مشاورین املاک با استقبال خوبی وارد سامانه «کاتب» شدند/ اتصال ۹ هزار سردفتر به سامانه‌ در حال انجام است

مشاورین املاک با استقبال خوبی وارد سامانه «کاتب» شدند/ اتصال ۹ هزار سردفتر به سامانه‌ در حال انجام است

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آخرین اقدامات نیروی انتظامی را که مستلزم ثبت رسمی معاملات ملکی است تشریح کرد.

علی خندانی در گفت وگو با سلام آنلاین، درباره اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات ملکی، گفت: با وجود فراز و نشیب ها، تا تصویب این قانون و بازگرداندن جزییات آن بین ولی امر فاصله زیادی در پیش است. شورا، شورای اسلامی، شورای چابکی و نهادهای نظارتی بالاخره با دستور مقام معظم رهبری و نظارت ایشان و نیز با ابتکار کنگره در به رسمیت شناختن قانون به وجود آمدند. امسال قانون زاویه بسیار وسیعی دارد. سرانجام پس از سال ها (نزدیک به 100 سال) توانستیم زمینه را برای فعالیت عادی بین روشنفکران فراهم کنیم.

وی افزود: اسناد عادی علاوه بر ایجاد مشکلات اجتماعی، بسیاری از پرونده های قضایی، اختلافات ملکی و بعضاً جنایی را برانگیخته است. انشاءالله بعد از این قانون روند صلح در واگذاری حاکم خواهد شد زیرا مهمترین نتیجه ثبت رسمی کلیه اسناد است. قانون الزام به ثبت رسمی معاملات ملکی و قانون جامع هدنگار (کاداستر) دو بال یکدیگر هستند. پس از اجرای کامل قانون کاداستر کلیه املاک و مستغلات کشور دارای اسناد رسمی خواهند بود. به نظر می رسد این قانون می تواند به خوبی از پس ریشه های مشکلات اقتصادی کشور برآید تا دولت و مردم از آن بهره مند شوند.

رئیس کانون سردفتران و دستیاران دفاتر اولین موضوعی که در اجرای این قانون به آن پرداخته می شود چیست؟ وی گفت: این قانون هنوز به طور کامل اجرا نشده و در حال انجام آیین نامه آن هستیم، اما اگر به مرحله عملیاتی برسد، اولین مشکلی که حل می کند، تجاوز به زمین، تجاوز به کوه، تجاوز به جنگل و فروش اموال دیگران است. . مصادره اموال دولتی و حتی مصادره افراد در اموال یکدیگر و فروش اموال بسیاری از آنها پیش فروش و غیره است. ضمناً در این قانون تاکید شده است که سامانه های هوشمند باید به گونه ای طراحی شوند که تمامی نقل و انتقالات در بستر آنها ثبت و ثبت شود. این امر تجارت در نقل و انتقالات یکباره را غیرممکن می کند زیرا سیستم هشدار می دهد و از ثبت تراکنش های متناقض جلوگیری می کند.

خندانی افزود: نکته دیگر شفافیت عملیات در کشور است. متأسفانه عملیات در کشور ما به هیچ وجه شفاف نیست، بنابراین این قانون از طریق شفاف سازی عملیاتی می تواند کمک شایانی به برنامه ریزی برای آینده از جمله بودجه سالانه کشور، برنامه های بلندمدت مانند برنامه پنج ساله، جنبه های مختلف حاکمیتی کند. . برنامه ریزی و غیره قانون می تواند با ارائه دقیق ترین آمار و ارقام مسئولان را در تصمیم گیری ها راهنمایی کند. علاوه بر این باید تاکید کنم مجموعه حقوق و کنترل‌های دولتی که مراجع مختلف نظارتی کشور باید بر عملکرد، عملکرد و فعالیت‌های قانونی شهروندان داشته باشند، پس از اجرای این قانون به دقت رصد خواهد شد.

خندانی اقدامات کانون سردفتران و دفتریاران از زمان تصویب این قانون چیست؟ وی گفت: با توجه به لزوم ایجاد سامانه ای برای اجرای قانون الزام به ثبت رسمی عملیات، این مرکز از یک سال قبل با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گام های موثری برداشته است. نه تنها این که با نهادهای مختلف از جمله معاونت املاک و مستغلات قراردادها و قراردادهای زیادی بسته ایم و رئیس سازمان ثبت نیز این قراردادها را امضا کرده است.

وی افزود: یکی از نکات موثر در اجرای قانون و موفقیت آمیز بودن آن، سامانه ای است که واحد فناور کانون سردفتران و دفتریاران در این زمینه گام های خوبی برداشته است، هر چند که با تکمیل و فعال سازی همه باشد سیستم ها و فرآیندهایی که ما در ذهن داریم فاصله داریم، اما زمان می برد. همچنین با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک و عنوان کشور، کانون سردفتران و سردفتران و مشاوران املاک، اجرای مواد 1، 2 و 3 قانون تعهدات رسمی ثبت معاملات املاک و مستغلات. اعطا می شود؛ فقط دو ماه از ابلاغ این قانون می گذرد.

خندانی گفت: از این جهت بارها و بارها در تهران و در پایتخت این کشور دیدارهایی داشته ایم معاونت اسناد و مدارک سازمان توضیحات لازم را در خصوص دستورالعمل های نظارتی و فرم های قراردادهای نظارتی به آنها ارائه دهد. این جلسات به اتفاق آرا ادامه دارد تا بتوانیم با هم قانون را به خوبی اجرا کنیم.

مشاوران املاک با استقبال گرم وارد سامانه «کاتب» شدند

برای شفاف سازی و تبیین قانون الزام به ثبت رسمی معاملات ملکی در تعامل با اتحادیه مشاوران املاک چه اقداماتی انجام داده اید؟ وی با بیان اینکه هم در تهران و هم در استان ها جلسات ویژه و مشترکی بین کانون سردفتران، سردفتران و مشاوران املاک برگزار شد تا به تبیین ابعاد حقوقی این قانون و تعریف تکلیف پرداخته شود. اتفاق خوب دیگری که افتاد این بود که مشاوران املاک با استقبال خوبی وارد سامانه «کاتب» شدند تا بتوانند به صورت قانونی در ارتباط مستقیم با دفتر اسناد رسمی فعالیت کنند. کانون سردفتران و دفتریاران نیز آموزش های تصویری و صوتی نحوه استفاده از مجمع اسقف اعظم را برگزار می کند و مشاوران املاک را در اختیار آنها قرار می دهد تا در طول کار با مشکل مواجه نشوند. تقریباً نمی توان گفت که مشاوران املاک ارتباط نزدیکی با کاتب دارند.

خندانی درباره چیدمان سخت افزاری و نرم افزاری مرکز در این راستا؟ وی گفت: طبیعتا زیرساخت های یک قانون مهم باید مناسب باشد. زیرساخت سخت افزاری آن با همکاری نهادهای ثبت و تایید آن توسعه یافته است. زیرساخت ها توسط سازمان ثبت و مرکز ساماندهی می شود و هر دو به یک نسبت کار را پیش می برند.

وی در پایان گفت: در اجرای این قانون مشکل سخت افزاری نداریم اما از نظر زیرساخت نرم افزاری، ارتقای نرم افزار سیستم، راه اندازی سیستم جدید، به روز رسانی سیستم قدیمی و طراحی پروفایل مناسب باید اتفاق بیفتد. قسمت نرم افزار نیز راه اندازی شده است و معمولاً در ابتدای کار مشکلاتی وجود دارد، عضویت 95000 مشاور املاک و اتصال بیش از 9000 دفتر اسناد رسمی به سامانه کار بزرگ و شگفت انگیزی است و در حال انجام است. بسیاری از سیستم ها طراحی، به روز و عملیاتی هستند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا