اقتصادی

هشدار فعالان صنعت فولاد نسبت محدودیت‌های اعمالی برق

به دنبال محدودیت مصرف برق در صنایعی که واحدهای تولید فولاد و سیمان در صدر فهرست‌های این صنعت قرار دارند، برخی از فولادسازان بزرگ نسبت به کاهش تولید به دلیل حجم محدودیت‌ها هشدار داده‌اند.

به گزارش سلام آنلاین، با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و قطعی برق، طبق سال گذشته واحدهای سیمان و فولاد جزو اولین واحدهای با قطعی برق و کاهش مصرف خواهند بود. این محدودیت ها برای تامین برق و برق پایدار از ۱۵ خرداد آغاز و تا ۱۵ شهریورماه با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بر اساس مصوبه هیات وزیران ادامه خواهد داشت.

جدول کاربرد واحدهای آهن مربوط به آنهاست که بسته به تحلیل هر ماه و هفته هر ماه متفاوت است.

شرکت برق هشدار داد: بر اساس مصوبه فرعی کاهش مصرف برق صنعتی در صورت عدم رعایت سهمیه اعلام شده از سوی مشترک، علاوه بر افزایش قیمت برق تا دو برابر قیمت موجود برای مصرف برق مازاد بر مصرف برق. از سهمیه دستگاه قطع خواهد شد.

فولاد خراسان در این خصوص اعلام کرد: با توجه به لزوم مدیریت و کاهش بار صنعت در اوج تابستان 1401 و محدودیت استفاده از سقف و تامین برق مشترکان با توجه به حجم و حدود استفاده. شرکت برق خراسان متعلق به شرکت مدیریت شبکه ایران در حال حاضر قرار است در مرداد ماه سال جاری تعطیلات تابستانی یک ماهه داشته باشد و مصرف خود را به حداکثر 30 مگاوات محدود کند و در سایر مواقع از ابتدای سال جاری سال ژوئن تا پایان سپتامبر مصرف خود را به 50 درصد کاهش دهیم و حداکثر 120 مگاوات را تعیین کنیم.

فولاد خراسان نسبت به مصرف برق پس از محدودیت هشدار داد: با افزایش محدودیت ها، تولید در کارخانه فولاد در مردادماه به طور کامل متوقف می شود و تولید فولاد در مردادماه 50 درصد کاهش می یابد، در خرداد، تیر و شهریور سال جاری. . پیش بینی می شود در صورت اعمال این محدودیت، پیش بینی تولید و فروش در دوره چهار ماهه مذکور به ترتیب حدود 60 و 30 درصد کاهش یابد. همچنین با توجه به قابلیت فروش گلوله و اسفنج، پیش بینی می شود اعمال محدودیت های ذکر شده تاثیر بسزایی در تولید سایت های گندله سازی احیا کننده نداشته باشد واحد زنده و اسکرول.

در نامه ای به رئیس اداره انتشارات، ناشر گروه صنعتی و معدنی بورس اوراق بهادار، مدیرعامل فولاد خوزستان ضمن اشاره به اجرای محدودیت های مصرف برق برای مدت مذکور، برآورد: 440 هزار تن فولاد با ارزش فروش 65 میلیون و 537 هزار و 898 ریال.

در پی اعلام محدودیت برق فولادسازان، انجمن آهن‌سازان ایران روز گذشته (17 خرداد) ضمن اعتراض صریح به اجرای قطعی برق در تمامی صنایع و با برنامه‌های کارشناسی در نامه‌ای به وزیر خبر داد. تقاضای صنعت معدن و تجارت اصلاح محدودیت های منبع تغذیه برای ماشین های فرز آره

همچنین لازم به ذکر است برای واحدهای سیمانی نیز کاهش 50 درصدی استفاده از واحدهای سیمانی در سال گذشته اعلام و اجرا شد. بر این اساس، واحد سیمان مجاز شد 50 درصد از تقاضای سال گذشته را برای تابستان امسال استفاده کند.

در همین راستا شرکت سیمان نیز از کاهش مصرف برق ابراز نگرانی کرده و معتقد است این مشکل باعث می شود کارخانه سیمان نتواند به تولید خود ادامه دهد. تولید کلینکر که برای کار کوره نیاز به برق دارد متوقف می شود و در صورت تامین نشدن برق مورد نیاز برای تولید کلینکر، متوقف کردن خواهد بود

شرکت سیمان بیان می‌کند که می‌توانند مصرف برق را تا 30 درصد کاهش دهند تا به تامین برق پایدار کمک کنند، اما بیش از 30 درصد قطعا تولید را با مشکل مواجه می‌کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا