اجتماعی

مشکل بهزیستی در تامین «سمعک» ناشنوایان/انبارها مملو از «ویلچر» است

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در سال جاری بودجه تجهیزات توانبخشی با روند صعودی همراه بود و ماه گذشته حدود 60 درصد وام های این بخش به این بخش گزارش شد، گفت: می توانند خریدهای ضروری به زودی: سمعک یکی از مهمترین نیازهای سازمان است زیرا تولیدکننده داخلی در زمینه سمعک نداریم و سازمان های بهزیستی در این زمینه دچار مشکل هستند.

اصغر کاظمی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با اشاره به اقدامات بهزیستی برای تسهیل دسترسی به تجهیزات توانبخشی بیماران گفت: طی سال جاری بودجه تجهیزات توانبخشی با روند صعودی همراه بوده است و ماه گذشته وام های حدود 60 درصدی در این بخش به استان ها ابلاغ شده است. خرید در اسرع وقت از آنجایی که ممکن است قیمت افزایش یابد، حداقل ما خرید را از قبل انجام دادیم.

وی گفت: از این رو اکنون انبار استان مملو از ویلچر است و در صورت نیاز در این زمینه کمبودی وجود ندارد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در چه شرایطی ویلچر برقی برای مشتریان در نظر گرفته می شود، گفت: تقاضا برای ویلچر برقی بسیار محدود است و احتمالاً حدود 1000 ویلچر برقی است و یک سال کافی است. این نوع ویلچر بین معلولانی که قادر به حرکت نیستند توزیع می شود. وقتی فردی به زور می تواند ویلچر را جابجا کند، ویلچر برقی در اختیار او قرار نمی گیرد زیرا این یک عقب گرد علمی و توانبخشی انسانی است.

کاظمی تاکید کرد: فردی که می تواند اندام فوقانی خود را حرکت دهد اما از ویلچر برقی استفاده می کند، عضلاتش ضعیف می شود، بنابراین ویلچر برقی در اختیار افرادی قرار می گیرد که علاوه بر اینکه قادر به حرکت اندام فوقانی نیستند، نمی توانند حرکت کنند. اندام فوقانی برای حرکت دادن بسیاری از افراد معلول نیز می توانند از ما درخواست ویلچر برقی کنند و این یک اشتباه علمی است.

وی یادآور شد: البته به دلیل گرانی ویلچر برقی، سازمان های بهزیستی در تامین مشکل دارند، اما اکثر استان ها با کمک خیرین نیاز سالانه را تامین می کنند و در این بخش سود چندانی وجود ندارد. .

معاون بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی به طور کلی تا 33 میلیون تجهیزات توانبخشی برای 5 تجهیزات ارائه می دهد.

کاظمی خاطرنشان می کند: تهیه ویلچر برقی یکی از نیازهای اصلی سازمان بهزیستی است، اما در عین حال سمعک یکی از مهم ترین نیازهای سازمان است، بنابراین سازمان بهزیستی در تهیه سمعک با مشکل مواجه است. به استخدام در این بخش که گاهی اوقات بازار سمعک خالی است. از این نظر سازمان های بهزیستی به شدت از تولیدکنندگان داخلی حمایت می کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا