جایگاه ایران در فناوری پردازش لبه

فناوری پردازش لبه که بازار جهانی آن تا سال 2024 به 250 میلیارد دلار خواهد رسید، در کشور ما به صورت MEC و بر روی 5G پیاده سازی شده است که می تواند نوع تاخیر شبکه را به حداقل ممکن کاهش دهد.

جایگاه ایران در فناوری پردازش لبه

به گزارش سلام آنلاین، پردازش ابری مقوله ای شناخته شده در حوزه فناوری است که ساختار پردازشی آن به ارائه سرویس های سرور، ذخیره سازی، شبکه، تجزیه و تحلیل و اطلاعات اینترنتی اشاره دارد و به طور کلی به هر چیزی اطلاق می شود که شامل خدمات میزبانی اینترنت باشد.

قبل از ظهور فناوری ابری، راهی جز تهیه و خرید تجهیزات برای کسب و کارها وجود نداشت و از این حیث علاوه بر مسائل پشتیبانی و نگهداری، هزینه های زیادی نیز بر دوش آنها گذاشته می شد. این چالش را در معرض خطر قرار دهید، مانند گم شدن دستگاه ها یا خرابی های ناگهانی، بنابراین می توانید اهمیت این نوع پردازش ابری را درک کنید.

این موانع به تدریج منجر به درک استفاده متداول از یک دستگاه واحد شده است و بعداً اشتراک گذاری دستگاه از منظر عملکردی به جای خدمات رایانش ابری مورد استفاده قرار گرفت و در نتیجه انعطاف پذیری و صرفه جویی در هزینه بیشتر شد، اما اکنون اکثر کاربران فضای مجازی به طور غیرمستقیم با ماهیت این فناوری آشنا شده و از ارائه دهندگان ایمیلی استفاده می کنند که زیرساخت ها و فعالیت های آنها مبتنی بر “ابر فناوری” است.

طبق تعریف، محاسبات لبه یک مدل کامپیوتری در حال ظهور است که به بسیاری از شبکه‌ها و دستگاه‌های نزدیک به کاربر اشاره دارد. محاسبات لبه به پردازش داده ها در نزدیکترین مکان کاربر اشاره دارد، از این رو فعالیت در زمان واقعی اهمیت دارد. تفاوت بین محاسبات ابری و محاسبات لبه در اینجا واضح است. رایانش لبه برای پردازش داده های آگاه از زمان و رایانش ابری برای پردازش داده های غیرفعال زمان است.

اگرچه محاسبات لبه و رایانش ابری هر دو شامل استفاده از منابع محاسباتی توزیع شده هستند، اما از نظر نزدیکی به منابع داده، تأخیر، پهنای باند، مقیاس پذیری، امنیت و هزینه تفاوت قابل توجهی دارند.; به عنوان مثال، پردازش داده ها در لبه یک شبکه ممکن است نیاز به پهنای باند گران قیمت را کاهش دهد یا ممکن است با کاهش انتقال داده از طریق مسیر شبکه، خطر نقض داده ها را کاهش دهد.

با توجه به اهمیت این فناوری کامپیوتری نوظهور (Edge PC)، موسسه تحقیقات و تحقیقات (IDC) پیش‌بینی می‌کند که بازار جهانی رایانه‌های شخصی لبه‌ای تا سال 2024 با نرخ رشد سالانه 12.5 درصد به 250 میلیارد دلار خواهد رسید. چه بخش سازمانی به دنبال پیاده‌سازی شبکه قوی و زیرساخت مجازی باشد یا با الزامات امنیتی بالا سازگار باشد، استفاده از محاسبات لبه بسیار مهم است. این موضوع به عاملی برای رشد مداوم بازار رایانه های شخصی Edge در چند سال گذشته تبدیل شده است.

ادامه مطلب

در مورد فناوری MEC چه می دانید؟

5G چقدر هزینه دارد؟

با توجه به اینکه نیازهای مشتریان و کاربران شبکه معمولا فراتر از زیرساخت های مرکزی و خدمات اولیه است، شرکت های مخابراتی و ارتباطاتی نمی توانند از منظر تجاری این فرصت های نادر را نادیده بگیرند. بنابراین، همراه با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی اولیه خود، به دنبال ارتباط با کاربران خود برای بهبود تجربه استفاده از خدمات پیاده‌سازی شده در بستر ارتباطی خود هستند.

با این حال، همه می دانند که بازار لبه به بلوغ کامل نرسیده است و به دلیل مسائل مالی و تجاری، ریسک گریزی کسب و کار از سرمایه گذاری های جدید و کمبود نیروی متخصص و ماهر محدود است. همچنین مورد استفاده پیچیده به دلیل پیکربندی کند دستگاه‌ها، مقیاس‌پذیری آسان اکوسیستم‌ها و تکامل و نرخ نامشخص سرمایه‌گذاری از دیگر چالش‌های این توسعه فناوری نوظهور است.

علیرغم چالش‌ها و محدودیت‌های این توسعه فناوری، نظارت‌های سرمایه‌گذاری شرکت تحقیقاتی و مشاور مخابرات STL نشان می‌دهد که با وجود اثرات نامطلوب شیوع کرونا بر اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاری در این بخش با سرعت ثابت ادامه یافته است.

پردازش سریعتر داده ها، که به کسب و کارها فرصت پردازش داده ها را در زمان واقعی و نزدیک به منابع داده می دهد، بزرگترین مزیت استفاده از این فناوری است که تاخیر شبکه را کاهش می دهد و منجر به تصمیم گیری سریعتر می شود.

از سوی دیگر، قابلیت اطمینان فرآیند Edge تضمین می‌کند که برنامه‌های کاربردی مهم حتی در صورت قطع یا غیرقابل استفاده بودن شبکه ارتباطی به کار خود ادامه می‌دهند. از این منظر، بسیاری از کاربردهای پردازش لبه در زمینه هایی مانند تولید، مراقبت های بهداشتی، خرده فروشی و تدارکات تعریف و اجرا می شوند.

اما در حوزه مراقبت های بهداشتی می توان از رایانه های Edge برای پردازش داده های پوشیدنی ها و حسگرها برای نظارت بر سلامت بیمار به صورت بلادرنگ استفاده کرد یا در زمینه حمل و نقل، رایانه های Edge را می توان برای پردازش داده های حسگرهای موجود در وسایل نقلیه به منظور بهبود ایمنی راننده، افزایش مصرف سوخت و کاهش هزینه های نگهداری استفاده کرد. بنابراین با بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای این فناوری، باید محاسبات با دسترسی چندگانه (MEC) را به عنوان یک معماری شبکه معرفی کرد که قابلیت رایانش ابری را دارد و یک محیط خدمات فناوری اطلاعات در لبه شبکه را فراهم می‌کند.

هدف MEC کاهش تأخیر، اطمینان از عملکرد کارآمد شبکه و ارائه خدمات، و بهبود تجربه مشتری است. نمونه کاربردی این معماری را می‌توان در اپراتور همراه اول کشور مشاهده کرد که MEC را بر روی پلتفرم 5G خود قرار داد تا با این هدف، تفاوت‌های ناشی از اجرای بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات کشور را با اجرای بازی‌های ویدیویی بر روی پلتفرم خود برجسته کند. در واقع، محاسبات لبه چند دسترسی (MEC) ترافیک و خدمات محاسباتی را از ابر مرکزی به لبه شبکه و نزدیک‌تر به مشتری منتقل می‌کند. به جای ارسال تمام داده ها به ابر برای پردازش لبه، داده ها را تجزیه و تحلیل، پردازش و ذخیره کنید.

لازم به ذکر است که اکنون پلتفرم اصلی MEC در کشورمان ایجاد و بر روی شبکه 5G اپراتورهای همراه اول پیاده سازی شده است، فناوری مهمی برای دستیابی به کمترین تأخیر و امنیت بالا در شبکه تلفن همراه است. بنابراین اگر MEC تکامل یابد، ما یک شبکه بسیار پرسرعت و کم سرعت خواهیم داشت که می تواند محاسبات فوری را در هر جایی که داده تولید می شود انجام دهد. شاید تنها در یک مقاله با سرعت بالایی که برای آنالیز ویدیو ارائه می دهد و قابلیت های آن در محیط هایی مانند استادیوم ها و فرودگاه ها قابل استفاده باشد، صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

انتظار می رود با پیشروی کشورمان در حوزه فناوری تلفن همراه، دولت ها و بازیگران کلیدی در حوزه کسب و کار به دستاوردهای نخبگان کشورهایی که فضای رقابتی با کشورهای توسعه یافته ایجاد کرده اند توجه بیشتری داشته باشند و با استقبال از استفاده از فناوری، ریسک سرمایه گذاری بازیگران اصلی و سازندگان زیرساخت مانند اپراتورهای تلفن همراه را کاهش دهند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا