اقتصادیتازه های کسب و کار

معرفی چند استراتژی بازاریابی در فیسبوک

وقتی اسم شبکه‌های اجتماعی به گوش می‌رسد، چند رسانه اصلی از جمله اینستاگرام، توئیتر، لینکدین، پینترست و صدالبته فیسبوک در ذهن‌ها تداعی می‌شود. درحالی‌که شاید هنوز خیلی از افراد اطلاعات و آمار دقیقی از این شبکه‌ها در دست ندارند، شاید بهتر باشد بدانید برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، این اینستاگرام نیست که پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی جهان است. رسانه اجتماعی Facebook با اختلاف قابل‌توجهی نسبت به دیگر شبکه‌ها در صدر لیست قرار دارد. جالب‌تر اینکه فیسبوک از زمانی که فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و به این جایگاه رسید هنوز هیچ شبکه اجتماعی دیگری موفق نشده تا به محبوبیت فعلی آن برسد.

درسهای بازاریابی از فیس بوک : 11 درس بازاریابی از فیس بوک -

این محبوبیت مثال‌زدنی باعث شد تا فیسبوک خیلی سریع به بستری فعال برای فعالیت‌های تجاری تبدیل شود. باید گفت که فیسبوک اولین شبکه اجتماعی جهان بود که در آن حجم زیاد تبادلات اقتصادی صورت پذیرفت. از شروع این اتفاق طولی نکشید که فیسبوک رسماً پلتفرم تبلیغاتی و حرفه‌ای خود برای کسب‌وکارهای آنلاین را رونمایی کرد و بعد از آن این رسانه به‌طور رسمی به بزرگترین شبکه اجتماعی جهان تبدیل شد.

بیشتر از یک دهه از محبوبیت فیسبوک گذشته و این رسانه با اینکه رقبای قدرتمند زیادی پیدا کرده، اما همچنان در حال حکمرانی در دنیای رسانه‌های اجتماعی به ویژه در بخش تجاری آن‌ها است. طی سال‌های اخیر نرخ تأثیرگذاری Facebook در بحث معاملات تجاری بی‌سابقه بوده و همین مسئله سبب شد تا عملاً یک بازاریابی منحصر به‌فرد به‌عنوان بازاریابی با فیسبوک (Facebook Marketing) شکل بگیرد.

کمپانی فیسبوک در سال‌های گذشته تلاش زیادی کرد تا خدمات تبلیغاتی و تجاری‌اش را گسترش دهد و حالا به جایگاهی رسیده که حتی در زمینه تبلیغات یک رقیب خیلی جدی برای گوگل به حساب می‌رود. دراپ شیپینگ یکی از بهترین روش‌ها برای تامین محصول فروشگاه اینترنتی است

در این مقاله از وب‌سایت مدیروب قرار است شما را با این شبکه اجتماعی قدرتمند بیشتر آشنا کنیم و به بررسی جوانب مختلف بحث بازاریابی با فیسبوک بپردازیم. اما بهتر است قبل از اینکه وارد این بحث شویم کمی بیشتر با ماهیت فیسبوک و تاریخچه آن آشنا شویم.

شاید جالب باشد که بدانید خیلی از مردم همانطور که از کمپانی‌هایی مثل گوگل فقط یک نام ساده شنیده‌اند، در مورد فیسبوک نیز همینطور فکر می‌کنند و آن را فقط و فقط یک شبکه اجتماعی ساده می‌دانند. ما می‌خواهیم به شما بگوئیم که چرا فیسبوک جزو مهم‌ترین کانال‌های کسب بازدید و درآمد برای کسب‌وکارهای آنلاین است.

نکته مهم: از جایی که فیسبوک محبوبیت و کاربرد زیادی در ایران ندارد، مباحث مطرح شده در این مقاله در مقیاس جهانی هستند. مخاطب اصلی این مقاله شرکت‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی هستند که نه در داخل، بلکه در حال فعالیت در سطح جهانی هستند و محصولات و خدمات خود را برای مشتریان خارجی ارائه می‌کنند.

چنین تجارت‌هایی درآمد خود را از ریال به دلار تغییر داده و درآمدهای قابل‌توجهی دارند. مسلماً فیسبوک می‌تواند یکی از برترین ابزارهای چنین کسب‌وکارهایی باشد تا بتوانند از طریق آن، یک کانال معتبر و قدرتمند برای معرفی و فروش محصولات خود در کشورهای دیگر داشته باشند.

نگاهی به تاریخچه Facebook

فیسبوک برای اولین بار به عنوان یک پروژه دانشگاهی در فوریه 2004 کلید خورد. در آن زمان مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) که دانشجوی دانشگاه هاروارد بود همراه با چند نفر از هم‌اتاقی‌های دانشگاه از جمله Eduardo Severin ، Andre McCollum و Chris Hughes این پروژه را راه‌اندازی کردند. آن‌ها در ابتدا وب‌سایتی ایجاد کردند و آن را به شکل یک انجمن درآوردند.

در شروع فقط دانشجویان دانشگاه هاروارد قادر به عضویت در آن بودند اما چند ماه بعد فیسبوک اجازه داد تا دانشجویان دیگر دانشگاه‌های آمریکا و کانادا نیز در آن عضو شوند. در نهایت در سپتامبر 2006 این شبکه اجتماعی برای افراد سرتاسر دنیا که یک آدرس ایمیل فعال داشتند و سن آن‌ها نیز بالای 13 سال بود در دسترس قرار گرفت.

در حالی که این پروژه دانشگاهی بیشتر از حد انتظار با استقابل روبه‌رو شد، مارک زاکربرگ تصمیم گرفت تا آن را به صورت حرفه‌ای توسعه دهد. به همین خاطر او از ادامه تحصیل در دانشگاه صرف‌نظر کرد و تمام وقت خود را روی برنامه‌نویسی و گسترش فیسبوک گذاشت.

مارک زاکربرگ قبل از اینکه روی پروژه فیسبوک فعالیت کند، یک پروژه انحصاری به نام FaceMash راه‌اندازی کرده بود که درحقیقت اولین نسخه آزمایشی فیسبوک بود. این پروژه خیلی ساده و بیشتر شبیه به یک بازی تحت‌وب بود. اما همین ایده ساده باعث شد تا زاکربرگ به فکر توسعه آن بی‌افتد.

درحالی که پروژه اصلی کاملاً به آدرس Facebook.com تغییر پیدا کرد، اما با این حال در سال 2010 زاکربرگ از طریق فروش دامنه FaceMash.com مبلغ خوبی به دست آورد. او این دامنه را با قیمت بیشتر از 30 هزار دلار به فروش رساند تا سرمایه‌ای مناسب برای توسعه هرچه بیشتر فیسبوک به دست بیاورد.

البته گفتنی‌ست که در سال 2004 و زمانی که پتانسیل بالای این رسانه برای خیلی از سرمایه‌گذاران پدیدار شد، آقای Peter Thiel که یک سرمایه‌گذار خطرپذیر (Venture Capitalist) بود با سرمایه‌گذاری مبلغی به ارزش 500 هزار دلار روی این استارت‌آپ، باعث شد تا فیسبوک یک شروع جنجالی داشته باشد. برای داشتن درگاه پرداخت در شاپیفای چه مراحلی را باید انجام دهیم؟

بازاریابی در فیسبوک به چه معناست؟

مثل هر شبکه اجتماعی دیگری که در زمینه تجارت‌های آنلاین فعالیت دارند، فیسبوک هم ابزارها و راهکارهای خیلی خوبی برای کسب‌وکار شما تدارک دیده است. اگرچه ابزارهای مهم رسانه‌هایی مثل فیسبوک یا توئیتر برای تجارت‌های ایرانی به صورت کامل دردسترس نیست، اما باز هم پتانسیل بالای سیستم‌های ارتباطی این شبکه‌ها می‌تواند راهی مناسب برای برقراری ارتباط با مخاطبین باشد. اما همانطور که گفته شد، مخاطبان این مقاله کسب‌وکارهایی که در داخل ایران برای مشتریان ایرانی فعالیت می‌کنند نیست.

دلایل زیادی وجود دارند که کاربران را مجاب به ساخت حساب کاربری در این شبکه کرده‌اند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، سیستم عضویت و ذخیره‌سازی پروفایل روی سرورهای ابری این کمپانی است. خیلی از شرکت‌های نرم‌افزاری و بازی‌سازی با بهره‌گیری از سیستم جامع و تکامل‌یافته فیسبوک برای مخاطبین خود شرایطی فراهم کرده‌اند که آن‌ها با کمک حساب کاربری فیسبوک خود از امکانات آن‌ها استفاده کنند.

چنین حرکتی پیش‌تر توسط کمپانی گوگل پیاده‌سازی شده بود و از طریق آن مردم به جای اینکه در اپلیکیشن‌ها یا سایت‌های مختلف اقدام به پر کردن فرم ثبت نام و ایجاد حساب کاربری کنند، خیلی راحت و با یک کلیک به کمک حساب کاربری گوگل خود این کار را انجام می‌دادند. حالا فیسبوک هم چنین قابلیتی را در اختیار شرکت‌ها و مخاطبینشان قرار داده است.

خیلی از بازی‌های آنلاین موبایلی امروزی از فیسبوک به جای ساخت حساب کاربری مجزا استفاده کرده‌اند که این امر باعث شده تا راحتی کار کاربران دوچندان شده و آن‌ها نیازی به صرف وقت برای ساخت و تأیید حساب کاربری جدید نداشته باشند.

با این تفاسیر باید گفت که فیسبوک حالا یک رسانه بین‌المللی در سطح اینترنت است و داشتن یک حساب کاربری در این رسانه به نوعی اجتناب‌ناپذیر شده است. با درنظر گرفتن این واقعیت، می‌توان فهمید که چرا نزدیک به 3 میلیارد نفر در این شبکه اجتماعی حساب کاربری دارند.

حال با این شرایط به نظر شما یک شبکه با این حجم از مخاطب نمی‌تواند بستری فوق‌العاده برای شما و تجارتتان باشد تا از طریق آن محصولات یا خدمات خود را به طیف وسیعی از کاربران مستعد تبدیل شدن به مشتری معرفی کنید؟

معمولاً یک کسب‌وکار اینترنتی از فیسبوک به دو منظور کلی استفاده می‌کند :

1. در اختیار داشتن یک صفحه به منظور ایجاد ارتباط تنگاتنگ با مخاطبین

2. استفاده از خدمات و ابزارهای تبلیغاتی فیسبوک برای توسعه و افزایش بهره‌وری از فعالیت‌های تجاری

فیسبوک شرایطی را برای صفحات تجاری (Business Pages) فراهم‌سازی کرده است که با کمک آن شما به عنوان صاحب یک تجارت آنلاین می‌توانید اقدام به معرفی محصولات، جذب مخاطبین و ترغیب کاربران برای تبدیل شدن به مشتری کنید.

از کجا شروع کنیم؟

قبل از اینکه بخواهید فعالیت در فیسبوک را شروع کنید باید بدانید که فیسبوک به طور کل در دو بخش اصلی به کاربران اجازه ساخت صفحه را می‌دهد. خیلی از کاربران در حالت عادی اقدام به ثبت‌نام در فیسبوک می‌کنند و به اشتباه در همان صفحات عادی اقدام به اشتراک‌گذاری محتوا برای کسب‌وکارشان می‌کنند. پس اگر یک صفحه معمولی در فیسبوک دارید، باید قبل از هرچیز آن را به یک صفحه تجاری تبدیل کنید.

استانداردهای اصلی و مراحل ساخت و راه‌اندازی یک صفحه تجاری در Facebook :

1. ساخت یک صفحه تجاری یا Facebook Business Page

  • برای این کار ابتدا می‌بایست به آدرس https://www.facebook.com/pages/create مراجعه کنید. با مراجعه به این قسمت می‌توانید با کمک حساب کاربری که پیش‌تر ایجاد کرده بودید وارد فیسبوک شده و مراحل راه‌اندازی صفحه تجاری را دنبال کنید. اگر تا کنون هیچ اکانتی در فیسبوک نداشته‌اید می‌توانید خیلی راحت از بخش ثبت‌نام به آدرس https://www.facebook.com/reg اقدام به ساخت یک حساب کاربری فیسبوک کنید.
  • بعد از اینکه به قسمت Facebook Business Page رفتید، می‌بایست نوع صفحه تجاری خود را از بین دو حالت Business/Brand یا Community/public figure مشخص کنید. اگر صاحب یک کسب‌وکار شرکتی و یک برند خاص هستید باید گزینه اول را انتخاب کنید و اگر یک گروه کاری یا یک تجارت تک‌نفره (Public Figure) هستید باید گزینه دوم را انتخاب کنید.
  • در نهایت باید توضیحاتی راجع به نوع کسب‌وکار و مشخصات آن در بخش آخر وارد کنید.

2. اضافه کردن تصویر پروفایل

معمولاً اولین کاری که کاربران باید بعد از پر کردن فرم ثبت‌نام کنند، انتخاب یک عکس اصلی برای پروفایل است. در فیسبوک به جز تصویر پروفایل که می‌تواند عکس اشخاص یا لوگوی برند یک شرکت باشد، یک بخش برای قرار دادن تصاویر کاور نیز وجود دارد. در این قسمت می‌توانید یک بنر یا کاور تأثیرگذار طراحی کنید. بهترین سایت‌ها برای دراپ شیپینگ سایت هایی هستند که برای مشتریان تجربه خرید آسان و مطمئن را فراهم کنند.

به سایز تصاویری که برای این دو قسمت طراحی می‌کنید دقت کنید. برای عکس پروفایل باید یک تصویر مربعی که ارتفاع و عرض آن هم‌سایز باشند انتخاب یا طراحی کنید. سایز این تصویر باید حداقل 180 در 180 پیکسل باشد. برای بخش کاور هم سایز استاندارد در مرورگرهای دسکتاپی 851 در 315 پیکسل و در مرورگرهای موبایل‌های هوشمند 640 در 360 پیکسل است. سایز پیشنهادی برای تایم‌لاین‌های فیسبوک نیز 1200 در 628 پیکسل است

دکمه بازگشت به بالا