تازه های کسب و کارعمومی

معایب سقف یوبوت چیست؟

امروزه در صنعت ساختمان سازی توجه به استانداردها و سبک سازی سازه های ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همه تلاش ها در صنعت ساختمان سازی، ساخت سازه های سبک و مقاوم در برابر حوادث طبیعی و به ویژه زلزله می باشد. از مواردی که در ساختمان ها باعث افزایش وزن سازه ها می شوند، سقف ها هستند.

سقف ها اگر سبک و استاندارد طراحی و اجرا نشوند باعث بروز مشکلات زیادی هنگام وقوع بلایای طبیعی می شوند، به همین دلیل است که مهندسان و متخصصان در امور ساختمان سازی همواره در پی راه حلی برای پیشگیری از وقوع این قبیل از حوادث هستند.

سقف یوبوت چیست؟

سقف یوبوت از دو لایه بتنی مسلح در بالا و پایین دال مجوف تشکیل شده است. فاصله بین این دو لایه با قالب هایی به نام یوبوت پر می شوند. این قالب ها مانند بلوک های سفالی و یا پلی استایرنی دارای هندسه مکعبی اما توخالی می باشد. نکته این است که توجه به استفاده از قالب های یوبوت استاندارد با توجه به پیدا شدن انواع قالب ها در سال های اخیر بسیار مهم است.

در گذشته از دال ها در ساختمان های بتنی استفاده می شد که مشکل اصلی دال ها، وزن بالای آن ها بود که طول دهانه ها را محدود می کرد. به این دلیل، فناوری های نوین بتنی مسلح مانند دال بتنی مجوف یوبوت بر روی افزایش طول دهانه و همچنین کاهش وزن و یا غلبه بر ضعف طبیعی بتن در کشش متمرکز شده اند.

تاریخچه سقف یوبوت

شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید که یوبوت، اسم زیردریایی‌های جنگی ارتش آلمان در زمان جنگ اول و دوم جهانی است. دلیل این نام گذاری به خاطر این است که قالب‌های مورد استفاده در سقف یوبوت حین عملیات اجرا در درون دال بتنی مدفون ‌می‌شوند. این سقف اولین بار توسط مهندسین ایتالیایی اختراع ونام گذاری شد.

درسال 2001، مهندسین ایتالیایی سیستم قالب بندی بتن، جدیدی را با هدف کاهش هدر رفت بتن، هزینه حمل‌ونقل و کاهش وزن سازه به عنوان یوبوت(U-Boot) توسعه دادند.

در سال ۱۳۸۸ شمسی، برای اولین بار مجوز استفاده از سیستم سقف یوبوت در ایران به تایید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن رسید. در سال ۱۳۹۵ شرکت دالی فرم (شرکت ایتالیایی که حق انحصاری سیستم یوبوت را دارد) همکاری رسمی خود را با شرکت‌های ایرانی آغاز کرد.

کاربرد سقف یوبوت چیست؟

سیستم سقف یوبوت، در سازه‌هایی که نیاز به فضای بزرگ با تعداد ستون‌های کم دارند، خیلی پرطرفدار است. به این ترتیب، استفاده از این سیستم در موارد زیر بسیار رایج است:

  • فونداسیون‌های گسترده در خاک‌هایی با ظرفیت تحمل بار پایین.
  • دال‌های بتنی دو طرفه.
  • ساخت بیمارستان‌ها، ساختمان‌های تجاری(فروشگاه‌ها، برج و تالارها)، مسکونی، کارگاه‌های صنعتی، ساختمان‌های عمومی(پارکینگ و سالن‌های کنفرانس) وغیره.
دکمه بازگشت به بالا