علمی و پزشکی

۶ نشانه هشداردهنده زوال عقل

موسسه خیریه بریتانیایی اعلام کرده است که از هر 10 مرگ در بریتانیا یک مورد به دلیل زوال عقل و زوال عقل است.

به گزارش سلام آنلاین، آمارهای ملی انگلیس نشان می دهد که در سال 2022، 74 هزار و 261 نفر به دلیل زوال عقل و بیماری آلزایمر (شایع ترین نوع زوال عقل) جان خود را از دست خواهند داد. در سال 2021 این رقم 69 هزار و 178 است.

سخنگوی موسسه خیریه Dementia Nurses در بریتانیا گفت که علائم زوال عقل در شروع بیماری معمولاً خفیف است. به مرور زمان بدتر می شود. ممکن است مشکلاتی در حافظه، تمرکز و گفتار بیمار وجود داشته باشد. این می تواند باعث کناره گیری فرد از محافل اجتماعی و خانوادگی شود.

در اینجا برخی از علائم هشداردهنده زوال عقل و زوال عقل وجود دارد که همه باید بدانند:

1- تغییر خلق و خو

به گفته سرویس بهداشت ملی، زوال عقل بخشی از روند طبیعی پیری نیست و علائم دیگری از جمله نوسانات خلقی وجود دارد که باید مراقب آنها بود.

اما ممکن است افراد بلافاصله متوجه این علائم نشوند و خانواده و دوستان ممکن است برای مدتی متوجه آنها نشوند یا به آنها توجه نکنند. برای برخی از افراد، این علائم ثابت می ماند و بدتر نمی شود. سایر افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) به مرور زمان دچار زوال عقل می شوند.

۲-مشکل در یادگیری مشاغل و مهارت های جدید

“اگر ما یک فناوری یا دستگاه جدید دریافت کنیم، ممکن است یادگیری نحوه استفاده از آن و راه اندازی آن مدتی طول بکشد، اما فکر می کنم ما معمولاً با کمک کتابچه های راهنما به این هدف می رسیم.” اما اگر زوال عقل دارید، یاد بگیرید که چگونه آن را یاد بگیرید. استفاده از ابزار یا تجهیزات جدید ممکن است دشوار باشد.

3-سوالات متداول

به عنوان مثال، اگر شریک زندگی شما به شما بگوید که شب می‌خواهد بیرون برود، اما وقتی او می‌گوید برمی‌گردد فراموش کردید، احتمالاً جای نگرانی نیست.

اما به گفته دکتر بینلند، اگر زوال عقل دارید، ممکن است نتوانید چیزی را که 5 یا 10 دقیقه پیش کسی گفته است به خاطر بیاورید و ممکن است اغلب آن را بپرسید.

این می تواند برای اعضای خانواده آزار دهنده باشد. بدیهی است که افراد مبتلا به زوال عقل مقصر نیستند، اما می توانند یک سوال را بارها و بارها بپرسند. این نشان دهنده وجود مشکل احتمالی زوال عقل است.

4- اشیا را در مکان های عجیب و غریب قرار دهید

اگر فراموش کنید کلید یا تلفن همراه خود را کجا گذاشته اید اشکالی ندارد. اما بینلند می گوید افراد مبتلا به زوال عقل اغلب چیزها را در مکان های عجیب و غریب قرار می دهند. به عنوان مثال، او می تواند کلید خانه را در کابینت حمام بگذارد. کمی عجیب است، اما کاری است که یک فرد زوال عقل ممکن است انجام دهد.

5- مشکل در سازماندهی

سازماندهی امور شخصی در برخی موارد، به ویژه با افزایش سن، ممکن است دشوار باشد. به عنوان مثال، مدیریت بودجه یا پرداخت قبوض ممکن است زمان بیشتری ببرد. بینلند گفت: “اما افراد مبتلا به زوال عقل واقعاً با آن دست و پنجه نرم می کنند و توانایی برنامه ریزی و برنامه ریزی آینده را از دست می دهند.”

با این حال، لازم است به یاد داشته باشید که همیشه چه چیزی برای شما “طبیعی” است – زیرا در این بیماری باید از تغییرات آگاه باشید.

بینلند تاکید کرد: “اگر همیشه در امور مالی خود موفق نباشید یا حافظه خوبی نداشته باشید، با افزایش سن بهبودی نخواهید داشت، اما برای شما طبیعی است و اغلب اینطور نیست.” این نشانه زوال عقل نیست. “

6- مبارزه با زندگی روزمره

بینلند تاکید می کند که اگر زوال عقل دارید، علائم بیماری شما نشان می دهد که در فعالیت های روزانه مشکل دارید.

گذار از حالت عادی به این علائم با زندگی روزمره تداخل می کند، بنابراین صحبت کردن و سازماندهی امور برای شما دشوار می شود، نمی توانید به یاد بیاورید که ماشین خود را کجا پارک کرده اید و مواردی از این قبیل. این اتفاقات نه تنها بر توانایی کار و ادامه کار افراد تأثیر می گذارد، بلکه بر آن تأثیر می گذارد.

انتهای پیام/

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا