اجتماعی

کرونا، تبلیغات ضد واکسن و افزایش موارد سرخک در کشور/ هشدار وزارت بهداشت به خانواده‌ها

مدیر اداره پیشگیری از واکسن وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم ایمن سازی به موقع کودکان گفت: متأسفانه شیوع بیماری های قلبی عروقی ، شیوع سرخک در مرز افزایش بار بهداشت کارگران و تبلیغات علیه واکسن ها منجر به 24 گزارش از سرخک شده است. .

دکتر سید محسن زهرایی در گفت وگو با سلام آنلاین وی در مورد شیوع سرخک در ایران گفت: “از ابتدای سال جاری تاکنون 24 مورد سرخک گزارش شده است که بیشتر در استانهای سیستان و بلوچستان مشاهده شده است اما موارد آن مشاهده شده است. در هرمزگان نیز. استانهای خراسان ، رضوی و تهران ؛ “در همین حال ، در سال 1399 ، سه مورد سرخک گزارش شده است.

روباه مسری ترین بیماری

مهمترین واکسن سد سرخک

وی افزود: “سرخک سرایت کننده ترین بیماری است.” اگر در مورد بیماری عروقی گزارش شود که هر بیمار می تواند 2 تا 3 نفر را بیمار کند ، در مورد سرخک ، هر بیمار در تماس با افراد دیگر می تواند تا 18 بیمار را ایجاد کند. بنابراین ، سرخک یک بیماری بسیار مسری است و باید به خاطر داشت که مهمترین مانع محافظت از ما در این بیماری واکسیناسیون است و برای جلوگیری از ویروس باید از ایمن سازی در کودکان بالا نگه داشت.

وضعیت سرخک در کشورهای همسایه

وی با تأکید بر اینکه بیماری های عفونی محدود به مرزهای ژئوپلیتیک نیست ، گفت: بیماری های عفونی به راحتی بین کشورها منتقل می شوند. در نتیجه ، وقتی بیماری در کشوری براساس واکسیناسیون زیاد کاهش می یابد ، به این معنی نیست که بیماری در آن منطقه خاتمه یافته است. کشور ما در منطقه ای با شیوع سرخک در مرزهای افغانستان ، پاکستان و عراق قرار دارد و دلیل این امر واکسیناسیون ناکافی در این کشورها به ویژه در افغانستان و پاکستان است. پیشگیری ضعیف از واکسیناسیون در این کشورها به این معنی است که بیماری هایی مانند مننژیت هنوز در این کشورها شایع است. این کشورها با برنامه های واکسیناسیون مکمل سعی در کنترل سرخک دارند ، یعنی دو یا سه بار در سال در برخی کشورها یا مناطقی که سرخک شیوع دارد ، کودکان گروه هدف را واکسینه می کنند.

زهرایی گفت: “یک سال و نیم پیش ، به دلیل همه گیری ، عملیات واکسیناسیون متوقف شد یا کیفیت اجرای آن مانند گذشته نبود ، بنابراین سرخک در افغانستان یک بیماری شایع است.” پاکستان در ماههای اخیر به یک مرحله حساس رسیده است. “میزان بالای سرخک در نقشه های منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی دو کشور مشهود است. وقتی این بیماری در هر کشوری در هر جای دنیا شیوع پیدا کند ، می تواند به سایر نقاط جهان نیز سرایت کند. همانطور که کرونا برای اولین بار در چین مشاهده شد ، اما اکنون همه کشورهای جهان درگیر آن هستند. وقتی بیماری از کشور همسایه می تواند به کشور ما برسد ، حتی کسانی که واکسینه شده اند هنوز هم می توانند آلوده شوند.

ایران در سال 1998 به واکسیناسیون سرخک و اوریون دست یافت

لزوم ادامه برنامه واکسیناسیون در کشور

وی با اشاره به موفقیت ایران در موافقت با ریشه کن کردن سرخک و اوریون از کشور در سال 1398 ، گفت که عمان و بحرین نیز در دستیابی به توافق موفق بوده اند. جمعیت با ما قابل مقایسه نیست و موفقیت ما نشان دادن یک برنامه اجرایی خوب از واکسیناسیون در ایران و مشارکت مردم که در مناطق اطراف کشورهای ذکر شده می توانیم به آنها برسیم برای تأیید واکسیناسیون سرخک. اما باید بدانیم که این تأیید برای همیشه دوام ندارد و همه مسائل بلافاصله با تأیید حل نمی شوند. برنامه های واکسیناسیون باید بسیار ادامه یابد و حساسیت سیستم مراقبت افزایش یابد. البته در کنار این موارد نمی توان از نقش همکاری های مردمی چشم پوشی کرد.

وی گفت: “تجربه بازگشت سرخک به کشور وجود داشت.” . “بنابراین ، مراقبت از پیشگیری از واکسیناسیون بسیار مهم است. نکته مهم این است که شرایط عروقی نباید باعث شود که خانواده ها فکر کنند که می توانند واکسیناسیون کودکان را به تأخیر بیندازند ، واکسیناسیون کودکان و نوزادان را انجام ندهند و همچنین آنها را برای خطر سرخک آماده کنند. بنابراین ، دقت در واکسیناسیون کودکان بسیار مهم است.

مدیر گروه واکسیناسیون وزارت بهداشت با تأیید رایگان بودن واکسیناسیون برای تمام افراد مقیم کشور افزود: برخی مطالعات نشان داده است که برخی از افراد واکسینه شده اند. زندگی در ایران قابل توجه است. کمتر از واکسیناسیون کودکان ایرانی ؛ زیرا آنها ممکن است فکر کنند که واکسن به آنها داده نمی شود ، اما باید بدانند که واکسن به آنها تزریق می شود و در واکسیناسیون ما و همه کودکان در کشور ، چه ایران و چه تفاوتی بین ما وجود ندارد – اعراب باید بسیار واکسینه شود

وی گفت: سرانجام ، اگر خانواده ای احساس کرد فرزند وی تب یا برجستگی در صورت و بدن دارد ، حتماً به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرده و اقدامات تشخیصی و درمانی را درخواست کنید.

جریان واکسن در جهان!

وی با استناد به وجود لابی جهانی ضد واکسن گفت: “در حال حاضر تفاوتی بین واکسن کرونا و واکسن سرخک وجود ندارد. برخی از گروه ها به دنبال نوعی واکسیناسیون هستند. این حرکت خطرناک است. در مورد کرونا ، اکنون می بینیم که آنچه می تواند ما را از این بیماری نجات دهد ، یافتن یک واکسن موثر علیه این بیماری است. بعضی اوقات ، وقتی واکسیناسیون به سطح بالایی می رسد ، دیگر بیماری به اندازه مننژیت برای ما جدی نیست و این باعث می شود خانواده ها فکر کنند بیمار نیستند و از واکسیناسیون فرزندان خودداری می کنند. با این حال ، کرونا نشان داده است که واکسیناسیون سودآور است و ما نباید واکسن ها و دستاوردهای فعلی خود را فراموش کنیم.

تأثیر تاج بر پوشش واکسیناسیون در کشور

زهرایی گفت: شیوع این بیماری واکسیناسیون ها را تحت تأثیر قرار داده بود ، اول اینکه خانواده ها نگران ورود به مرکز بهداشت برای واکسیناسیون بودند و دوم این که همکاران مراقبت های بهداشتی در 15 ماه گذشته مراقب موارد مرتبط با Covid 19 بودند. هیچ چیز جدیدی به سیستم بهداشتی اضافه نشده است. در نتیجه ، احتمالاً همکاران ما دارای پیروان واکسینه نشده کمتر هستند.

موارد سرخک در کشور در حال افزایش است

وی گفت: “به طور کلی ، همه شرایط ، به ویژه افزایش موارد سرخک در آن مرز ، باعث بیماری های بسیاری در کشور شده است و خانواده ها و پزشکان باید بدانند که سرخک تمام نشده است.”

وی در مورد پوشش ایمن سازی در کشور افزود: خوشبختانه پوشش ایمن سازی در کشور هنوز بالای 95 درصد است ، اما باید به جایی برسیم که مطمئن باشیم حتی واکسیناسیون کودکان هم نیست. همچنین به تأخیر افتاد. ”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا