کاهش دما و افزایش آلاینده‌ها در اصفهان

کاهش دما و افزایش آلاینده‌ها در اصفهان

سلام آنلاین / اصفهان به گفته کارشناسان اداره کل هواشناسی استان اصفهان در روزهای دوشنبه و سه شنبه (18 و 9 مرداد) دمای هوا در اکثر مناطق اصفهان دو تا سه درجه سانتی گراد کاهش می یابد. اما این کاهش دما با افزایش آلودگی همراه است.

مینا معتمدی درباره وضعیت جوی اصفهان در روزهای آینده به خبرنگاران سلام آنلاین توضیح داد: امروز و فردا (15 و 18 مرداد 1403) گرما ادامه دارد. همچنین لازم به ذکر است در بعدازظهر همان روز بیشینه دما نسبت به روز گذشته (5 مرداد) از 1 به 2 درجه سانتیگراد افزایش یافت. این روند برای فردا و مشابه امروز ثابت است. اما کاهش دما از فردا شب آغاز می شود.

وی گفت: در روزهای دوشنبه و سه شنبه (18 و 9 مرداد) در بیشتر مناطق اصفهان دمای هوا بین دو تا سه درجه کاهش می یابد. اما از چهارشنبه و پنج شنبه (10 و 11 مرداد) مجددا شاهد افزایش دما خواهیم بود.

بر اساس اخطار زرد امروز سازمان هواشناسی کشور، کارشناس هواشناسی گفت: از بعدازظهر دوشنبه (18 مرداد) با کاهش دمای هوا در اصفهان با افزایش گرد و خاک مواجه خواهیم شد. ظاهراً وزش باد در نیمه شرقی استان و در نتیجه فعالیت کانون های گرد و غبار افزایش می یابد. این روند در روز سه شنبه (9 مرداد) ادامه دارد و غلظت آلاینده ها بیشتر از روز دوشنبه خواهد بود.

معتمدی دمای روز گذشته (14 مرداد) گفت: دمای هوای شهر اصفهان دیروز در گرم ترین زمان به 43 درجه و در سردترین زمان صبح امروز به 29 درجه رسید. بویین و میاندشت با ۱۱ درجه سردترین و خور، بیابانک و چوپانان با ۴۶ درجه گرمترین نقاط استان هستند. امروز دمای هوا در مناطق استوایی مطمئناً چند درجه افزایش خواهد یافت.

کارشناسان اداره کل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر توجه به هشدارها از دو جنبه افزایش دما و افزایش گرد و غبار، گفتند: گرمایش برق و مصرف آب. غلظت مواد قابل اشتعال در سبزیجات و خسارت در کشاورزی و دامپروری نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین در این مرحله باید به توصیه هایی توجه کنید.

وی توصیه هایی در خصوص گرمای هوا یادآور شد: از استحمام غیر ضروری در گرما به ویژه در اوج گرما خودداری کنید. در گرمای روز بیرون ورزش نکنید. باغداران و کشاورزان نباید زمان گرم روز را برای آبیاری انتخاب کنند. اکوتوریسم یا نورپردازی در مزارع و مراتع نیز به نگهداری کافی نیاز دارد.

معتمدی در خصوص هشدارها در خصوص افزایش گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا نیز خاطرنشان کرد: در روزی که فعالیت کانون گرد و غبار پیش‌بینی می‌شود، هوای اصفهان به‌ویژه در شمال استان با شدیدی همراه خواهد بود یا باد شدید و کاهش دید. کاهش دید و کیفیت هوا نیز در نواحی شرقی و مرکزی استان رخ می دهد.

کارشناسان اداره کل هواشناسی استان اصفهان در خصوص شرایط گرد و غبار به مردم اصفهان توصیه کردند: همانطور که به دلیل گرما باید از سفرهای غیر مهم پرهیز کنید در هنگام بالا آمدن ریزگردها نیز به این موضوع توجه کنید.

وی تصریح کرد: ممنوعیت تردد در شهرستان برای افراد آسیب پذیر مانند بیماران، کودکان و سالمندان شدیدتر است. حمل و نقل باید با توجه به افزایش گرد و غبار با نهایت دقت انجام شود. از سوی دیگر از پارک کردن در نزدیکی ساختمان های نیمه کاره یا درختان کهنسال باید خودداری شود.

به گزارش سلام آنلاین و بر اساس سامانه پایش کیفیت هوای کشور، شاخص کیفیت هوای اصفهان (AQI) تا ساعت 13:00 روز شنبه (15 مرداد) به عدد 136 رسید. در واقع هوای این شهر نارنجی است یا برای گروه های آسیب پذیر خوب نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا