نوری قزلجه، از کشاورزی تا وزارت جهاد کشاورزی

شرط برای شرکت در انتخابات

اگرچه آغاز به کار کابینه دولت چهاردهم در ابتدا با انتقاد برخی از افراد و عدم حضور برخی از بزرگان در بین نامزدهای کابینه دولت از یک سو و کنار گذاشتن برخی گزینه ها از سوی دیگر، انتقاد برخی از فعالان حوزه پزشکی را به همراه داشت طرفداران با گذشت زمان، نه تنها یک چهره برجسته فعال در حوزه انتخابیه خود عصبانی نشد، بلکه هیچ کس از حمایت از دکتر دست برداشت و برای موفقیت او تلاش نکرد. تا کنون، حرفه پزشکی نشان داده است که قصد دارد کابینه ای ایجاد کند که قادر به ایجاد تغییرات نرم باشد تا شالوده تغییر را برای جلب اعتماد بیشتر مردم ایجاد کند. او همچنین اشاره کرد که به دولت به عنوان دلال سهام به نفع درخواست کنندگان و سیاستمداران نگاه نمی کند. البته نمی توان انتظار داشت که همه انتخاب های او در یک سطح باشد، زیرا دولت شرایط خاصی را به او سپرده است و کار سختی در پیش دارد و شاید مخالفان هم همین باشد. تا شهرت خود را بر موفقیت دولت بگذارند

با این حال نوری قزلجه یکی دیگر از گزینه هاست، انتخاب آنها بازخورد سریعی از حمایت های تلفیقی بخش کشاورزی کشور را تا زمان موافقت کمیسیون کشاورزی با طرح وی به همراه داشته است. دلایل این ادعا از این هم بیشتر است.

یه لحظه روشن کن

غلامرضا نوری قزلجه در سال 1349 در بستان آباد استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد. او تنها نیست. تمام مراحل رشد او در حوزه فعالیت خود سفر کرده و در عرصه سیاست و کسب تجربه هیچگاه مانند یک انسان گام های ترقی و پله نوردی را برنداشته است.

  • کشاورزی را در روستا و در خانواده کشاورز آغاز کرد
  • سپس در جهاد صاحب نظر شد.
  • وی رئیس اداره کوچکی در مدیریت جهادی شهرستان شد و سپس قائم مقام و مدیر گروه جهادی شهرستان شد.
  • به گروه جهادی ولایت منصوب شد.
  • و سپس مشاور نایب رئیس و سپس نماینده وزیر جهاد کشاورزی شد.

وضعیت او در تحصیلاتش یکسان بود زیرا پیشرفت او به تدریج مستمر بود:

  • فارغ التحصیل رشته کشاورزی
  • وی دارای مدرک لیسانس مهندسی کشاورزی و فوق لیسانس مدیریت کشاورزی است.
  • وی هم اکنون در حال نگارش رساله دکتری خود با عنوان «سیاست توسعه کشاورزی» است.

نوری قزلجه حتی در فعالیت های اخیر خود قدم به قدم این کار را انجام داد:

  • وی پیش از حضور در مجلس سیاسی کشور (شورای اسلامی سوره) با کسب بیشترین آرا در بین سایر نامزدها به مجلس کشاورزی کشور (مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی) رفت.
  • وی همچنین سه دوره در شورای اسلامی عضویت دارد و در این سه دوره که تخصص وی است در کمیته کشاورزی باقی می ماند.
  • نوری در دوره سوم نمایندگی – دوره فعلی مجلس شورای ملی – به عضویت هیات رئیسه مجلس شورای ملی نیز درآمد. شاید با این روند و در نظر گرفتن شرایط جدید سیاسی کشور، او را در صورت حضور در مجلس، گزینه بالقوه ای برای رئیس آینده مجلس دانست.

بالاخره کاندیداتوری او برای وزارت نیز نمادی از پیمودن مسیر درست است، چرا که او یکی از معدود انتخاب هایی است که از دل هیئت مدیریت پرسنل پزشکی بیرون می آید!

وزارت جهاد کشاورزی به اندازه ایران است

بعد از وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی بیشترین عرضه یارانه و توزیع ارز محلی را دارد که مبنای رانت و امضای طلا در این وزارتخانه است و به همین دلیل است که بزرگترین پرونده کلاهبرداری کشور بر اساس آن است. بازار چای از آن

علاوه بر این، استقلال یک کشور در گرو تضمین امنیت غذایی پایدار آن است که در کشاورزی، همانطور که قبلا نوشتم (khabaronline.ir/xmbrF)، حل بزرگترین بحرانی که کشور ما در مواجهه با بزرگترین تهدیدات زیست محیطی و اجتماعی، مشکل آب کشور و … مشکلات ناشی از رانش زمین تا حد زیادی در دست وزارت جهاد کشاورزی است.

علاوه بر اینها، در مفهوم اجتماعی، بزرگترین جامعه همکار کشور، کشاورزان هستند که آسیب پذیرترین اقشار کشور را تشکیل می دهند و محبوب ترین نهادها و اتحادیه ها در کشور مهندسی، کشاورزی و طبیعت هستند. این سیستم منابع طبق آمار رسمی سال 2017 نزدیک به 110000 عضو دانشگاه دارد و این آمار می تواند نزدیک به 150000 باشد. این در حالی است که متأسفانه اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی که در رشته مهندسی بیکار هستند همچنان جزو کسانی هستند که تحصیلات کشاورزی و مرتبط را گذرانده اند. علاوه بر این، وزارت جهاد کشاورزی که هم تولید و هم تجارت را در بر می گیرد، خواهان دستان پاک و البته فردی با تجربه است که در سایه تلاش و مصرف، آستین های خود را از دست مردم بزند. از همه توانایی ها

همه اینها نشان می دهد که این وزارت عرض و طول و حساسیت را نمی توان به کسی سپرد که پیرو سیاستمداران باشد، هندوانه بسته است و وزارتخانه محل تمرین او می شود. نوری از این نظر یک انتخاب بی نظیر است.

مهارت و کارایی لازم است اما کافی نیست

تعهد:

اگر نوری را مانند برخی از دو جنبه تخصصی نگاه کنیم – عزمی که به دنبال تعادل و حتی در برابر این دو مؤلفه کلیدی است، او تا زمان حضورش از مهارت و کارایی یک وزارتخانه تخصصی برخوردار است. محلی برای خدمت به نظام و کشور بایستید. از این نظر کارنامه چشمگیری دارد و در عین حال که در دام افراط گرایی نیفتاده بود، اهل خط بازی نبود و به همین دلیل به عنوان یک فراکسیون رئیس یک حزب مستقل شد . که سمت استانداری را نیز بر عهده دارد. نوری قزلجه نگاهی فناورانه دارد و به همین دلیل به سمت نمایندگی های ساختمانی نزدیک است. اگر چه برخلاف مهارت و تجربه، نمی توان تعهد را ملاک کمی دانست و برخلاف مواردی که متعهدین و کسانی که تظاهر به دلسوزی می کنند، منافع مردم و نظام را در مناقصه قرار می دهند. منافع حزبی و گروه‌های سابقه‌دار نوری در طول بیش از سی سال فعالیت مستمر، در این معیار نیز به دقت مشاهده می‌شود.

تماس:

نور ویژگی دیگری هم دارد و آن توانایی برقراری ارتباط است. باید اذعان داشت که مدیران ارشد کشور ما گاهی مجبورند برای پیشبرد امور از دیگر کارکردهای سیستم های ارتباطی و دسترسی استفاده کنند که اصطلاحاً ترغیب دورانی نامیده می شود. چه ارتباط لازم باشد و چه خوب، نوری در چهارراه ارتباط نشسته و در تقاطع خیابان «دولت» و «مجلس» جایگاه ویژه ای دارد. او دوازده سال نماینده مجلس بوده و در مجلس و به ویژه در کمیسیون های کشاورزی مورد حمایت قرار گرفته است. با او.

برنامه:

نوری قزالجه از معدود کاندیداهای هیئت مدیره بود که برنامه جامع کشاورزی را نوشت که در آن با هدف تصویب قوانین برنامه هفتم، چالش های پیش روی کشاورزی و منابع طبیعی و آب و آینده خود را به دقت بررسی کرد رفتار، اگر او یک کرسی به دست آورد، وزارتخانه به 221 فصل تقسیم می شود. این در حالی است که دو نماینده که دیروز در مجلس علیه پیشنهاد دولت صحبت کردند، عملاً نوری و امثال او را تقویت کردند.

  • سید مرتضی محمودی نماینده تهران مدعی شد برنامه عملیاتی را در دولت ندیده است، در حالی که نوری قزلجه علاوه بر ارائه طرح تفصیلی به گفته کارشناسان خود کاملا عملیاتی و به صورت تخصصی سازماندهی شده است.
  • نصیرپور همچنین از معرفی افراد کم تجربه در کابینه گلایه کرد، در حالی که نوری همانطور که گفته شد نماد یک تجربه کاملاً مرتبط، مستمر و سراسری است.

شفافیت:

نوری برنامه ای ترتیب داده و بر خلاف دیگرانی که در طول این سال ها برنامه ادعایی را منتشر نکرده اند، آن را در معرض قضاوت کارشناسان کشور قرار داده است و این ویژگی اوست. او در این برنامه به جای حرف ها و شعارهای رایج و وعده های محقق نشده، بخشی را با در نظر گرفتن کرامتی که در برنامه هفتم داشت، به اقدامات کمی برنامه اختصاص داد. او در رتبه 29، گل ها را به صورت عددی و عددی می آورد و ادعاهای خود در برنامه را برای مدیریت و قضاوت در تمرین آینده خود آسان می کند. نوری به تعبیری با این اثر، آوازه سی ساله خود را در معرض قضاوت نسل بعدی قرار داد.

کار او شاهکاری است که به وضوح صداقت او را نشان می دهد و این قابل قدردانی است. شاید سبک متمایز نوری قزالجه در کنار تجربه، مهارت، کارایی و توانایی های مربوطه، یکی از دلایل اعتماد بخش کشاورزی به او باشد و نهادهای نظام مهندسی کشور علناً از او حمایت کنند. با مخالفت سازمان نظام مهندسی نظام کشاورزی مواجه شد. این خصوصیات باعث شد حتی مخالفان و مخالفانش با احتیاط در مورد او صحبت کنند و حتی نمایندگان استان وی اذعان داشتند که او برخلاف یک مسابقه معمولی برای وزارت مناسب است.

هر چند مشخص نیست چه کسانی برعکس و از او حمایت خواهند کرد و فردا طبق برنامه جلسه مجلس چه خواهند گفت و هر چند که هیچکس نمی داند که روز چهارشنبه صدای اعتماد او به او خواهد رسید در هفته و آنچه که نمایندگان انجام خواهند داد، بر بخش کشاورزی تأثیر خواهد گذاشت، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که او اعتماد مجلس را با امتیاز به دست خواهد آورد و شاید به همین دلیل نقطه قوتی باشد. از دولت چهاردهم و در آینده ممکن است در صورت پایبندی به این راه، فرماندهی در دولت باشد. شاید نوری قزلجه به جای جلب اعتماد با واگذاری مجلس به دولت، بیشتر از حضور او برای پیشبرد برنامه راهبردی خود بهره مند شود.

بدون شک مخالفان نوریساز باید پاسخی معتبر برای افکار عمومی و به ویژه جامعه کشاورز حوزه انتخابیه خود داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا