اجتماعی

نکات مهم درباره سلامت گوش

گوشه ما 24 ساعت شبانه روز کار می کند و اطلاعات مهمی در مورد آنچه در اطراف ما اتفاق می افتد ارائه می دهد.

به گزارش سلام آنلاین، بنابراین حفاظت از این اندام حیاتی مهم است و باید مراقب این عضو و عملکرد حیاتی باشیم.

مجله آلمانی «فوکوس آنلاین» در مطلبی در این باره به نقل از یک متخصص گوش و حلق و بینی نکات مهم زیر را برای حفظ سلامت گوش یادآوری می کند:

فقط در صورت لزوم گوش ها را تمیز کنید.

توده گوش طبیعی است. پروفسور توماس کلینزنر، مدیر مرکز شنوایی دانشگاه دوسلدورف گفت: «کانال گوش به خودی خود شفاف است. ماسک قابل رویت جلوی گوش را می‌توان با یک سواب پنبه‌ای برداشت، اما گوش پاک‌کن را وارد نکنید. در این حالت خطر آسیب کمی وجود دارد که در نهایت می تواند منجر به نفوذ میکروبی و التهاب در مجرای گوش و پرده گوش شود.

به اشیاء تیز گوش ندهید

برای برداشتن ماسک، سوزن سوهان ناخن یا جسم تیز دیگر را داخل گوش فرو نکنید. علاوه بر خطر بالای آسیب، این احتمال وجود دارد که موم به جای کشیده شدن به داخل کانال گوش رانده شود. اگر توده سختی در گوش ایجاد شده باشد باید توسط پزشک خارج شود.

در صورت خارش گوش به پزشک مراجعه کنید

دکتر توماس کلنزنر می گوید: اگر در گوش خود خارش شدید دارید، سعی نکنید آن را بخراشید. اگر خارش برطرف نشد و گوش درد اضافه شد، پزشک گوش و حلق و بینی باید علت را روشن کند. ممکن است عفونتی وجود داشته باشد که با قطره قابل درمان باشد. اگر خارش فقط در شرایط خاصی مانند پس از شستن مو رخ دهد، ممکن است آلرژی علت آن باشد. ممکن است مقداری حساسیت در شامپو وجود داشته باشد. بیماری های التهابی پوست مانند پسوریازیس یا نورودرماتیت نیز می توانند باعث خارش در کانال گوش یا پرده گوش شوند.

اگر در معرض آلودگی صوتی شدید قرار دارید از بلندگو استفاده کنید.

به گزارش دویچه وله، کارشناسان تاکید دارند قرار گرفتن در معرض صداهای بلند و آلودگی صوتی برای گوش مضر است.

توماس کلنزنر هشدار می‌دهد: «صدای طولانی‌مدت بیش از 85 دسی‌بل می‌تواند شنوایی شما را برای همیشه مختل کند و اگر در معرض صدای زیاد قرار دارید، باید از سمعک استفاده کنید».

اولین نشانه کم شنوایی شدید را مشاهده کنید

آیا باید دائماً در گفتگو بپرسید “متاسفم؟” آیا برای شنیدن چیزی باید صدای خود را خیلی بلند کنید؟ شما باید چنین علائمی را به طور کامل در نظر بگیرید و به سرعت برای تعیین علت اقدام کنید. گوش دادن خوب برای جلوگیری از زوال شناختی مهم است. بنابراین، شناسایی سریع اولین علائم کم شنوایی مهم است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا