پوشش حداکثری کودکان در کودکستان ها مهمترین دغدغه سازمان تعلیم و تربیت کودک

پوشش حداکثری کودکان در کودکستان‌ها مهمترین دغدغه‌ سازمان تعلیم و تربیت کودک

رئیس سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان نظارت بر اجرای مهدکودک ها و مراکز آموزشی کودک را نقش مهمی در افزایش ضریب پوشش عنوان کرد و گفت: پوشش حداکثری کودکان در مهدکودک یکی از مهمترین موارد است. نگرانی ها سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان در عصر جدید به دلیل اینکه نرخ بیمه مهدکودک در سال های اخیر از 72.1 درصد به کمتر از 40 درصد رسیده است.

به گزارش سلام آنلاین. رضوان حکیم زاده در وبینارهای معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش که با حضور معاون آموزش ابتدایی استان برگزار شد ضمن گرامیداشت میلاد امام حسن عسکری(ع) برای ایشان آرزوی سلامتی کرد. وی گفت: مطمئن ترین پربازده ترین سودمندترین و کوتاه ترین مسیری که می تواند کشور را به سمت انواع پیشرفت ها سرمایه گذاری در آموزش کودکان اعم از مهدکودک و دبستان سوق دهد.

وی با اشاره به لزوم ادغام سیاست های آموزش و پرورش از مهدکودک تا دبستان افزود: بررسی ها نشان می دهد کشورهایی که در قرن اخیر از نظر شاخص های توسعه انسانی در وضعیت خوبی قرار دارند سرمایه گذاری ویژه ای داشته اند. در آموزش و پرورش در دوره ابتدایی و پیش دبستانی

حکیم زاده افزود: کارکنان آموزش و پرورش به ویژه در مقاطع ابتدایی و متوسطه بیشترین تأثیر را در جامعه دارند و اقدامات و تصمیمات آنان بر آینده کشور تأثیرگذار است. به همین دلیل این گروه ها در مرحله اول نیازمند معنا بخشیدن به اقدامات خود برای رسیدن به اهداف نظام تعلیم و تربیت و به طور دقیق تر شناخت راه حل تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تایید اینکه برنامه وزیر در راستای برنامه دولت است گفت: برنامه ها روش ها و راهبردهای کلیدی این وزارتخانه باید بر این اساس تهیه شود. سیاست.

وی با تاکید بر اینکه آموزش همگانی یکی از مهم ترین خدمات دولت به مردم است دسترسی برابر به آموزش و پرورش و آموزش را یکی از مهمترین رسالت های نظام آموزش و پرورش به ویژه وزارت آموزش و پرورش دانست. و روش ها و راه حل های آن باید به وضوح تعریف و شمارش شود.

آقای حکیم زاده عدالت کیفیت و هویت را سه محور اصلی برنامه های وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید برشمرد و اظهار داشت: این سه محور چتر همه برنامه های این وزارتخانه به ویژه معاونت مدارس ابتدایی است زیرا اصلی ترین مخاطبان معاونین کودک هستند مهمترین دوره زندگی آنها.

این مقام مسئول با اشاره به لزوم افزایش مشارکت مدرسه در برنامه استانی یادآور شد: ارتباط هدفمند و نظام مند مدرسه با مدیریت استان یک عامل ضروری است که البته این امر مستلزم مدیریت است استان مدارس را مشاوره ای و اجرایی و جامع می داند. شبکه و ساختاری بین اداره کل استان و ادارات و مدارس منطقه ایجاد شود. این رویکرد مشارکتی قطعا نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به لزوم ارتقای کیفیت مهارت های پایه سوادآموزی تصریح کرد: آموزشگاه ها واقعاً وظیفه آموزش مهارت های مختلف را بر عهده دارند اما این امر معنادار است و تنها زمانی محقق می شود که مهارت های آموزشی پایه باشد. به دانش آموزان ارائه می شود و آنها این مهارت ها را ارتقا داده اند. این بدان معناست که دانش آموزان باید مهارت های پایه سواد را بیاموزند تا برای یادگیری سایر مهارت ها آماده شوند. از سوی دیگر معلم تنها در صورتی می تواند در آموزش این مهارت ها موفق باشد که از دانش خاصی برخوردار باشد و از روش های تدریس فعالانه استفاده کند. با این حال نمی توان به راحتی از تأثیر عوامل بیرونی مانند وضعیت خانوادگی چشم پوشی کرد. با این حال مهم است که عوامل در مدرسه برای آموزش این مهارت ها هماهنگ باشند.

وی گفت: در سال های اخیر نظام آموزشی برنامه های مختلفی را برای ارتقای مهارت های معلمان از نظر دانش مهارت محتوا و مهارت روش های تدریس اجرا کرده است تا فضای آموزشی مثبت سالم پویا و بانشاط ایجاد کند. به همین دلیل خود این افراد باید رویکردی فعال داشته باشند که پس از گذراندن ظرفیت سازی و آموزش های مهارتی تعامل مثبت و جذاب دانش آموز را با فرآیند یادگیری ایجاد کند.

رئیس سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان با اشاره به ضرورت توجه به جنبه های روانی کودکان تاکید کرد: متأسفانه سال هاست که به جنبه های کودک و دانش آموز تا حدی نادیده گرفته می شود. و کم توجهی به این نکته می شود که دانش آموزان در مقطع ابتدایی محیط روحی و عاطفی متفاوتی را تجربه می کنند و مهمتر از آن؟ بنابراین در این دوره ایجاد اعتماد به نفس مثبت و انگیزه برای مطالعه و همچنین میل به شرکت در فعالیت های تحصیلی مهمترین و ضروری ترین چیزی است که در برنامه توانمندسازی مدیران و معلمان ما به ندرت مورد توجه قرار می گیرد.

حکیم زاده گفت: فراموش نکنید که دانش آموزان علاوه بر حضور در محیط مدرسه در محیط فیزیکی فضای عاطفی اجتماعی و علمی را نیز به طور همزمان تجربه می کنند. بنابراین این نکات نیز باید در روند آموزش لحاظ شود.

وی با اشاره به لزوم ایجاد سخنرانی پیرامون حمایت از مدارس ابتدایی افزایش آگاهی عمومی را ضروری دانست و هشدار داد که برنامه های آموزشی و فرصت های یادگیری بر این اساس طراحی و در اختیار دانش آموزان قرار گیرد مخاطبان کلاس و مدرسه باید بدانند که احساس تعلق به مدرسه باید در همه دانش آموزان تقویت شود و بدون در نظر گرفتن سطح اقتصادی خانواده سطح تحصیلات تک زبانه یا دوزبانه. در مدرسه پذیرفته و مورد احترام باشید.

دبستان وزارت آموزش و پرورش عنوان می کند که کرامت کودکان باید به عنوان یک سرمایه گرانبها از جانب خداوند تلقی شود.

این مقام مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه همه مدیران و معلمان شرایط یکسانی ندارند گفت: در سیستم آموزشی معلمان انواع مختلفی دارند که برخی از دانشگاه فرهنگیان عبور می کنند و از مجاری مختلف باقی می مانند. به عنوان منتخب طبق ماده 28 جذب این می شوند تنوع در مسیر تعلیم و تربیت مانع بزرگی برای جذب متخصصان به ویژه در مقطع ابتدایی است. این دوره ای است که پیچیده ترین و ارزشمندترین کار تخصصی کشور به ویژه در مدارس ابتدایی تدریس می شود اما متاسفانه در سال های اخیر برخلاف چارچوب علمی مبتنی بر دانش و تجربه صاحب نظران و اندیشمندان کشور. روند کار به گونه ای است که جذب تخصص های او با موانع زیادی روبرو بوده است.

وی افزود: از طرفی همه معلمان شرایط یکسانی ندارند. برخی از آنها در مدارس روستایی و برخی در شهرداری مشغول به کار هستند. برخی در کلاس های چند درجه و برخی در کلاس های با تراکم بالا. این تنوع و تنوع در موقعیت های معلم به خوبی نشان می دهد که نمی توان نسخه واحدی برای ارتقای توانایی ها و مهارت های آنان ارائه کرد. از طرفی در این کاربردها باید به الزامات زیست محیطی توجه ویژه ای شود. به اینها تفاوت در درجه و موضوع را باید اضافه کرد.

رئیس سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان یادآور شد: برنامه تقویت ظرفیت معلمان و مهارت آموزی باید با مشارکت خود آنان طراحی و اجرا شود. البته برنامه ها و دستورالعمل ها و راهنمایی های لازم جوابگوی نیاز امروز کشور نیست.

حکیم زاده با اشاره به نقش اصلی مدیر آنان را پیشروان واقعی فرآیند آموزش و یادگیری دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه مدیر درگیری های ناخواسته اداری و اجرایی داشت اما این مدیر آموزشی باید در ایجاد خود مثبت نقش ویژه ای داشته باشد. تصویر خودباوری نسبت به یادگیری و ایجاد اشتیاق در دانش آموزان.

به گفته وزیر محترم آموزش و پرورش خانواده شریک راهبردی نظام آموزشی کشور در زمینه آموزش و پرورش است. توجه به خانواده نیز باید توضیح داده شود. نکته اصلی این است که دغدغه خانواده ها برای تحصیل فرزندانشان که در حقوق آنها بسیار ارزشمند است به معنای بی سواد بودن آنها نیست زیرا بسیاری از خانواده ها از کار بی اطلاع هستند و نباید آن را انجام دهند. و حتی معتقدند که کودکان حق کودکی دارند نیستند و رشد متعادل و اهمیت و الگوی آن را نمی دانند.

معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش معنای فعالیت مدرسه را ناشی از تبیین نقش مشارکتی همه اجزای نظام آموزشی دانست و خاطرنشان کرد: ارتباط هدفمند نظام آموزشی با همه ذینفعان از طریق شبکه . رویکرد مبتنی بر منافع ملی شرط کلیدی برای معنادار کردن مدارس و افزایش اثربخشی آنهاست. در عین حال استفاده از ابزارهای فناوری مانند شاد نیز می تواند راه حل باشد. البته به صورت سیستماتیک استفاده می شود. در این شبکه مدارس باید خانواده ها را شریک خود بدانند دانش آموزان باید بدانند که صدا و خواسته های آنها در مدرسه شنیده می شود و والدین باید حداکثر مشارکت را احساس کنند. فعال سازی انجمن های والدین نیز امری است که باید به دقت دنبال شود و آنها بدانند که در تصمیم گیری موثر هستند.

حکیم زاده در ادامه با اشاره به لزوم افزایش نقش گروه های آموزشی و ارتقای عملکرد آنها در نظام آموزشی کشور افزود: علاوه بر نظارت بالینی و میدانی ارتقای کیفیت و تقویت تیم آموزشی ضروری است. مسائلی که با بهره گیری از مهارت های مدیران آموزشی که از متخصصان و مجربان هستند بهتر می توان به آنها پی برد.

وی با تاکید بر اینکه تنها جلسات حضوری و دوره های مجازی منجر به ظرفیت سازی و مهارت نیروی انسانی نمی شود افزود: علاوه بر این هر استان باید هسته ای شایسته برای هدایت و هدایت گروه های آموزشی ایجاد کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از مهم ترین دغدغه های نظام آموزشی کشور جذب حداکثری کودکان در پایه اول است. برای این منظور آمار تولد و جذب خالص درجه 1 در اولویت است که می توان از آن برای به دست آوردن آمار بقای درجه 1 استفاده کرد.

این مقام مسئول با توجه به لزوم همکاری و همفکری دستگاه های ذیربط استانی در انتخاب بازماندگان آموزش و پرورش گفت: با توجه به اهمیت این موضوع شناسایی جذب و حفظ بازماندگان آموزش و پرورش باید در اولویت اول قرار گیرد. جلسه شورای آموزش و پرورش استان موضوعی که باید با قطع ولایی تبدیل به گفتمان ملی شود.

در پایان آقای حکیم زاده با تاکید بر اینکه مربیان و فعالان مهدکودک ها باید تجربه و مهارت کافی برای کار با کودکان را داشته باشند تا رضایت حداکثری خانواده را تضمین کنند یادآور شد: مرکز آموزش و پرورش کودکان مهدکودک باید تقسیم شود. به سه دسته تقسیم می شود: مهدکودک های مرتبط با مدارس دولتی و مدارس غیردولتی مرتبط با مهدکودک های مستقل. بنابراین کلیه مراکزی که در زمینه آموزش و پرورش دوران کودکی فعال هستند باید دارای مجوز رسمی از سازمان ملی آموزش و پرورش کودک باشند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا