اقتصادیتازه های کسب و کارعلمی و پزشکیعمومی

گانودرما از چه منابعی به دست می‌آید؟

گانودرما لوسیدوم و چیستی آن!

فروش محصولات گانودرما: قارچ گانودرما لوسیدوم یکی از انواع گوناگون شناخته شده ی قارچ های دارویی است که بشر قرن ها است از آن برای درمان خیلی از بیماری ها مانند دیابت، سرطان، انواع التهابات، زخم ها و همچنین عفونت های باکتریایی و پوستی استفاده می کند. با این حال، در خیلی از کشورها پتانسیل مصرف و کاربرد این قارچ بعنوان درمانگر هنوز در حال بررسی می باشد.

 قهوه فوری سوپریم در واقع  یکی از مهم ترین قارچ های دارویی در جهان به شمار می رود. چرا که ترکیبات شیمیایی آن دارای خواص دارویی متعدد و شگفت انگیزی است. چینی ها که قدیمی ترین قوم دنیا در شناخت گانودرمالوسیدوم و خواص و معجزات آن روی بدن انسان هستند، لقب هایی مانند “قارچ جاودانگی”، “علف آسمانی” و “علف فرخنده” را به آن داده اند. از طرفی هم بجز چینی ها مردمان مشرق زمین و همینطور دیگر نقاط دنیا که با این قارچ آشنایی دیرینه داشته اند، به آن عنوان “قارچ ریشی قرمز” نیز داده اند.

پیشنیه گانودرما، خواص و مکانهای رویش آن

قدمت مصرف و کاربرد  قارچ گانودرمالوسیدوم را می توان به ۵۰۰۰ سال پیش در چین و سرزمین های شرقی آسیا جستجو کرد. همچنین در سوابق تاریخی و پزشکی کشورهایی مانند ژاپن، کره، مالزی و هند هم سوابق مصرف قارچ گانودرمالوسیدوم در اسناد تاریخی آنها ذکر شده است. نکته ی جالب در این قارچ این است که بر خلاف قارچ های معمولی، ویژگی خاص قارچ گانودرمالوسیدوم رویش منحصر بفرد آن فقط روی چوب یا بسترهای چوبی جنگل ها می باشد.

با گذشت زمان و آشنا شدن مردم با خواص معجزه آسای گانودرمالوسیدوم و همچنین گسترش یافتن انواع رسانه ها در سراسر جهان، بسیاری از محققان، پزشکان و پژوهشگران آزمایشگاهی با قارچ گانودرمالوسیدوم و خواص و تاثیرات آن روی بیماری ها و پیشگیری امراض صعب العلاج آشنا شدند و سعی کردند ترکیبات و خواص آن را شناسایی کنند. این در حالی است که تحقیقات دانشمندان گیاهشناس و داروسازان  هنوز بر روی این قارچ دارویی در حال انجام است و بسیاری از حقایق جالب در مورد گانودرمالوسیدوم در حال کشف هستند.

گانودرمالوسیدوم قارچی دارویی است که حاوی بیش از ۴۰۰ ترکیب شیمیایی از جمله تِری تِرپن ها، پُلی ساکاریدها، نوکلئوتیدها، آلکالوئیدها، استروئیدها، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب و فنل ها است. این ترکیبات دارای خواص دارویی مانند تعدیل کننده ی سیستم ایمنی بدن، ضد هپاتیت، ضد تومور، آنتی اکسیدان، ضد میکروبی، ضد HIV، ضد مالاریا، کاهش دهنده ی قند خون و خواص ضد التهابی هستند.

قارچ گانودرما لوسیدوم را در طبیعت میتوان به رنگ قرمز قهوه ای براق مشاهده کرد. این قارچ  به طور طبیعی روی چوب رشد می کند. گانودرمالوسیدوم برای رویش خود بیشتر گونه های درختی پهن برگ مانند اقاقیا، صنوبر، بلوط، اَفرا، مِلیا، اُکالیپتوس، هیویا، تکتونا و گرویا را ترجیح می دهد.

سطح زیرین قارچ گانودرمالوسیدوم مُتخَلخِل به رنگ سفید کم رنگ است و در زمان بلوغ هاگ های قرمز تولید می کند. در آب و هوای گرم و مرطوب به خوبی رشد می کند و ترجیحاً برای رشد و نمو خود جنگل های مختلط مناطق نیمه گرمسیری تا معتدل را ترجیح می دهد.

کشت گلخانه ای گانودرما لوسیدوم

زیست شناسان و پرورش دهندگان گیاهان گلخانه ای امروزه در تلاش هستند تا با پرورش قارچ گانودرمالوسیدوم بر روی کُنده های چوب و خاک اَره، برای تجارت و امرار معاش عمومی راهی تازه باز کنند. پیش از این، این قارچ را فقط از طبیعت میشد جمع آوری کرد. اما در دوران کنونی جهان، با افزایش تقاضا برای قارچ گانودرمالوسیدوم، تلاش برای کشت مصنوعی آن افزایش چشمگیری یافته است.

میتوان گفت که اولین تلاش برای کشت مصنوعی موفق گانودرمالوسیدوم در سال ۱۹۶۹ توسط تکنسین های آکادمی علوم چین انجام گرفت. از آن زمان به بعد، این قارچ در انواع کُنده‌های چوب و همچنین بسترهای خاک اَره کشت ‌می گردد که البته باید گفت که املاحی همچون سبوس گندم، برگ‌های چای، پوسته پنبه و غیره نیز زیر لایه ‌های اضافی آن را تشکیل میدهند.

کشت مادر گانودرما لوسیدوم معمولاً از بدنه ی میوه ی آن و به روش کشت بافت تهیه می شود که بیشتر برای تهیه تخمگذاری آن استفاده می شود. بالغ شدن قارچ گانودرما لوسیدوم در بستر خاک اَره حدود یک ماه طول می کشد، اما اکثراً یک بار برداشت می شود. روی بستر کُنده ی چوب هم حدود ۱۵ روز طول می کشد تا کلونی شود و تقریباً ۳-۴ ماه طول می کشد تا بالغ شده و برای حدود سه برداشت بعدی آماده شود.

علاوه بر ساخت انواع داروها توسط گانودرمالوسیدوم، از این قارچ بطور گسترده ای به عنوان ماده ی پایه برای تولید محصولاتی مانند چای، قهوه، مکمل های انرژی، تقویت کننده های سلامتی، نوشیدنی ها، محصولات پخته شده و لوازم آرایشی ضد پیری استفاده میکنند.

با اینحال باید اذعان داشت که این قارچ پرخاصیت در کشورهایی مثل ایران خیلی شهرت پیدا نکرده است و دلیل آن می تواند این باشد که گانودرمالوسیدوم به اندازه سایر محصولات گیاهی دارویی محبوبیت پیدا نکرده است و ممکن است واقعیت پس پرده این باشد که تولید انبوه آن به کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره، مالزی، تایلند و ایالات متحده آمریکا محدود شده است.

در حقیقت بیشتر محصولات گانودرمای تولید شده در این کشورها مصرف داخلی بوده و مقدار بسیار محدودی از مواد اولیه ی آن صادر میشده است. صنایع بزرگ در کسب و کار گانودرما هم که بیشتر متعلق به این کشورهاست و بنابراین میتوان نتیجه گرفت که محصولات تولیدی از این قارچ دارویی در بقیه دنیا با قیمتهایی گزاف عرضه می شوند.

کارآفرینی گانودرما لوسیدوم

با این همه و به لطف فضای مجازی و رسانه های متعدد آنلاین، آگاهی در مورد قارچ گانودرمالوسیدوم به سرعت در سراسر دنیا در حال گسترش است و تقاضای این قارچ بسیاری از کشورها را به تولید در مقیاس وسیع و تولید محصولات آن واداشته است. چرا که  تولید فعلی گانودرمالوسیدوم برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده ی آن کافی نیست و نیاز به کشت این قارچ در مقیاس وسیع وجود دارد.

بعنوان نمونه، کشوری مانند هند در حال حاضر برای تامین مواد اولیه گانودرمالوسیدوم به کشورهای دیگر متکی است و در حال واردات آن است تا تقاضای مردم خود را در هند برآورده کند. بنابراین این به این معنا است که گانودرما لوسیدوم به موضوع پر پتانسیلی برای کارآفرینی و همچنین فرصت های معیشتی در هند تبدیل شده است.

دکمه بازگشت به بالا