به گزارش سلام آنلاین ماتیز خودروی کوچک و اقتصادی است که توسط شرکت دوو تولید و به فروش می رسد. هاچ بک های این شهر با نام اسپارک و با برند شورولت به فروش می رسند. این باعث شد که پای ماتیز با هویتی متمایز از بازارهای بزرگ بین المللی باز شود. ماتیز یا اسپارک به دلیل اقتصادی بودنش از یک موتور کوچک نیرو می گیرد. اما اخیراً یک شرکت انگلیسی تصمیم گرفت با تجهیز این خودرو به موتور قدرتمندتر V6 پروژه دیگری را انجام دهد.
دوو ماتیز و موتور 3.2 لیتری 6 سیلندر!
طبق آخرین خودروی این پروژه PowerCrazy Automotive جایگزین دوو ماتیز استاندارد با یک موتور 3.2 لیتری V6 شده است. این تغییر عجیب به درخواست صاحبان مشتاق کوچکترین خودرو با بزرگترین موتور ممکن است! برای تحقق این آرزو مهندسان PowerCrazy Automotive تغییرات زیادی در محفظه موتور ایجاد کرده اند تا امکان نصب موتور بزرگتر در زیر کاپوت را فراهم کنند.
چهار برابر قدرت بیشتر برای دوو ماتیز
دوو ماتیز جدید ساخت جنرال موتورز دارای قدرتی بین 210 تا 220 اسب بخار است. این رقم بیش از 4 برابر خروجی سرور است. احتمالا از قبل می دانید که موتور اصلی ماتیز 796 سی سی است و قدرت آن تنها 50 اسب بخار است. نیروی موتور جدید از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود.
در راستای استفاده از موتورهای قدرتمندتر دیسک های ترمز استاندارد با دیسک های متعلق به فورد فوکوس RS جایگزین شده اند. با این حال به دلیل قدرت و خطر استفاده از یک موتور پرقدرت در یک ماشین در یک شهر کوچک مالک ترجیح می دهد از ماتیز خود بیشتر از یک ماشین نمایشی به جای رفت و آمد روزانه استفاده کند.
ظاهر ساده و کابین
صاحب این دوو ماتیز منحصر به فرد تصمیم گرفت ظاهر ساده و نزدیک به اصل را حفظ کند تا یک خودروی “خواب زده” باقی بماند. اگرچه این نوع خودروها ظاهری ساده و سرراست دارند اما فضای داخلی بسیار متفاوتی دارند و می توانند با خودروهای گران قیمت و اسپرت رقابت کنند.
جالب اینجاست که طراحی داخلی دوو ماتیز 220 اسب بخاری بدون تغییر و ساده باقی مانده است. در بیرون کاپوت هایی برای تهویه بهتر و رینگ های بزرگتر 18 اینچی پورشه تنها تغییرات هستند. این لبه ها در مقایسه با ماتیز کوچکتر 3.5 متری بسیار بزرگ به نظر می رسند.
مروری بر تاریخچه دوو ماتیز
دوو ماتیز در سال 1998 وارد بازار شد. طراحی این خودرو توسط استودیو طراحی معروف Ital انجام شده است; این خودرو در ابتدا ایده ای به نام فیات سینکوئنتو بود طرحی که توسط شرکت ایتالیایی رد شد. در هر صورت دوو ماتیز با ظاهری مجلل و امکانات اقتصادی می تواند پاسخگوی استقبال مناسب مشتریان باشد. پس از خرید دوو توسط جنرال موتورز در سال 2002 ماتیز دوباره طراحی شد و در بازارهای مختلف با نام تجاری شورولت اسپارک به فروش رسید.
ناگفته نماند که دوو ماتیز بین سال های 1379 تا 1383 در ایران توسط کرمان موتور تولید و به فروش می رسید. با توجه به اعتبار برند دوو ابعاد جمع و جور مصرف سوخت پایین و کیفیت قابل قبول این خودرو می تواند نظر مثبت مشتریان را جلب کند. اما با خرید سهام دوو توسط جنرال موتورز و تحریم های آمریکا تولید ماتیز در ایران متوقف شد. سال ها بعد مدیران خودرو یک نسخه از خودروی چینی را با نام MVM 110 منتشر کردند.
322