اقتصادی

واردات نیازهای دارویی فقط با ۱.۵ میلیارد دلار؟!

یک فعال صنایع دارویی در بیانیه ای گفت که راه حل حذف تخصیص 4200 دلار برای این صنعت است.

به گزارش سلام آنلاین ، در یادداشتی از سوی پویافات ، مدیرعامل سرمایه گذاری دارویی تأمین (TPCO) آمده است: “سال گذشته به دلیل کمبود ارز ، میزان ارز اختصاص یافته به صنعت داروسازی کاهش یافت و احتمالاً امسال دولت نیز این روند را دنبال خواهد کرد. روال مشابه “سال گذشته 5.3 میلیارد دلار ارز برای خرید دارو و تجهیزات به 5.2 میلیارد دلار کاهش یافت که 1.5 میلیارد دلار آن مربوط به دارو بود. چه کسی این رقم را نمی داند؟” آیا این اصلاً متناسب با نیازهای پزشکی کشور نیست؟

البته ممکن است اغراق نباشد اگر بگوییم صنعت داروسازی از سایر صنایع ایران کوچکتر است و دلیل آن تقسیم 4200 توماس در صنعت است. ارزهای 4200 تومانی امروز بیشترین تأثیر منفی را روی سرمایه گذاری در شرکت های دارویی دارند و هنوز هم وجود دارند زیرا قیمت دارو نه تنها توسط بازار بلکه توسط دولت تعیین می شود.

در اینجا یک نکته حساس وجود دارد که باید ذکر شود. ما به عنوان داروساز ایرانی تمام تلاش و غم و اندوه خود را بر روی اثربخشی ، فرمولاسیون و کیفیت محصولات دارویی خود متمرکز می کنیم و البته شکل و درمان بهینه دارو برای ما بسیار مهم است ، اما در این چرخه ، همانطور که باید ، و شاید رفتار مخالف ، ما کمتر مسئولیت پذیر هستیم. به عنوان مثال ، تمام هزینه های ما از خرید تجهیزات و ماشین آلات برای تعمیر. و غیره. از طرف دیگر ، بر اساس 25000 توماس محاسبه می شود ، تورم وجود دارد و هزینه های کارکنان نیز قابل توجه است. رشد و ..؛ همه اینها باعث افزایش تولید و هزینه محصولات دارویی شد. اگرچه تاثیری در قیمت فروش این محصولات ندارد ، اما قیمت ها همچنان بر اساس تعرفه های سال گذشته اعلام و اعمال می شوند.

اکنون به راحتی می توان دریافت که انگیزه شرکت ها یا کسانی که در حوزه پزشکی سرمایه گذاری می کنند ، نه تنها تقویت نمی شود ، بلکه به دلایل اقتصادی نیز از بین می رود! با توجه به این روند ، صنعت دیگر یک صنعت سودآور نیست و نسبت سرمایه گذاری آن به حداقل می رسد. از طرف دیگر ، شرایطی را در نظر بگیرید که تخصیص ارز به داروها دشوارتر از قبل است و ارز ذخیره شده در حالی که نتیجه مذاکرات مشخص نیست و هنوز در انتظار دریافت ارز است ، در آب می ریزد.

با این حال ، با تمام این مشکلات و فشارها و گسترش کرونا ، شرکت های دارویی کمربندهای خود را محکم کرده و به سختی و با تمام وجود ، هزاران نفر نیازهای داخلی کشور را در زمینه پزشکی برآورده کرده اند. با کمال تعجب ، دولت انتظار دارد که این صنعت داروهایی را که نیاز به نصف ارز دارند ، بدون حمایت وارد کند و محصول نهایی را با قیمت ارز دولتی بفروشد ، که این امر آسیب جدی به ساختار صنعت وارد می کند. سال گذشته بسیاری از شرکت ها مشکلات زیادی را به وجود آوردند که غیرمنطقی بود و باعث ضعف تمرکز شد.

در همین حال ، راه حل این است که شرکت های دارویی به طور کلی موافقت می کنند ارزهای ترجیحی را حذف کنند تا همه این مسائل را برطرف کنند ، زیرا سهم داروها در بسته هزینه جامعه بین 300 تا 350.000 قرص در سال است و این رقم نیست. استطاعت ندارد. اومد بیرون از این رقم بین 100000 تا 120،000 تومان توسط شرکتهای بیمه تأمین شده است. این هزینه به طور متوسط ​​از 220 تا 250،000 قرص در سال برای هزینه دارو برای هر نفر هزینه می شود ، که مقدار بالایی با کاهش قدرت پولی نیست.

البته در صورت موافقت و همراهی دولت با چنین روندی ، بسیاری از مشکلات حل می شود. همچنین اگر مبنای ارز از واحد پولی دولتی به نیمه ارز تغییر یابد ، این امر تفاوتی ایجاد می کند ، این امر ممکن است بیمه گر را قادر به حمایت از برخی بیماران کند و پوشش این داروها افزایش می یابد. . در صورت تصویب این پیشنهاد ، هر دو ملت دچار مشکلات دارویی و تغییر نخواهند شد و صنعت داروسازی ملی روی پاهای خود ایستاده و برای بهبود کیفیت به کار خود ادامه می دهد داروها به سیستم بهداشتی کشور کمک می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا