علمی و پزشکی

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گزارش شفاف ، این متخصصان بر این باورند که لیتیوم می تواند سلامت سلول های بنیادی در سیستم گوارش را بهبود بخشد و آنها را در برابر اثرات منفی تغییرات سلول های سرطانی مقاوم کند.

این یافته ها منجر به شروع یک آزمایش بالینی جدید برای لیتیوم ، دارویی که معمولاً برای درمان انواع بیماری های روانی استفاده می شود ، می شود و احتمالاً این لیتیوم از رشد سرطان روده جلوگیری می کند.

در این آزمایش افراد با ژن “بافت چربی” (FA) بررسی می شود.

FAA نوعی اختلال ژنتیکی غیرطبیعی است که از هر هفت تا 22 نفر یک نفر را درگیر می کند. این وضعیت تقریباً همیشه منجر به سرطان روده می شود مگر اینکه کل روده بزرگ با جراحی برداشته شود.

تصور می شود که بیشتر موارد سرطان روده در اثر جهش ژنتیکی به نام ADC ایجاد می شود.

نشان داده شده است که سلولهای بنیادی تحت تأثیر جهشهای EPC از همتایان سالم خود بهتر عمل کرده و آنها را می کشند.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد سلولهای تغییرناپذیر و تشکیل توده های سرطانی می شود. بیماران مبتلا به FAA ژنهایی را جهش داده و صدها پلیمر و توده غیر سرطانی را در روده خود تشکیل داده اند.

پروفسور لوئیس ورمیلن ، نویسنده اصلی مقاله در مجله Nature ، گفت:

“ما دریافته ایم که پس از جهش در یک ژن اصلی که سلولهای بنیادی روده را تنظیم می کند ، این سلول ها به سلولهای مبدل تبدیل می شوند که سلول های طبیعی محیط را به طور فعال سرکوب می کنند.” این درک کاملاً جدید است زیرا همیشه در فکر سلول هایی است که می توانند سرطانی شوند ، سریع رشد کنید ، یا در برابر مرگ سلول مقاوم باشید. اما تحقیقات ما نشان می دهد سلول های نزدیک به بدخیمی می توانند سلول های بنیادی اطراف آن را سرکوب و فعال کنند. این همان چیزی است که ما آن را رقابت زیاد می نامیم.

دکتر هلن ریپون ، مدیر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان گفت: “یافته های پروفسور ورمیلن و تیم وی نقطه عطفی در درک ما از سرطان روده بزرگ است.” ما از دیدن نتایج این کارآزمایی بالینی و تأثیر آینده افراد مبتلا به سرطان ارثی بسیار هیجان زده هستیم.

سرطان روده چهارمین نوع شایع سرطان در انگلستان است که بیش از 48000 نفر هر ساله به سرطان روده مبتلا می شوند.

علائم سرطان روده همچنین شامل تغییر در عادات روده ، درد شکم و خون در مدفوع است.

دکمه بازگشت به بالا