اجتماعی

چگونه سلامت کلیه‌های خود را تضمین کنیم؟

عملکرد کلیه ها در بدن ترشح مواد زائد از خون، تصفیه آب و تولید هورمون است.

به گزارش سلام آنلاین، گاهی اوقات عملکرد این اندام حیاتی مختل شده و دچار نارسایی می شود.

به گزارش دویچه وله، با اقدامات ساده و مفید می توان از این اندام حیاتی محافظت کرد و عملکرد آن را بهبود بخشید:

ورزش

ورزش و ورزش راه های موثری برای کنترل فشار خون و مدیریت دیابت هستند. این بیماری ها یکی از شایع ترین علل نارسایی کلیه هستند. در واقع 30 درصد از دیالیز شوندگان دیابت دارند.

حفظ قند خون

مراقب سطح قند خون خود باشید و آن را ثابت نگه دارید. دیابت به رگ های خونی آسیب می رساند. کلیه ها از رگ های خونی و شریان های ریز تشکیل شده اند که به عنوان فیلتر عمل می کنند. آنها مواد مغذی ضروری را در بدن حفظ می کنند و مواد زائد و سموم را آزاد می کنند. هر چه این شریان ها بیشتر آسیب ببینند، عملکرد کلیه برای دفع مواد زائد کمتر و سطح قند خون مطلوب تر، آسیب عروقی کمتر می شود.

فشار خون خود را به طور منظم کنترل کنید

فشار خون بالا دومین علت شایع نارسایی کلیه است. هنگامی که رگ ها برای مدت طولانی تحت فشار قرار می گیرند، آسیب می بینند. برای سلامت کلیه ها، فشار خون باید زیر 140/90 میلی متر جیوه باشد. فشار خون بالا باید با دارو کنترل شود.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم سرشار از سبزیجات، میوه ها و فیبر از اضافه وزن و آسیب کلیه جلوگیری می کند. اضافه وزن اغلب باعث فشار خون بالا و دیابت می شود. بنابراین، باید از مصرف غذاهایی که نمک و نمک زیادی دارند خودداری کنید زیرا فشار خون را بالا می برد.

آب کافی بنوشید

نوشیدن آب و مایعات برای کمک به کلیه ها در دفع مواد زائد ضروری است. نوشیدن 1.5 تا 2 لیتر آب در روز توصیه می شود. افرادی که ورزش می کنند می توانند مقدار زیادی آب بنوشند، در غیر این صورت نوشیدن آب و مایعات زیاد نیز می تواند مشکل ساز باشد. البته این مقدار آب برای افرادی که کلیه های سالم دارند توصیه می شود. بیماران دیالیزی باید مصرف آب و مایعات خود را کاهش دهند.

ترک سیگار

سیگار دشمن شماره یک رگ ها است و از آنجایی که کلیه ها با شریان هایی پوشیده شده اند که به عنوان فیلتر و تصفیه کننده عمل می کنند، سیگار نه تنها به این رگ ها آسیب می رساند، بلکه به کلیه ها نیز آسیب می رساند.

از مسکن های طولانی مدت خودداری کنید

کلیه ها به استفاده طولانی مدت از داروهای بیهوشی حساس هستند. کلیه های ناسالم می توانند به دلیل استفاده از این داروها به نارسایی حاد تبدیل شوند. اگر نیاز مداوم به مسکن دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر کلیه های شما آسیب دیده است، راه حل بهتری وجود دارد که آسیب کمتری به کلیه های شما وارد می کند.

معاینه سالانه سلامت کلیه

کلیه های خود را به طور منظم هر سال چک کنید، به خصوص اگر بالای 60 سال دارید، دیابت، فشار خون بالا و اضافه وزن دارید یا یکی از اعضای درجه یک خانواده مبتلا به نارسایی کلیه دارید. تشخیص زودهنگام نارسایی کلیه از طریق آزمایش خون و ادرار منظم باعث می شود که بیماری قبل از آسیب جدی درمان شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا