اجتماعی

توسعه «پزشک خانواده» به شهرها از اردیبهشت ۱۴۰۲/ تبدیل مطب‌ها به پایگاه پزشکی خانواده

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده برای شهرهای بالای 20 هزار نفر از اردیبهشت ماه سال آینده اجرا می شود، به تشریح جزئیات این برنامه پرداخت.

دکتر مصطفی رضایی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای گسترش طب خانواده در سال 1402، گفت: امسال تصمیم گرفته شده تا طرح پزشکی خانواده در مناطق روستایی و شهری کمتر از 20 هزار نفری که در سال گذشته تاسیس شده و مراجعین انجام شود، تکمیل شود. سیستم برای تقویت با رفع نقاط ضعف.

وی افزود: گسترش برنامه پزشکی خانواده به مناطق شهری قبل از نیاز مالی و بودجه ای مستلزم تعهد همه بخش های نظام از سوی دولت پارلمانی برای اجرای کامل آن است. با برقراری این تعهد و تخصیص بودجه مناسب. از فروردین 1402، گسترش برنامه پزشکی خانواده در مناطق شهری صورت می گیرد.

اجرای طرح های پزشکی خانواده برای 55 میلیون جمعیت شهری

وی خاطرنشان کرد: رویکردهای مختلفی برای اجرای این طرح در شهری بیش از 20 هزار نفری در نظر گرفته شده است. کار باید از استان با بالاترین سطح آمادگی برای اجرا آغاز شود. هدف نهایی دستیابی به پوشش برنامه های پزشکی خانواده برای کل جمعیت شهری بیش از 20000 نفر، شامل بیش از 55 میلیون نفر است.

وی گفت: یکی از پیشنهادات این است که در استانی با بیشترین جمعیت بیمه سلامت شروع به کار کنیم. با توجه به چالش های اجرای این برنامه در دانشگاه علوم پزشکی در این شهرستان ها کمتر خواهد بود. زیر می توانند برای اجرای برنامه ها در استان های محروم و مرزی برنامه ریزی کنند و در نهایت سایر استان ها نیز به این برنامه ملحق شوند.

پرداخت از جیب مردم کاهش یافت

وی افزود: با توجه به اینکه نظر رئیس جمهور بر طرح کاهش پرداختی ها از جیب مردم است و انتظار دارد با اجرای این طرح پرداختی ها از جیب مردم کاهش یابد. با توجه به اینکه کاهش کاهش ها می تواند هزینه اجرای برنامه را تحت تاثیر قرار دهد، هنوز میزان بودجه نهایی مورد نیاز برای گسترش طرح پزشکی خانواده تعیین نشده است.

مرحله “استقرار”؛ مهمترین بخش عمل پزشکی خانواده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح پزشکی خانواده تا پایان سال 1402 در سراسر کشور گسترش می یابد، تصریح کرد: موضوع به توزیع اعتبارات و میزان آمادگی استان ها و دانشگاه علوم پزشکی برمی گردد. برای اجرای طرح. بله، چون مرحله «آفرینش» در برنامه های پزشکی خانواده بسیار مهم است، اما پیش بینی این است که تا سال 1402 پوشش اکثریت جمعیت محقق شود.

شرایط مورد نیاز برای 19000 پزشک عمومی

وی درباره تعداد پزشکان مورد نیاز برای گسترش طرح پزشکی خانواده توضیح داد: در قالب این طرح مقرر شد برای 3 هزار نفر یک پزشک عمومی و دو مراقب استخدام شود و این یعنی 19 هزار پزشک برای اجرای این طرح نیاز داریم. بخشی از اینها در بخش دولتی است.

تبدیل مطب به مرکز پزشکی خانواده

اما ما باید مبالغ قابل توجهی را از طریق عقد قرارداد با پزشکان عمومی در بخش خصوصی تأمین کنیم تا این مطب ها به پایگاه پزشکی خانواده تبدیل شوند و این پزشکان جمعیت را پوشش دهند و بسته ای از خدمات مورد نظر وزارت را ارائه دهند. سلامتی ..

امکان انتخاب پزشک خانواده وجود دارد

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه طبق دستورالعمل، پزشک خانواده می تواند توسط خود مردم انتخاب شود، گفت: بله، مردم می توانند پزشک مورد نظر خود را در شهر خود انتخاب کنند. .

وی در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای تشویق پزشکان عمومی به شرکت در این طرح گفت: استان های فارس و مازندران در اجرای طرح دارای موانعی هستند و باید از تجربیات این دو استان برای جلوگیری از آزمون و خطا استفاده کنیم. طب خانواده در استان های مختلف بنابراین باید برنامه های انگیزشی و انگیزشی برای همکاران تدوین شود.

وام دهی از منابع پایدار برای توسعه طرح ضروری است

وی افزود: پرداختی ما به پزشکان به تناسب جمعیت به ازای هر نفر است و اگر هزینه ها به ازای هر نفر لحاظ شود پرداخت به موقع داریم و تیم سلامت درآمد تضمینی دارد و سپس اعضای تیم سلامت همکاری بهتری خواهند داشت. در طرح. بنابراین موضوع اعطای وام از منابع پایدار بسیار حائز اهمیت است.

رضایی با اشاره به اینکه ناپایداری منبع و میزان نامتناسب آن نسبت به هزینه اجرای طرح موجب نارضایتی همکاران پزشکی و کادر بهداشتی و درمانی فارس و مازندران شده است، تصریح کرد: بر اساس توصیه، تامین اعتبار کافی و به موقع است. . تخصیص برای فراهم آوردن شرایط برای استقبال پزشکان استان ها از دسترسی به طرح.

او تاکید کرد: تمام تلاش بر این است که ردیف خاصی در لایحه بودجه تحت عنوان اجرای برنامه پزشکی خانواده و توسعه آن درج شود و منابعی مانند مالیات بر ارزش افزوده یک درصدی یا مالیات بر دخانیات به عنوان منابع درج شود.مالیات پایدار دولت. به این منظور. اگر این منابع تخصیص داده می شد، چالش های کمتری در اجرای برنامه داشتیم.

زیرساخت های گسترش پزشکی خانواده هنوز کامل نشده است.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در تشریح وضعیت زیرساخت های الکترونیکی برای گسترش پروژه ها گفت: زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری به صورت الکترونیکی موجود است. البته پس از طرح تحول سلامت، تمامی خدمات سطح اول در قالب اسناد الکترونیکی ارائه می شود، اما ادامه این خدمات مستلزم ارزش گذاری فعلی اسناد الکترونیکی مندرج در پیش بینی است.

او اضافه کرد: می دانیم که زیرساخت ها 100 درصد برای گسترش طب خانواده نیست و در برخی نقاط شهر با زیرساخت های اینترنتی مشکل داریم و در برخی جاها باید زیرساخت های سخت افزاری را ارتقا دهیم اما به هر حال نرم افزار می تواند راه اندازی شود.

انگیزه برای افراد چیست؟

وی در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای ترغیب افکار عمومی به استقبال از این طرح، اظهار داشت: راهکار ایجاد مشوق برای خدمت گیرندگان است تا مردم برای دریافت کمک های درمانی خانواده مراجعه کنند. از این نظر کاهش پرداخت از جیب مردم موضوعی اساسی است که دولت در حال پیگیری آن است. مباحث اولویت بندی نوبت ها و ارجاع صحیح بیماران مطرح می شود تا بیماران برای انتقال به سطوح بالاتر دچار مشکل نشوند.

وی افزود: اولویت فعلی نوبت دهی پزشکان خانواده برای کاهش مشکلات بیماران است. پیگیری خانواده توسط پزشک خانواده یکی از برنامه هاست، بنابراین پس از دریافت خدمات از پزشک متخصص، بیمار رها نمی شود و ادامه روند درمان تحت نظر پزشک خانواده است. همچنین اگر بسته ما جامع تر باشد، استقبال بیشتری می شود.

نسخه 02 طب کامل خانواده قابل اجرا نمی باشد.

وی در خاتمه با تدوین برنامه نسل 3 طب خانواده گفت: برای بررسی اجرای طرح به دو استان فارس و مازندران رفتیم. از سوی دیگر، با توجه به نتایج مطالعه، سعی شد نظرات کلیه ذینفعان اعم از پزشکان، کادر بهداشتی و درمانی و … در جلسه توجیهی گنجانده شود و نسخه 03 تغییراتی برای رسیدگی ایجاد شود. مشکلات نسخه 02. اگرچه به نظر ما نسخه 02 به طور کامل در استان های فارس و مازندران اجرا نمی شود و نتایج کنونی برنامه حاصل اجرای 02 نیست اما در نسخه 03 سعی در رفع چالش ها دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا