دیپلماسی انرژی شهید رئیسی به دل غرب هراس انداخت

دولت سیزدهم علاوه بر تلاش برای افزایش تولید و صادرات انرژی، در زمینه دیپلماسی انرژی نیز فعال است و رئیس جمهور شهید در نشست های بین المللی انرژی از جمله رهبر انقلاب به دنبال ارتقای جایگاه ایران در این عرصه بوده است. کنگره کشورهای صادرکننده گاز

دیپلماسی انرژی شهید رئیسی قلب های غربی را می ترساند

به گزارش سلام آنلاین، سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید، اسفندماه سال گذشته با هدف تقویت همکاری ها با سازمان ها و اتحادیه های منطقه ای و بین المللی و گسترش روابط با کشورهای مسلمان و همپیمانان برای حضور در اجلاس سران گاز اعلام کرد. مجمع کشورهای صادرکننده (GECF) او به الجزایر سفر کرد.

رئیس جمهور فقید که برای دومین بار از آغاز به کار دولت سیزدهم در اجلاس این گروه شرکت می کند، به اعضای مجمع مشاوره و راهبردهای کلیدی ارائه کرد که یکی از آنها تبدیل شدن ایران به قطب انرژی در جهان و دعوت از سرمایه گذاران خارجی است برای مشارکت در این منطقه رودخانه و پایین دست است. در عین حال، ایران آماده تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه‌های استخراج، فرآوری، انتقال و تجارت، گاز و فناوری‌های مربوطه و همچنین استفاده صحیح و همه جانبه از منابع طبیعی مانند گاز طبیعی به عنوان یک منبع پاک و ایمن است. و سوخت کارآمد و همچنین اجرای سیاست های جدید برای انحصار در فناوری مربوط به تجارت گاز پیشنهادی بود که در آن زمان توسط شهید رئیسی مطرح شد.

شهید رئیسی بر لزوم تعیین مسیرهای جدید برای تجارت گاز طبیعی و با هم تاکید کرد. شرایط سرمایه گذاری لازم برای انحصار، فناوری مربوط به تجارت گاز را تسهیل می کند.

پیش از این نیز دولت سیزدهم اقدامات ملموسی برای احداث قطب گاز در خلیج فارس انجام داده بود. جواد اوجی وزیر نفت اکتبر گذشته در حاشیه اجلاس بین المللی «هفته انرژی روسیه» با «الکسی میلر» مدیرعامل گازپروم دیدار و درباره امکان تقویت مبادلات انرژی بین ایران و روسیه و ایجاد کریدور گاز گفت وگو کرد. وی از طریق کشورهای همسایه، چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای را مثبت توصیف کرد و به دیدگاه‌های مثبت رئیس جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه درباره ایجاد قطب گاز در جنوب ایران اشاره کرد. وی خواستار اقدام ملموس برای ساخت قطب های گاز ایران و روسیه در سواحل شمالی خلیج فارس شد.

وزیر نفت که در بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای شرکت کرده بود، رایزنی های اولیه با روسیه و کشورهای آسیای میانه در خصوص توافقات چندجانبه مبادله گاز کشورهای مذکور از طریق ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد. .

دیپلماسی انرژی شهید رئیسی قلب های غربی را می ترساند

ایران با 1880 کیلومتر مرز آبی از طریق دریای عمان و خلیج فارس به آب های آزاد جهان متصل است. این یک امتیاز است که بسیاری از کشورهای تولیدکننده و نفت خیز از آن بهره نمی برند و برای صادرات و فروش نفت و فرآورده های نفتی به آن نیاز مبرم دارند. این موضوع و کسب دانش فنی، ایران را به کشوری جذاب برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز، با ثبات سیاسی و نظامی قوی و حمایت از سازوکارهای قانونی برای تامین امنیت سرمایه برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است، در حالی که سبک قراردادهای ایرانی در این حوزه است. برای سرمایه گذاران بسیار جذاب است.

ابتکار انرژی دولت شهید رئیسی مورد پسند غرب نیست.

دیپلماسی انرژی شهید رئیسی قلب های غربی را می ترساند

آمریکا و متحدانش که از ایران قدرتمند می ترسند، سال هاست که با تحریم های وحشیانه سعی در خفه کردن پیشرفت و توسعه اقتصادی ایران دارند و تمام تلاش خود را برای قطع کردن بخش انرژی به کار گرفته اند. شدت و گستردگی این تحریم ها باعث شده است که خود غرب و تحلیلگران غربی نسبت به ناکارآمدی آنها در دستیابی به اهداف خود ابراز ناامیدی کنند.

به دنبال ابتکار ایجاد «کریدور انرژی» از روسیه به خلیج فارس، مایه نگرانی و نگرانی غرب شده است. سایمون واتکینز، روزنامه‌نگار مالی که به طور منظم تحولات بخش انرژی ایران را تحلیل می‌کند، هفته گذشته در یادداشتی هشدار داد که ابتکارات ایران شامل ایجاد “کریدور انرژی” از روسیه به خلیج فارس و نشان دادن تمایل ترکیه برای خرید نفت و گاز بیشتر است. از ایران و انتقال این منابع به اروپای شرقی پیامدهای گسترده ای برای امنیت غرب در سال های آینده خواهد داشت و او بعداً ادعاها و پایگاه های دروغ و بی اساس علیه ایران را مطرح کرد. با این حال، وی در جریان تحلیل‌ها اذعان داشت که سازوکارهای مختلفی که ایران برای فروش نفت و گاز خود راه‌اندازی کرده است، کاملاً کارآمد و مؤثر بوده و مایه غرور ملی برای ایران است.

کارشناسان ژئوپلیتیک و انرژی غربی در پاسخ به شهادت آیت الله رئیسی اذعان دارند که در سایه رهبر فرزانه انقلاب آیت الله خامنه ای تغییری در استراتژی انرژی ایران و سردرگمی و آشفتگی در سیاست کشور ایجاد نخواهد شد. و تولید نفت بعید است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا