اجتماعی

نهضت ملی مسکن درگیر چهار پاشنه آشیل

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که برای 2 میلیون و 800 هزار واحد نهضت ملی مسکن زمین در نظر گرفته شده است، اما بسیاری از متقاضیان می گویند بیش از یک سال است که به دلیل کمبود زمین منتظر این پروژه هستند. علاوه بر این، نظام بانکی به تعهدات 360 هزار میلیاردی خود در قبال این پروژه، تاخیر در متقاضیان و افزایش هزینه نهاده های ساخت و ساز عمل نمی کند.

به گزارش سلام آنلاین، آخرین آمار منتشر شده در خصوص طرح نهضت ملی مسکن نشان می دهد که تاکنون 523 هزار و 251 نفر حساب بانکی افتتاح کرده اند که از این تعداد مبلغ آورده متقاضیان 18 هزار میلیارد تومان است که 9 هزار و 500 میلیارد تومان آن به سازندگان واریز شده است. مابقی با بانک است تا بنا به درخواست تجهیزات مسئول به سازنده پرداخت شود.

به گفته محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن، 10 هزار میلیارد دلار از محل بنیاد به حساب سازندگان واریز شده است. مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد: 302 هزار و 716 واحد برای فسخ قرارداد به بانک معرفی شد که از این تعداد 95 هزار و 576 واحد تکمیل شد و میزان مصالح تمام شده 32 هزار میلیارد تومان بود.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، تقریباً 3 میلیون و 360 هزار داوطلب برای نهضت ملی مسکن تایید صلاحیت شده اند. زمین برای 2.8 میلیون واحد ارائه شده است است. از سوی دیگر، برخی از نامزدها از انتظار یک سال یا بیشتر برای اختصاص زمین برای پروژه خود صحبت می کنند.

تقاضای مطلق نیز با منابع تزریق شده به بخش مطابقت ندارد. وقتی آمارها را کنار هم می گذاریم می بینیم که تاکنون 9 درصد متقاضیان وام ملی مسکن و حدود 3 درصد وام دریافت کرده اند متقاضی تایید شده هستند.

چند روز پیش مدیرعامل یک بانک مسکن با اشاره به تعیین تکلیف ۲۶ بانک برای بازپرداخت مطالبات نهضت ملی مسکن، از پرداخت تمامی وام های بانک مسکن خبر داد. در حقیقت سایر بانک ها در این زمینه اقدام نمی کنند. این در حالی است که بانک ها موظفند سالانه 20 درصد تجهیزات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند و بر اساس قانون افزایش تولید مسکن، وظیفه آنها در طرح نهضت ملی مسکن 360 هزار میلیارد میلیون تن است. این رقم را با 10 هزار میلیارد تومان پرداختی یک بانک پس از 10 ماه جهش تولید مسکن مقایسه کنید.

این در حالی است که نظام بانکی کمتر از 3 درصد از تعهدات خود را برای طرح نهضت ملی مسکن انجام داده است که به دلیل نوسانات قیمت مصالح ساختمانی، پیمانکاران را متضرر کرده است. تورم نهاده های ساختمانی در سال گذشته 55 درصد بوده است. اما سازندگان می گویند که از ابتدای سال تاکنون قیمت سیمان سه برابر شده و قیمت فولاد تقریبا دو برابر شده است.

از طرفی بسیاری از داوطلبان منتظر دریافت پیامک تایید نهایی هستند. در واقع آنچه به عنوان تاییدیه 3 میلیون و 360 هزار نفر نشان داده می شود مربوط به سه استعلام ازدواج، عدم مالکیت و سبز رنگ “ج” است. شرط اقامت پنج ساله در شهر پیشنهادی نیز برای بسیاری از متقاضیان تایید شده است، اما آنها همچنان در انتظار معرفی پروژه ها هستند. به نظر می رسد بسیاری از پروژه ها از جمله در پرند و پاکدشت با کمبود زمین مواجه هستند. سازمان ها و ادارات دولتی نیز بعید است بخواهند زمین های مازاد خود در مناطق شهری را در این طرح لحاظ کنند و تاکنون تنها 4 درصد از زمین ها را به خود اختصاص داده اند.

سازندگانی که در برخی از پروژه های فعال کار می کنند نیز از افزایش هزینه نهاده های ساخت و ساز شکایت کرده اند. ایرج رهبر، سازنده 504 واحد نهضت ملی مسکن شهریار در استان تهران با بیان اینکه قیمت سیمان از ابتدای سال تاکنون 3 برابر شده است، به سلام آنلاین گفت: پیمانکار جهشی تولید مسکن در حال لغو پروژه است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا