داشتن کفش های ضد لغزش یا دمپایی های محکم برای پوشیدن در دوران ریکاوری کمک می کند. به این ترتیب می توانید به راحتی از چالش خم شدن برای پوشیدن جوراب و کفش جلوگیری کنید.

2- مدیریت درد

مطمئن شوید که مسکن های تجویز شده خود را طبق دستور پزشک مصرف می کنید. اگر درد شما با داروهایی که برایتان تجویز شده به خوبی کنترل نشد، استفاده از داروهای مسکن دیگر را متوقف کنید و با جراح خود مشورت کنید. سایر درمان‌های غیردارویی تسکین درد از جمله کمپرس آب گرم (مستقیم روی برش غیر التیام‌دهنده)، ورزش سبک، ماساژ و استراحت کوتاه در بهبودی مؤثر است.

3- بعد از جراحی چگونه راه می روید؟

بهتر است بیمار عمل شده کمی در تخت خود استراحت کند و به سفرهای غیرضروری نرود اما در صورت نیاز به مسافرت می تواند از هواپیما برای سفر استفاده کند زیرا پس از مدت ها اگر بیمار نشسته بوده باشد می تواند. بایستید و چند قدمی راه بروید و اگر به دلایلی امکان سفر با هواپیما وجود نداشت بیمار می تواند در صندلی عقب ماشین دراز بکشد و هر 45 دقیقه یکبار توقف کند و بیمار استراحت کند. از سفرهای زمینی استفاده کنید.

4- تغذیه سالم

از یک رژیم غذایی متعادل و کم چرب سرشار از سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید. در دوران نقاهت از مصرف غذاهای سنگین، پرکالری یا پرچرب خودداری کنید زیرا غیرفعال می شوند. داشتن یک رژیم غذایی سالم برای بهبودی ضروری است.

5- شستشو با احتیاط

دستورالعمل های جراح خود را در مورد زمان و نحوه شستشو دنبال کنید. جراحان به طور کلی توصیه می کنند که پوست اطراف برش جراحی خود را حداقل تا 4 روز پس از جراحی تمیز و خشک نگه دارید. تا زمان بهبود کامل زخم از وان حمام استفاده نکنید. درد بعد از عمل بلافاصله پس از جراحی طبیعی است و با پیشرفت بهبودی باید کاهش یابد.

دستورالعمل های جراح خود را در مورد زمان برداشتن بخیه ها دنبال کنید. برخی از برش ها با بخیه های حل شونده یا نوارهای خود حل شونده بسته می شوند.

6- نحوه دراز کشیدن بعد از جراحی ستون فقرات در رختخواب

خواب خوب شبانه به شما کمک می کند تا سریعتر بهبود پیدا کنید. مراحل زیر به شما کمک می کند تا سریعتر بهبود پیدا کنید، اما ابتدا با جراح خود مشورت کنید.

به پشت دراز بکشید، کمر، شانه ها و سر را کمی بالا بیاورید (با استفاده از یک تخت قابل تنظیم).

یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید تا باسن و زانوهایتان کمی خم شوند.

همچنین زمانی که به پشت دراز کشیده اید از رختخواب خارج می شوید، زانوهای خود را خم کرده و در کنار هم نگه دارید. به پهلو بچرخید و باسن و شانه های خود را در یک راستا نگه دارید و همزمان بچرخانید تا ستون فقرات شما پیچ نخورد. با دستان خود به سمت بالا فشار دهید و پاهای خود را روی کناره تخت خم کنید تا زمانی که در حالت نشسته قرار بگیرید.

7- نحوه نشستن بعد از جراحی ستون فقرات

نشستن بیشترین فشار را به کمر وارد می کند. جراح شما ممکن است زمان خاصی را برای نشستن، ایستادن و راه رفتن پس از جراحی به شما پیشنهاد دهد. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد هر نیم ساعت یک بار از خواب برخیزید و به مدت 10 دقیقه بایستید یا راه بروید.اگر می توانید از نشستن طولانی مدت در ماشین در زمان بهبودی خودداری کنید.

قانون کلی این است که هنگام نشستن هرگز زانوهای خود را بالاتر از باسن خود قرار ندهید. یک بالش سفت روی صندلی ماشین، مبل و صندلی مورد علاقه خود قرار دهید. خرید یک صندلی توالت بلند؛ ترجیحاً صندلی دارای تکیه‌گاه‌هایی باشد که به شما کمک می‌کند در توالت سوار و پیاده شوید. همانطور که از روی صندلی بلند می شوید، به آرامی باسن خود را به لبه صندلی بیاورید و با فشار دادن دست به دسته صندلی در حالی که همزمان با پاهای خود به پایین فشار می آورید، به خود کمک کنید.

8- تقویت بعد از جراحی

اگر پزشک شما یک بریس پشت را برای بهبودی توصیه کرد، حتماً آن را طبق دستور استفاده کنید. این بریس برای محدود کردن حرکت گردن و پشت و قسمت بالایی ستون فقرات در حین جراحی طراحی شده است. برخی از بریس های پشتی تکیه گاه های ساده ای هستند، در حالی که برخی دیگر سفت هستند و با بدن شما مطابقت دارند.

9- کمک بخواهید

فهرستی از کارهایی که دوستان و خانواده شما می توانند برای کمک به شما انجام دهند تهیه کنید. مراقبان شما می توانند به لیست نگاه کنند و ببینند چه چیزی بیشتر به آنها کمک می کند، مانند لباسشویی، جاروبرقی، ظروف و مواد غذایی.

10- فیزیوتراپی

برخی از بیماران به کمک در منزل یا کمک پرستار یا فیزیوتراپ نیاز دارند. با این حال، برخی ممکن است از مرکز جراحی ستون فقرات به بیمارستان ارجاع داده شوند. گاهی اوقات، فیزیوتراپی (PT) از روز بعد از جراحی شروع می شود. PT بخش مهمی از ریکاوری است زیرا به بازیابی قدرت، انعطاف پذیری و استقامت کمک می کند. برای سلامتی خود، حتما یک برنامه ورزشی در خانه با یک فیزیوتراپ تحت راهنمایی جراح خود دریافت کنید.

زخم جراحی

مانند همه جراحی ها، جراحی دیسک کمر دارای برش و بخیه است. اگر این بخیه ها عمیق و زیر پوست شما ساخته شوند جذب می شوند و نیازی به کشیدن ندارند. قبل از ترخیص از بیمارستان، جراح بخیه های غیرقابل جذب شما را می کشد و این عمل طی 5 تا 10 روز پس از جراحی انجام می شود. تا حد امکان از استحمام یا استفاده از باندهای ضد آب خودداری کنید و اگر پزشک بخیه های شما را کشید، می توانید به طور معمول استحمام کنید.

جنسیت بعد از جراحی دیسک کمر

عمل دیسک کمر بر تمایل فرد به رابطه جنسی تاثیری نخواهد داشت، اما ترجیحاً تا یک ماه پس از عمل که بیمار شروع به رابطه جنسی می کند، رابطه آرام و ضعیف داشته باشد تا به حالت اولیه خود برگردد. بعد از دو ماه مدت زیادی طول کشید تا بیمار درمان شود و تشخیص داده شد که او به سندرم دم اسبی مبتلا است که می تواند عوارضی مانند نارسایی جنسیتی، بی اختیاری ادرار و بی حرکتی ایجاد کند.

رانندگی بعد از جراحی

اگر پزشک بعد از عمل به شما اجازه رانندگی داد، باید توجه داشته باشید که قبل از رانندگی از قرص های خواب آور استفاده نکرده اید و شرایط جسمانی شما به گونه ای است که در مواقع اضطراری به راحتی می توانید توقف کنید. میزان تناسب اندام شما بعد از جراحی بستگی به این دارد که چقدر می توانید به رانندگی بازگردید.

درد پا بعد از عمل

درد و سفتی پا پس از عمل شایع است و با استراحت شبانه یا بالا بردن ساق پا بهبود می‌یابد، و اغلب به دلیل فشار روی رشته‌های عصبی که تقریباً طول می‌کشد، درد شدید در ساق پا وجود دارد. پس از جراحی از بین می رود، بنابراین این درد مشکلی ندارد. با این حال، اگر یک بیماری زمینه ای مانند دیابت دارید، ممکن است علت گرفتگی عضلات پا باشد. اگر درد ساق بعد از جراحی با تورم، التهاب و قرمزی همراه باشد، ممکن است به دلیل رگ های خونی پا باشد که نیاز به توجه و بررسی دارد.

پس از بهبودی

عادات سالمی که به عنوان بخشی از بهبودی خود پس از جراحی ستون فقرات اتخاذ می کنید، راه های خوبی برای کمک به پیشگیری از سلامتی یا مشکلات ستون فقرات در آینده هستند. بنابراین، نگاه مثبت به زندگی را حفظ کنید و به ورزش کردن ادامه دهید، خوب غذا بخورید و استراحت کافی داشته باشید.

فرقی نمی کند که چه نوع جراحی دیسک کمر انجام می دهید یا درد شما چقدر کنترل می شود. مهم است که از خم شدن، بلند شدن و پیچ خوردن خودداری کنید. خم شدن در ناحیه کمر، بلند کردن اجسام سنگین و چرخاندن نیم تنه، فشار غیرضروری به ستون فقرات آسیب‌پذیر وارد می‌کند.

عوارض بعد از جراحی

مانند تمام جراحی ها، پس از جراحی دیسک کمر نیز خطر عوارض وجود دارد. جراحی دیسک کمر به طور کلی در تسکین علائمی مانند درد کمر و پا و بی حسی موثر است. اما برخی از افراد پس از جراحی علائمی دارند یا در عرض چند سال بعد از جراحی عود می کنند.

تشدید می تواند ناشی از ضعف ستون فقرات باشد. فتق دیسک یا تشکیل استخوان جدید یا ضخیم شدن رباط که به ستون فقرات فشار وارد می کند گاهی بعد از جراحی زخم ممکن است در اطراف عصب ایجاد شود که می تواند علائمی مانند فشرده سازی عصب را ایجاد کند.

اگر علائم عود کنند، درمان‌های غیرجراحی مانند فیزیوتراپی معمولاً اولین چیزی است که باید امتحان شود، اما گاهی اوقات ممکن است جراحی اضافی لازم باشد. یک عمل تکراری خطر عوارض بیشتری نسبت به عمل اول دارد. متأسفانه، هیچ درمان موثری برای جای زخم در اطراف عصب وجود ندارد. با این حال، همانطور که فیزیوتراپیست خود توصیه می کند، می توانید با انجام ورزش منظم پس از جراحی، خطر ایجاد جای زخم را کاهش دهید. سایر عوارض بعد از جراحی عبارتند از:

عفونت

لخته شدن خون

یک اشک طولانی

ترشح مایع مغزی نخاعی

اسکارهای صورت و از دست دادن بینایی

آسیب عصبی و فلج

مرگ

چه زمانی با پزشک تماس بگیریم؟

اگر تب یا لرز، تعریق شبانه، ترشح از زخم جراحی، برش باز، درد یا ضعف زودرس یا بدتر، درد قفسه سینه یا تنگی نفس و درد پا دارید، فوراً به جراح خود اطلاع دهید. ما به شما توصیه میکنیم برای عمل دیسک کمر خود به بهترین دکتر دیسک کمر شیراز مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا