اجتماعی

۷۶ درصد ایرانیان در خانواده‌ احساس «شادی» دارند/با فعالیت‌های ساده “شاد” باشید

طبق آمار منتشر شده در سال 1999، حدود 76 درصد از ایرانیان در خانواده خود احساس شادی «متوسط»، «بالا»، «بالا» و «پر» دارند.

به گزارش سلام آنلاین. بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در سال 1378، اکثریت ایرانیان یعنی 38.2 درصد از ایرانیان در خانوارهای خود، با نرخ «متوسط» 25.6 درصد با نرخ «بالا» 12.6 درصد، «کم»، 8.4 درصد. ٪ “خیلی”، 7.4٪ “خیلی کم”، 4.6٪ “کاملا” و 3.1٪ “واقعا” احساس خوشحالی می کردند. آمار ایرانیانی که احساس «کم»، «خیلی کم» و «اصلاً» شادی در خانواده خود ندارند را باید نادیده گرفت و با نشان دادن راه‌ها و وسایل خوشبختی به آنها آموزش داد که چگونه زندگی بهتری داشته باشند.

ایرانی هستند

به گفته روانشناسان، امروزه خانواده ها قدرت «شادی» را برای ادامه زندگی خود نمی دانند و در حالی که فکر می کنند برای خوشبختی باید به دنبال عوامل بیرونی بود و حتی خرج کرد که مشکل ساز است، عمدتاً در جاهای دیگر و عوامل دیگر. بر شادی خانواده تأثیر می گذارد، به طور کلی نیاز به هزینه های بیش از حد ندارد.

فضای «شاد» بین زوجین عاملی برای جلوگیری از طلاق است

دکتر ربابه نوری عضو گروه تخصصی مهارت های زندگی در انجمن ملی ازدواج و خانواده «خوشبختی» در خانواده و فضای شاد بین زن و شوهر یکی از مهم ترین عوامل جلوگیری از طلاق است و وی با بیان اینکه این فضای شاد یا کمبود از زن به زن منتقل می شود، به سلام آنلاین گفت: معمولا فضای شادی وجود ندارد. ” عدم شادی، تفریح، دوستی و صمیمیت بین زن و شوهر از دلایل طلاق است. محیط شاد خانواده عنصر اساسی بقای خانواده است و شادی در خانواده بسیار مهم است.

خوشبختی یک «زوج» به چه چیزی بستگی دارد؟

روانشناسان به میزان شادی بین یک زوج، میزان “حرف زدن” و میزان “سرگرم کننده” و “سرگرم کننده” آن ها نگاه می کنند. در میزان شادی در زندگی مشترک بسیار مهم است. می توان گفت زوج هایی که با کمترین هزینه سرگرمی های ساده برای خود ترتیب می دهند، با هم شوخی می کنند، با هم شوخی می کنند، با هم فعالیت می کنند، هر کاری انجام می دهند، خوشحال می شوند.

هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه با ذکر مثالی گفت: می توان گفت رفتار زوجینی که پس از انجام کارهای روزمره و چک کردن تلفن همراه بدون صحبت و ارتباط از سر کار بر می گردند، عادی نیست، این زندگی یک زوج است. گفتگوها و شوخی های ساده، شوخی ها و فعالیت های ساده با هم سرگرم کننده هستند و ادامه می دهند. در بسیاری از خانواده ها افراد آنقدر به مسائل مالی و شغلی خود وسواس دارند که زن و شوهر زمانی برای ارتباط و گفتگو با فرزندان خود ندارند و اصلاً جایی برای خوشبختی ندارند.

از فعالیت های ساده “لذت ببرید”.

به گفته وی فعالیت های خانوادگی ساده و کم هزینه مانند صرف حداقل یک وعده غذایی خانوادگی در کنار هم در مواقعی که از کارهای خانه خلاص هستید، تماشای فیلم و صحبت بعد از شام یا بازی های ساده مانند شطرنج و… می تواند باعث شادی اعضای خانواده شود.

نوری معتقد است اعضای خانواده در کنار هم می مانند، اعضا با هم وقت می گذرانند، اعضای خانواده با یکدیگر صحبت می کنند، اعضا با انجام برنامه های از پیش تعیین شده مانند رفتن به پارک یا سینما و… در کنار هم می مانند، شوخی و شوخی زوج ها با آشنایان رابطه متقابل و مثبت بودن یک فعالیت مهم در خانواده است که متأسفانه بسیاری از زوج ها از تأثیر آن بر «خوشبختی» خود بی خبرند.

کودکان هنر شاد زیستن را از والدین خود می آموزند.

نوری با تاکید بر اینکه والدین شاد فرزندانی شاد خواهند داشت، افزود: کودکان هنر شاد زیستن را از والدین و اطرافیان خود می آموزند. به همین دلیل است که برخی از بچه ها حتی از بازی وسط و رفتن به شهربازی خوشحال می شوند، در حالی که برخی دیگر منتظر عامل اصلی شادی هستند. این که پدر و مادر همیشه به خود و جلوی فرزندانشان می گویند ما بدبختیم، همه داریم بزرگ می شویم و چرا هنوز در یک سطح هستیم و رشد نمی کنیم؟ البته نمی توان گفت که والدین در ناراحتی فرزندانشان مقصر هستند، اما سهم بالایی در خوشحالی یا نبودن فرزندانشان دارند.

چه زمانی “خوشبختی” خطرناک نمی شود؟

یکی از اعضای انجمن مهارت‌های زندگی در انجمن ازدواج و خانواده همچنین درباره وضعیتی که کمبود شادی در خانواده «معنی‌دار» می‌شود و باید از نبود شادی در خانواده احساس خطر کرد، توضیح داد: وقتی احساسات قوی‌تر یا طولانی‌تر می‌شوند. کار روزمره، مزاحم ما می شوند و غیرعادی و بیمار می شوند. نکته مهم این است که بتوانیم با توجه به شرایط خانوادگی خود، در کنار هم بودن اعضای خانواده، محیط خانوادگی خوب و شادی را فراهم کنیم و زمانی را با هم بگذرانیم. حضور والدین با فرزندان و زوجین در کنار هم، طنز مثبت، تفریح ​​و ایجاد فضایی شاد برای خنده و ماجراجویی، برنامه ریزی برای سفرهای جدید و فعالیت های مشترک اعضای خانواده با یکدیگر، ایجاد میل نیز حائز اهمیت است. میزان شادی در خانواده.

روانشناسان همچنین به والدین توصیه می کنند: نیازی نیست که مشکل خود را زیاد به فرزندتان بگویید. مشکلات بین خود و همسرتان را حل کنید و مشکلات را بیرون از خانه نیاورید.

وقتی برای خوشبختی با یک زوج «انرژی» باقی نمی ماند

ما نمی دانیم چگونه شادی ایجاد کنیم.

نوری افزود: از سوی دیگر بخشی از این موانع به دلیل فرسودگی زوجین است، زوج ها آنقدر انرژی را صرف فعالیت های کاری خود می کنند که دیگر انرژی لازم برای با هم بودن را ندارند. گاهی اوقات زوجین مشکلات بیرون از خانه و مسائل دیگری مانند مادر، پدر و خواهر و برادر را وارد خانه می کنند و باعث ناپدید شدن همسر می شوند. در حالی که زوج ها نگران والدین خود هستند، خواهر و برادر و خواهر و برادر به این زوج اهمیت نمی دهند. مانند همسرانی که با خواهر و برادر و والدین خود رقابت می کنند. نباید فراموش کنیم که مهمترین فرد در زندگی یک فرد همسرش است و ابتدا باید بیشتر وقت خود را با همسرش بگذرانیم. ما اصلا بلد نیستیم شادی ایجاد کنیم و دنبال برنامه های پولی هستیم.

هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در مورد سد شادی روحی در خانواده در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: خانواده اهمیت با هم بودن و گذراندن وقت و برنامه ریزی برای با هم بودن را نمی داند. زوج ها باید بعد از کار و هنگام بازگشت به خانه با هم باشند. وقتی کار تمام شد باید در کنار خانواده باشیم و کیفیت این حضور خیلی مهم است. برخلاف تصور عمومی، این برنامه‌ها که به دنبال فعالیت‌های گران قیمت برای شادی هستند، می‌توانند به اندازه انجام بازی‌های خانوادگی با فال ماهجونگ یا شطرنج ساده و کم هزینه باشند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا