اجتماعی

ایجاد رسته جدید کارشناسان ارزش‌گذاری فناوری در میان اختلاف ۲ نهاد حقوقی/ تجربه چین از کپی‌کاری

دبیر کارگروه توسعه دارایی های نامشهود معاون اقتصادی مبتنی بر علم، فناوری و دانش معتقد است: مسیر ما برای توسعه فناوری ثبت نام در آمریکا نیست، بلکه باید یک قدم از آن عقب بود. وی یادآور می شود: آنچه در بانک ها و دادگاه ها لازم است معتبر است، گزارش کارشناسان قضایی است و در بین کارشناسان قضایی رتبه ای نداریم که بداند برای فناوری ارزش قائل است.

به گزارش سلام آنلاین. پس از یک سال همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان حسابرسی. برای اولین بار دستورالعمل ارزیابی دارایی های نامشهود در مهرماه امسال تهیه و ابلاغ شد. تبدیل دانش به ارزش اقتصادی به ویژه برای شرکت های دانش بنیان تاکنون غیرممکن بوده و منجر به زیان شرکت ها و اعتبار کم آنها در بانک ها و بورس شده است.

موضوع مهم فعالان اقتصادی، تعیین میزان دارایی های نامشهود و سرمایه در صورت های مالی است. متخصص، مشتری بزرگ، سرمایه فکری و اسناد ارزش اقتصادی فردی یک شرکت است. اما ایده ها، نوآوری ها و انواع دیگر دارایی های نامشهود از جمله دارایی هایی هستند که به عنوان دارایی های اقتصادی شرکت ها و بنگاه ها شناخته نمی شوند. برخی از شرکت ها ورشکست می شوند زیرا سیاست گذاران دارایی های آنها را به رسمیت نمی شناسند.

اکنون بر اساس این آیین‌نامه، دارایی‌های نامشهود شرکت در تلاش برای نقدشوندگی و واقعی شدن است و فعالان حوزه فناوری امیدوارند ثمره این بنیاد جدید توسط معاونت علمی در امور مالی سالانه دیده شود. اظهارات شرکت و تجهیزات دریافت شده توسط آنها.

در این میان، دست اندرکاران این حوزه همچنان با مشکل بزرگ تری به نام «ارزش دهندگان فناوری» مواجه هستند و امیدوارند در میان اختلافات بین دو نهاد حقوقی، بتوانند تیم جدیدی از ارزیاب های فناوری ایجاد کنند.

اصلاح استانداردهای حسابرسی 17

میترا امینلو در گفت وگو با سلام آنلاین وی با اشاره به تعریف دارایی های مشهود و نامشهود گفت: معمولاً در فضای کسب و کار آنچه می خواهیم ارزش گذاری کنیم یا در تراز مادی شرکت قرار دهیم، دارایی های مشهود و نامشهود است. دارایی های نامشهود شامل زیرساخت های فیزیکی و کلیه حساب های مادی است، اما آنچه در یک اکوسیستم با آن مواجه هستیم، نوآوری و اهمیت آن روز به روز در حال افزایش است، «دارایی های نامشهود».

وی بخشی از دارایی های نامشهود را شامل نیروی انسانی، کارکنان، دانش و سرمایه فکری دانست و ادامه داد: دارایی های نامشهود شامل موارد دیگری مانند سرقفلی است. وقتی صحبت از سرمایه فکری می شود، به فناوری، نوآوری و علائم تجاری، طرح های صنعتی و مالکیت معنوی که دارای حق چاپ و حتی ثبت نشده هستند توجه می شود.

وی گفت: بنابراین در کارگروه توسعه دارایی های نامشهود دو نوع حمایت ثبت شده و ثبت نشده داریم، گفت: حمایت ثبت شده ما شامل حفاظت قراردادی مانند اسرار تجاری است. هنگامی که دارایی های یک شرکت ارزیابی می شود، دارایی های مشهود آنها در درجه اول در نظر گرفته می شود.

رئیس مرکز مدیریت دارایی های فکری بر اساس استاندارد حسابرسی 17 بیان می کند: در مواد 46 و 48 این استاندارد به صراحت بیان شده است که در تراز مالی شرکت چه مواردی باید لحاظ شود و دارایی های نامشهود به دلیل مشکلات حذف می شود. تلاشی که از 1.5 سال پیش در ایران توسط معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شد، بازنگری در این استاندارد است.

به گفته وی، در این پیگیری، تلاش برای تملک دارایی های نامشهود شرکت در حال انجام است.

معرفی سیستم رتبه بندی جدید

امینلو تاکید کرد: قبل از وقوع این حادثه، شرکت ها و بنگاه ها از هر نوع اعم از دانش بنیان و غیر دانش بنیان دارای دارایی های معنوی و نامشهود قابل توجهی بودند که در محاسبات لحاظ نشده بود و با این اصلاحیه، این نوع دارایی های نامشهود نیز خواهد بود. ارزیابی شود. “دانش و مقادیر تقارن” جستجو خواهد کرد

او عرضه کرد سیستم جدید ارزیابی دارایی های نامشهود وی آن را منطبق بر استاندارد دانست و گفت: این دستورالعمل در مرداد ماه ارائه شد، امسال تلاشی با وزارت اقتصاد است. آیین نامه ارزیابی دارایی های نامشهود مصوب 1395 هیئت دولت داریم که در سال 1397 تغییر کرد و وظایف آن از سازمان مدیریت برنامه ریزی به معاونت علمی و این کارگروه منتقل شد. ایجاد شد و «صدا». “سیستم بر اساس آن راه اندازی شد..

مشکل فناوری ثبت اختراع در آمریکا نیست. در تعریف تکنولوژی است

دبیر کارگروه توسعه دارایی های نامشهود معاونت علمی، فناوری و اقتصادی ریاست جمهوری با بیان اینکه در سال های اخیر اقداماتی در این راستا انجام شده است، گفت: به عنوان مثال مالکیت معنوی سازمان ارزیابی در موارد مختلف راه ها و یک سوم آنها در ترازنامه شرکت درج می شود. اما عناوین این دارایی ها به عنوان “سود شریک” نامیده می شود و به عنوان دارایی های ثابت گروه شناخته نمی شود.

وی افزود: کشورهایی مانند سنگاپور تجربه خوبی در این زمینه دارند. مدل این کشور در مدل مالکیت معنوی سازمان جهانی مالکیت فکری گنجانده شده است. بر اساس مدل سنگاپور، بر اساس تجربه خوب به کار رفته از همکاری نهادهای مختلف از سیستم مالی (بانکداری)، سیستم تجاری (وزارت) و مرکز نوآوری، دستورالعمل ها و مقررات مختلفی را تدوین کرده اند تا بتوانند شناسایی و ارزش گذاری کنند. فن آوری ..

امینلو گفت: در کشور ما بسیاری از دارایی های شرکت ها و بنگاه ها در صورت های مالی نمایه نمی شوند. فناوری بالغ عموماً در کشور توسعه یا ثبت نشده است.

???? عدم نگارش صحیح اختراع یکی از چالش هایی است که فناوران برای ثبت اختراع خود با آن مواجه هستند. وی گفت: اتفاقی که در این کشور می افتد این است که وقتی فناوری در آن کشور توسعه می یابد اولین موضوع ثبت اختراع و گواهی ثبت اختراع است در حالی که کیفیت ثبت اختراع پایین است.

امینلو تاکید کرد: چالش اساسی ما در فناوری ارزیابی، موضوع ثبت آنها نیست، بلکه مراحل پشت سر آن است. اینجاست که ما تکنولوژی مناسب را توسعه نمی دهیم.

رئیس مرکز مدیریت مالکیت فکری گفت: وقتی صحبت از مالکیت فکری می شود برای ثبت آن عجله می کنیم چرا که ابتدا باید به دنبال مالکیت فکری باشیم چرا که پایه مالکیت فکری در کشور به درستی تعریف نشده است. از سوی دیگر کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه از قوانین کشورهای توسعه یافته به عنوان معیاری در حوزه نظارتی استفاده می کنند.

امینلو افزود: این در حالی است که بین ما و این کشورها شکاف توسعه فناوری وجود دارد. در کشوری مانند کشور ما، ما به جای پایگاه Reeaserch یک پایگاه توسعه هستیم. که در درجه اول نوآوری ما این است که در فضای “ارتقا” فن آوری به ارمغان نمی آورد. ما آنچه در جهان است را می گیریم و شروع به بهبود آن فناوری می کنیم. یکی از نمونه ها رشته پزشکی است.

وی با تاکید بر اینکه در دنیا هیچ یک از داروهای اصیل به نام ایران را نداریم، اما داروی عمومی خوبی تولید می کنیم، گفت: در حوزه بیوتکنولوژی، داروهای اصلی تولید نمی کنیم، اما همه آنها دارای مالکیت معنوی هستند. . به ترتیب. سیستم.

امینلو افزود: سال گذشته ما چین را به عنوان یک کشور کپی می‌شناختیم، اما اکنون این کشور پیشرو در توسعه فناوری است. زیرا از اوایل دهه 1980 که سیستم اداری چین تغییر کرد و سپس به WTO پیوستند، چهار بار تا سال 2015 قوانین مالکیت معنوی خود را وضع کردند. این در حالی است که چین به هیچ وجه کپی برداری نیست، بلکه یک الگو است.

دبیر کارگروه توسعه دارایی های نامشهود معاونت علمی، فناوری و اقتصادی ریاست جمهوری بر اساس دانشی که تقلید با کپی که برای خود می سازیم متفاوت است.

دستگاه کپی یا مقلد

رئیس مرکز مدیریت مالکیت فکری در پاسخ به این سوال که آیا از حوزه مدیریت مالکیت فکری کپی می کنیم یا تقلید می کنیم، گفت: تقلید نکنیم، چرا که حتی اگر بخواهیم حرکت کنیم، باید توانمندی های فناورانه بسازیم. به سمت تقلید از سیستم مالکیت معنوی خود مورد نیاز است

«بر این اساس، اگر در مورد مرجع علمی ما می گوییم باید تماشا کنیم پیشرفت تکنولوژی تصحیح شد، اما تمرکز ما بر ثبت اختراع محصولات ساخت ایالات متحده است، در حالی که مسیر ما برای توسعه فناوری ثبت نام در ایالات متحده نیست، زیرا چنین تبی در سراسر کشور گسترش یافته است.

امینلو تاکید کرد: کلمه کلیدی در این زمینه این است که اگر تقلید می کنیم، باید هوشمندانه تقلید کنیم، نتیجه آن برای تکنسین ها مطالعه فناوری است و در درازمدت توانمندی های فناورانه را در کشور ایجاد می کند.

وی درباره تاثیر نظام جدید ارزیابی در زمینه سازی برای توسعه فناوری گفت: در حال حاضر 18 شرکت برای دارایی‌های نامشهود در سامانه «سادا» اعتبارسنجی شده‌اند، اما جنبه شرکت حقوقی برای ارزیابی دارایی‌های نامشهود، فناوری نیست و تلاش ما بر این است که به موضوعاتی بپردازیم که دارایی‌های نامشهود تعریف نشده است.برای سرقفلی. اما میزان تحقیق و توسعه یک شرکت باید در نظر بگیرد و توضیح دهد که همه گواهی های ثبت اختراع ارزش یکسانی ندارند.

دو موسسه موازی تخصص فناورانه و توسعه سری های جدید.

دبیر کارگروه توسعه دارایی های نامشهود توسعه دارایی های نامشهود دانش، فناوری و اقتصاد مبتنی بر دانش معاونت علمی ریاست جمهوری رسما کارشناسان قضایی را یکی از چالش های ارزیابی دارایی های نامشهود معرفی کرد و ادامه داد: چه چیزی معتبر است. در بانک ها و دادگاه ها گزارش کارشناسان دادگاه است و در بین کارشناسان دادگاه ما نیستیم هیچ اداره ای وجود ندارد که بداند چگونه برای فناوری ارزش قائل شود.

وی تاکید کرد: پس ما در معاونت رئیس جمهور تلاش می کنیم مرکز رسمی رسمی را مجاب کنیم که شعبه جدیدی ایجاد کند و تا زمانی که این شعبه جدید ایجاد نشود، کارشناسان فعلی در حوزه فناوری تربیت شوند.

امینلو گفت: در کنار این کارشناسان رسمی دادگاه، مرکز وکلای دادگستری نیز داریم. این مرکز و مرکز کارشناسان رسمی دو مؤسسه موازی هستند که همیشه با یکدیگر متفاوت هستند و ما سعی داریم در میان این تفاوت ها خط جدیدی را برای متخصصان ارزیابی فناوری ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا