اجتماعی

ارتقای سنجش کیفیت سوخت در سال جاری/ خرید دستگاه منطبق بر استانداردهای یورو ۵

مدیرکل دفتر سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح آخرین وضعیت کیفیت سوخت در کشور از افزایش رعایت استانداردهای سوخت، صدور مجوز توسعه پالایشگاه ها در کشور توسط دولت و خرید تجهیزات جدید در کشور خبر داد. مطابق با استاندارد یورو 5 برای اندازه گیری غلظت کم گوگرد.

هلنا کعبی در گفت وگو با سلام آنلاین وی در خصوص وضعیت بازرسی های سوخت در سال گذشته گفت: درصد انطباق گوگرد اندازه گیری شده در نفت و گاز با استاندارد در ابتدای فصل 1401 کم بود اما به تدریج افزایش یافته و این روند ادامه دارد.

وی تعداد نمونه های جمع آوری شده را 289 نمونه در سال عنوان کرد که این تعداد نمونه را در 4 فصل انجام می دهیم. به همین دلیل، نتایج به‌دست‌آمده وابستگی زیادی به ایستگاه انتخاب‌شده در هر فصل دارد، در نتیجه ممکن است بین نتایج به‌دست‌آمده در فصول مختلف تفاوت معناداری وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر نظارت سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به روند صعودی 4 نرخ انطباق فصلی سال 1401 تصریح می کند: رعایت انطباق در فصل بهار 20 درصد، تابستان 33 درصد، پاییز 50 درصد و زمستان 56 درصد است.

کعبی اضافه کرد: عدم رعایت استاندارد در استان های مختلف تفاوت هایی را نشان می دهد زیرا نمونه های سوخت بر اساس مناطق شهری توزیع می شود. در شهرها و شهرک‌های مشکل‌دارتر، سوخت‌های با کیفیت بهتر معمولاً در شهرهای کوچک‌تر با مصرف سوخت کمتر توزیع و مصرف می‌شوند و از غلظت‌های بالاتر گوگرد برای مدیریت توزیع بهتر سوخت استفاده می‌شود.

وی گفت: در سال 1401 میزان کل گوگرد نفت و گاز بین 20 تا 56 درصد بوده است.

مقایسه کیفیت سوخت در سال های 1400 و 1401

مدیرکل دفتر حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست به مقایسه کیفیت سوخت در سال های 1400 و 1401 پرداخت و توضیح داد: در سال 1401 نسبت به سال 1400 میزان انطباق اندکی افزایش یافته است، بنابراین در سال 1400 میزان انطباق سوخت با استاندارد 35 است. ٪. از طرفی 35 درصد گوگرد نمونه اندازه گیری شده کمتر از 50 میلی گرم بر کیلوگرم است در حالی که در سال 1401 این مقدار 40 درصد بوده است بنابراین در طول زمان 5 درصد افزایش کیفیت سوخت در روغن و گوگرد داریم.این دو سال ها.

کعبی درباره کیفیت بنزین نیز توضیح داد: در این زمینه گوگرد، عطر و بنزن را اندازه گیری می کنیم و در این زمینه بهبود جزئی وجود دارد، بنابراین میزان گوگرد در سوخت بهتر است. در سال 1400، نرخ انطباق استاندارد 66 درصد بود. از سوی دیگر 66 درصد نمونه های بنزین دارای گوگرد زیر 50 بودند، در حالی که در سال 1401 میزان انطباق استاندارد و گوگرد زیر 50 میلی گرم بر کیلوگرم در بنزین 85 درصد بود.

وی همچنین درباره بخور در بنزین گفت: از 87 درصد در سال 1400 به 90 درصد مطابق با استاندارد 1401 رسیده است. لازم به ذکر است که اگر 35 درصد سوخت از مواد معطر تشکیل شده باشد، سوخت استاندارد محسوب می شود.

کعبی با اشاره به اینکه انطباق در سوخت بنزن کاهش یافته است، ادامه داد: تا سال 1400 به 65 درصد انطباق رسیده بودیم که در سال 1401 78 درصد بود.

بهبود اندازه گیری کیفیت سوخت در سال 1402

مدیرکل دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات و برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست برای ارتقای کیفیت سوخت در سال 1402 گفت: نظارت بر سوخت را مانند روند فعلی ادامه خواهیم داد، بنابراین مدل های لازم برای بنزین از شهرستان را خواهیم ساخت. . سولفور بنزن و آروماتیک های آن را آزمایش می کنیم، همچنین از کل کشور نفت و گاز نمونه برداری می کنیم و گوگرد آن را نیز آزمایش می کنیم.

وی در خصوص تغییر استانداردها از 4 به 5 یورو افزود: با توجه به ارتقای استانداردهای سوخت تجهیزات جدیدی خریداری کردیم. قبل از آن، این ابزار در 50 میلی گرم بر کیلوگرم استاندارد شده و بالاتر و کمتر از 50 میلی گرم بر کیلوگرم گوگرد اندازه گیری شده بود. اکنون با دستگاه جدید دقت این مقدار را به 10 میلی گرم بر کیلوگرم افزایش داده ایم. از طرف دیگر، اگر میزان گوگرد موجود در سوخت ما تا 10 میلی گرم بر کیلوگرم باشد، به راحتی می توانیم آن را اندازه گیری کنیم.

کعبی تاکید کرد: در سال 1402 می توانیم غلظت های پایین را نیز اندازه گیری کنیم تا سوخت با کیفیت بهتری داشته باشیم.

مدیرکل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست که با صدور پروانه توسعه پالایشگاه های کشور سروکار دارد، تصریح کرد: واحدهای پالایشگاهی برای ارتقای کیفیت نفت و گاز و کاهش قیمت ها نیازمند تغییر برخی فرآیندها و افزودن تجهیزاتی هستند. مقدار گوگرد موجود در آنها به همین دلیل است که دولت تنها در سال جاری در این زمینه مجوز صادر کرده است.

کعبی خاطرنشان کرد: روند توسعه پالایشگاه ها برای ارتقای کیفیت سوخت در نتیجه پایش مرکز ملی تغییر اقلیم و تغییرات اقلیمی توسط سازمان محیط زیست انجام شد و قانون هوای پاک را برای ما مطرح کرد و می تواند کیفیت را ارتقا دهد. سوخت در کشور و تنفس هوای تازه.

وی گفت: البته مدت ساخت و توسعه این واحدها بین 1 تا 3 سال برآورد شده است. امیدواریم طی سه سال آینده تمامی سوخت های ما در زمینه ترکیبات گوگردی، معطر و بنزن به استانداردهای لازم برسد.

آقای کعبی در پایان گفت: در خصوص بازرسی سوخت توسط سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس این بازرسی ها، مرکز ملی تغییر اقلیم و تغییرات اقلیمی سازمان محیط زیست بر اساس قانون هوای پاک، به وزارتخانه ضروری است. از سوخت اقدامات لازم را برای بهبود کیفیت سوخت انجام دهد

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا