تازه های کسب و کارعمومی

آرماتور خاموت یا رکاب چیست؟

در آرماتور بندی ساختمان ها از هر دو نوع میلگرد اصلی و میلگرد تقویتی به عنوان آرماتور طولی و عرضی که در بالا اشاره کردیم، استفاده می شود. میلگردهای اصلی همان میلگردهای اولیه هستند که تغییر شکلی در آن ها داده نشده باشد. میلگردهای تقویتی نیز در واقع همان آرماتورهای هستند که برای تقویت سازه استفاده می شوند و در بازار به جای آرماتور تقویتی به آن ها میلگرد تقویتی می گویند. آرماتور تقویتی یا همان میلگرد تقویتی انواع متفاوتی دارد و همگی از شمش های فولادی نورد گرم ساخته می شوند، به همین دلیل مهمترین ویژگی این نوع میلگردها، مقاومت کششی بالای آنهاست. همچنین میلگرد تقویتی تا ۱۸۰ درجه خم می‌ شود و این یعنی، به ‌راحتی می توان از آنها در آرماتوربندی استفاده کرد. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با میلگرد تقویتی مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

همانطور که گفتیم از انواع میلگرد تقویتی در آرماتوربندی استفاده می شود. از جمله میلگردهای تقویتی مورد استفاده در آرماتوربندی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آرماتور اتکا

آرماتورهای اتکا یا ادکا برای تحمل نیروهای برشی و همچنین جهت اتصال مناسب تیر به تیرچه و جلوگیری از لغزیدن تیرچه از روی تیر استفاده می ‌شوند.

آرماتور ممان منفی

چون در زمان اجرای دال، بتن‌ ریزی سقف یکجا انجام می‌ شود، در نتیجه در بالای تیرها مقداری لنگر منفی ایجاد می شود. برای تحمل این لنگر منفی از آرماتور ممان منفی استفاده می کنند.

اصول آرماتور بندی

فولاد مصرفی تیرها،ستون ها و فوندانسیون از نوع Alll  با مقاومت 4000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و فولاد مصرفی خاموت ها از نوع All با مقاومت 3000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می باشد

خمکاری و برشکاری میلگرد در دمای زیر 5 درجه سانتی گراد انجام نشود

خم استاندارد آرماتورها 12 برابر قطر میلگرد می باشد

باز نمودن خم و اجرای خم مجدد میلگرد مجاز نمی باشد

بستن میلگردها بایستی توسط سیم 1.5 آرماتور بندی  و به گونه ای انجام شود که در مرحله ی بتن ریزی تغییر شکل ندهد.

مراحل آرماتور بندی

  • طراحی ساختمان و مشخص کردن اجزا
  • خرید آرماتور
  • چک کردن آرماتورها
  • تهیه و آماده‌سازی برای آرماتور بندی
  • آرماتور گذاری
  • چک کردن مجدد آرماتور بندی
  • قالب گذاری و بتن ریزی

نکات مهم درباره آرماتور بندی

انتخاب و تشخیص آرماتور مناسب باید طبق صلاح دید یک فرد ماهر و مسلط انجام شود و خرید آن نیز مطابق با مشخصات گفته شده انجام گیرد.

از میلگردهای زنگ زده، پوسیده و آغشته به روغن استفاده نشود

استفاده از سیم آرماتور بندی مناسب و با کیفیت

فاصله بین آرماتورها اغلب 20 سانتی‌متر بوده که فاصله ی بین آن ها باید به طور دقیق مشخص شود

جهت برش میلگرد از قیچی مخصوص استفاده نمایید و از حرارت استفاده نکنید.

خمکاری در دمای سرد و بدون استفاده از چکش انجام شود

مزایای آرماتور بندی در اجرای سازه های بتنی

  • مقاومت سازه در مقابل آب و آتش
  • جلوگیری از کمانش
  • افزایش پایداری سازه
  • بالابردن استحکام کششی و برشی بتن

انواع آرماتور بندی

  • آرماتور طولی یا آرماتور اصلی

میلگرد مورد استفاده در این نوع آرماتور اغلب میلگرد A3 با قطر 10 الی 50 میلیمتر که به دلیل آن که در راستای طول (تیر یا ستون) مورد استفاده قرار گرفته که وظیفه ی اصلی آن ها تحمل خمش در تیر می باشد که همین ویژگی کاربرد آن را در آرماتور بندی افزایش داده است.

  • آرماتور عرضی یا آرماتور فرعی

به میلگرهایی که در راستای عرض و عمود بر میلگرد طولی استفاده میشود آرماتور عرضی گفته میشود که نقش اساسی در تحمل برش و پیچش تیر و همچنین جلوگیری از ترک زدن تیر دارد. میلگرد مورد استفاده در این نوع اغلب میلگرد با قطر 6 الی 12 میلیمتر می باشد.

میلگرد رکابی

شبیه بهU  انگلیسی است که دو انتهای آن، به شکل قلاب، خم شده به شکل سنجاق است. از رکاب برای در امتداد نگه داشتن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن ریزی المان‌های بتنی استفاده می‌شود.

میلگرد سیتکا

شاخه ای است که دو انتهای آن خم می باشد. از میلگرد سیتکا برای  افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می شود. به میلگرد سیتکا، میلگرد راستا نیز می گویند.

میلگرد خرک

برای پایدارسازی و مستحکم کردن مش فوقانی فونداسیون استفاده می شود. شکل میلگرد خرک به این صورت است که در قسمت بالایی آن مش فوقانی قرار می‌گیرد و در قسمت پایین آن دو پاشنه در خلاف جهت هم قرار دارند که روی مش زیرین قرار می‌گیرد.

میلگرد سنجاقک

شکل این نوع میلگرد سنجاقی، باریک و کوچک می باشد که از دو طرف خم شده است. از سنجاقک برای افزایش مقاومت در برابر نیروهای برشی و مهار آرماتورهای طولی ستون و یکپارچگی آرماتورهای تحتانی و فوقانی استفاده می شود. سنجاقک در اشکال زیر موجود است.

میلگرد خاموت U

شبیه به U انگلیسی می باشد که دو انتهای آن، کاملا صاف است. از میلگرد U برای در امتداد نگه داشتن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن ریزی المان‌های بتنی استفاده می‌شود.

سوالات کاربردی:

خاموت میلگرد چیست؟

میلگردی است خم شده که به شکل قاب می باشد. از خاموت بیشتر در شناژ برای افزایش استحکام سازه ساختمان استفاده می شود.

انواع خاموت میلگرد کدام است؟

  • خاموت مهندسی
  • خاموت مارپیچ
  • خاموت ربات
  • خاموت سلولار
  • خاموت تنگ بسته
  • خاموت تنگ باز

راهنمای برشی شامل شامل تعویض یک راهنمای عرضی متحرک برشی و یک شمارنده برشی قابل تعویض ثابت است این راهنمای برشی با خم واحد مواد سهام و راهنمای برشی چیده شده از سهام مواد به سمت شمارنده برشی قابل تعویض ثابت می رود پایان حرکت نسبی برابر پایان حرکت شمارنده است رش یک قطعه از لوله برای هدایت و پیشبرد شکل درون آن است که متشکل از یک چنگال ثابت قابل تعویض مرکزی و یک پین خم گردش است .چنگال مرکزی به یکی از روش های ممکن برای خاموت زن آماده سازی می شود.

فیدر- منقبض باعث می شود که سهام مواد جلوی حرکت مورد نظر را به شیوه ای مرسوم با یک سیستم الکترونیکی ضد پالس بگیرد این کار اجازه می دهد تا مواد ضد برش ثابت از طریق چنگال منتقل شود.

خم دیسک یا پین خم در یک طرف از سهام مواد با استفاده از چرخش است به عنوان مثال در جهت عقربه های ساعت در برابر سهام مواد است.بعد از این دیسک یا پین خم به جایگاه اصلی خود در دستگاه خاموت زن باز می کردد در حالی که طول سهام از پیش تعیین شده است که از طریق دستگاه نقل مکان می کند.واحد قیچی پس از فشار مواد به جلو خم پین و دیسک به طرف مقابل با یک چرخش در جهت عقربه های ساعت می چرخد این چرخش مواد را برش می دهد و سپس مواد به حالت طبیعی باز می گردد.هنگامی که خاموت زن به اتمام رسید برش مواد را به جلو هل می دهد مواد خم شده با استفاده از واحد فیدر منقبض خارج می شوند و سپس به سمت شمارنده برش ثابت حرکت می کنند و خاموت زن قطع شده و به نقطه اول باز می گردد.

بدیهی است که دستگاه خاموت زن به همین جا محدود نمی شود در مقابل می توان آن را به عنوان پایه دیگر اشکال و راه های تحقق اجرای جزئیات آن بیشتر شرح داد ممکن است تغیراتی داده شود اما باید بدون خروج از محدوده دستگاه خاموت زن باشد این اختراع توصیف شده در خصوصیات محدود می شود.

دکمه بازگشت به بالا