تازه های کسب و کارعلمی و پزشکی

مراقبت از پوست‌های خشک و حساس

پوست خشک و حساس، می‌تواند چالشی برای داشتن ظاهری زیبا و شاداب باشد. این نوع پوست، به دلیل کمبود چربی طبیعی، بیشتر در معرض خشکی، خارش، قرمزی و تحریک قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی کامل و به‌روز راهکارهای مراقبت از پوست‌های خشک و حساس می‌پردازیم و جدیدترین یافته‌ها و روش‌های درمانی را به شما معرفی می‌کنیم.

نشانه‌های پوست خشک و حساس

نشانه‌های پوست خشک و حساس می‌توانند متنوع باشند و به وضعیت و شرایط فرد بستگی دارند. اما برخی از نشانه‌های عمومی و متداول پوست خشک و حساس عبارتند از:

  • خشکی و زبری
  • پوسته پوسته شدن
  • خارش و سوزش
  • قرمزی و التهاب
  • ترک خوردن

این نشانه‌ها نشان دهنده نیاز به مراقبت ویژه از پوست خشک و حساس است.

علل خشکی پوست چیست؟

خشکی پوست می‌تواند به عوامل مختلفی برگردد که ممکن است عامل آن تنها یکی از موارد یا ترکیبی از چندین عامل باشد. در زیر به برخی از علل اصلی خشکی پوست اشاره می‌کنیم:

  • آب و هواهای خشک و خنک يا گرم و خشک
  • استفاده از محصولات شوینده قوی
  • پیری
  • تغذیه نامناسب
  • شستشوی مکرر
  • استفاده از دستمال‌های کاغذی
  • حساسیت به مواد شیمیایی
  • بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس
  • عوامل ژنتیکی

توجه به این نکات و شناخت عوامل موجب خشکی پوست، می‌تواند به انتخاب مناسب ترین روش‌ها برای مراقبت و درمان خشکی پوست کمک کند.

راهکارهای مراقبت از پوست‌های خشک و حساس

پوست خشک و حساس می‌تواند چالشی برای داشتن ظاهری زیبا و شاداب باشد. این نوع پوست، به دلیل کمبود چربی طبیعی، بیشتر در معرض خشکی، خارش، قرمزی و تحریک قرار می‌گیرد. از این رو در ادامه به بررسی کامل راهکارهای مراقبت از پوست‌های خشک و حساس می‌پردازیم و جدیدترین یافته‌ها و روش‌های درمانی را به شما معرفی می‌کنیم.

1. استفاده از مرطوب کننده: کلید داشتن پوستی سالم و شاداب

مرطوب کننده، یکی از مهم‌ترین محصولات در روتین مراقبت از پوست، به خصوص برای پوست‌های خشک و حساس، است.  مرطوب کننده‌ها با ایجاد لایه‌ای محافظ روی سطح پوست، از تبخیر آب موجود در آن جلوگیری می‌کنند. همچنین، برخی از مرطوب کننده‌ها حاوی ترکیباتی مانند هیالورونیک اسید، سرامیدها و گلیسیرین هستند که به جذب آب از محیط به داخل پوست کمک می‌کنند و آن را به طور عمقی آبرسانی می‌کنند.

نحوه انتخاب مرطوب کننده مناسب پوست‌های خشک و حساس

انتخاب مرطوب کننده مناسب، با توجه به نوع پوست شما، اهمیت زیادی دارد. برای پوست‌های خشک و حساس، باید از مرطوب کننده‌های فاقد عطر، رنگ و مواد شیمیایی خشن استفاده کنید. به دنبال مرطوب کننده‌هایی باشید که حاوی سرامیدها، اسید هیالورونیک یا گلیسیرین باشند. این مواد به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند و از تحریک آن جلوگیری می‌کنند.

نحوه استفاده از مرطوب کننده برای مراقبت از پوست‌های خشک و حساس

بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده، بعد از شستشوی صورت یا حمام است، زمانی که پوست شما هنوز مرطوب است. به اندازه کافی از مرطوب کننده استفاده کنید تا تمام قسمت‌های صورت و گردن شما را به طور کامل بپوشاند. مرطوب کننده را با حرکات دایره‌ای و ملایم روی پوست خود ماساژ دهید تا جذب شود. برای نتیجه‌گیری بهتر، باید از مرطوب کننده به طور مرتب و روزانه، حداقل دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار شب، استفاده کنید.

نکات مهم در استفاده از مرطوب کننده

  • از مرطوب کننده برای دور چشم خود استفاده نکنید.برای این ناحیه، باید از کرم‌های دور چشم مخصوص استفاده کنید.
  • اگر پوست شما چرب است، می‌توانید از مرطوب کننده‌های فاقد چربی یا ژل‌های مرطوب کننده استفاده کنید.
  • اگر پوست شما آلرژی دارد، قبل از استفاده از هر محصول جدید، آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود تست کنید.
  • مرطوب کننده خود را هر 3 تا 6 ماه یکبار تعویض کنید.

با انتخاب مرطوب کننده مناسب و استفاده منظم از آن، می‌توانید خشکی و حساسیت پوست خود را کنترل کنید و از زیبایی طبیعی آن لذت ببرید.

2. استفاده از ضد آفتاب: راهکاری ضروری برای مراقبت از پوست‌های خشک و حساس

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، فواید زیادی مانند تامین ویتامین D دارد. اما اشعه مضر UV خورشید می‌تواند آسیب‌های جدی، از جمله پیری زودرس، سرطان پوست و آفتاب سوختگي به پوست وارد کند.

استفاده روزانه از ضد آفتاب با SPF حداقل 30، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید برای محافظت از پوست خود در برابر آسیب‌های نور خورشید انجام دهید. ضد آفتاب‌ها با ایجاد لایه‌ای روی سطح پوست، اشعه مضر UV را مسدود یا جذب می‌کنند و از رسیدن آن به سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کنند.

نکاتی برای انتخاب ضد آفتاب مناسب برای پوست‌های خشک و حساس

انتخاب ضد آفتاب مناسب، با توجه به نوع پوست شما، اهمیت زیادی دارد. برای پوست‌های خشک و حساس، باید از ضد آفتاب‌های فاقد عطر، رنگ و مواد شیمیایی خشن استفاده کنید. به دنبال ضد آفتاب‌هایی باشید که حاوی مواد معدنی مانند زینک اکسید یا دی اکسید تیتانیوم باشند. این مواد بدون تحریک پوست، از آن در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند.

یکی از بهترین ضد آفتاب‌های موجود در بازار برای پوست‌های خشک و حساس، کرم ضد آفتاب فوراور آمریکایی است. این کرم ضد آفتاب، با داشتن SPF 30، از پوست در برابر اشعه مضر UVA و UVB محافظت می‌کند. این کرم ضد آفتاب، حاوی ژل آلوئه ورا است که به مرطوب کردن و آبرسانی پوست کمک می‌کند. آلوئه ورا، خاصیت ضد التهابی نیز دارد و می‌تواند به تسکین قرمزی و التهاب پوست‌های حساس کمک کند. این کرم ضد آفتاب، تا 80 دقیقه در برابر آب و تعریق مقاوم است و به همین دلیل، برای استفاده در فعالیت‌های ورزشی و تفریحی در فضای باز مناسب است. درضمن، با توجه به مزایایی که ذکر شد، قیمت کرم آلوورا ژلی فوراور بسیار مناسب و از نظر اقتصادی، مقرون به صرفه است.

3. تغذیه مناسب: کلید داشتن پوستی سالم و شاداب

پوست، به عنوان بزرگ‌ترین عضو بدن، نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر عوامل خارجی و تنظیم دمای بدن دارد. سلامت و شادابی پوست، نه تنها به زیبایی ظاهری افراد می‌افزاید، بلکه نشان‌دهنده‌ی سلامتی کلی بدن نیز هست. عوامل متعددی در سلامت و شادابی پوست نقش دارند که از جمله‌ی آنها می‌توان به ژنتیک، نوع پوست، مراقبت‌های پوستی و تغذیه مناسب اشاره کرد. تغذیه مناسب، با تامین مواد مغذی ضروری برای پوست، به حفظ سلامت و شادابی آن کمک می‌کند.

از نقش‌ها و تاثیرات مواد مغذی در سلامت پوست می‌توان به موارد زر شاره کرد:

ویتامین/ماده معدنی

فواید برای پوست

منابع

ویتامین A

بازسازی سلول‌های پوستی، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از خشکی پوست

هویج، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، اسفناج، کلم بروکلی، جگر

ویتامین C

محافظت از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید، کاهش چین و چروک

مرکبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کیوی

ویتامین E

مرطوب نگه داشتن پوست، کاهش التهاب

بادام، گردو، تخمه آفتابگردان، روغن زیتون، اسفناج

اسیدهای چرب امگا 3

کاهش التهاب، مرطوب نگه داشتن پوست

ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و تن، گردو، بذر کتان، روغن چیا

آب

سم زدایی بدن، حفظ رطوبت پوست

 

نکته: این جدول فقط شامل برخی از مواد مغذی مهم برای سلامت پوست است. برای دریافت اطلاعات کامل‌تر، می‌توانید با یک متخصص تغذیه یا متخصص پوست مشورت کنید.

نکات تغذیه‌ای برای داشتن پوستی سالم

  • از میوه‌ها و سبزیجات به وفور در رژیم غذایی خود استفاده کنید. میوه‌ها و سبزیجات، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که برای سلامت پوست ضروری هستند.
  • از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این چربی‌ها به مرطوب نگه داشتن پوست و کاهش التهاب کمک می‌کنند.
  • مصرف قند و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید. این غذاها می‌توانند به پوست آسیب برسانند و باعث ایجاد جوش و آکنه شوند.
  • از نوشیدن آب کافی در طول روز خودداری نکنید. نوشیدن آب کافی، به سم زدایی بدن و حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند.
  • از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید. الکل و سیگار می‌توانند به پوست آسیب برسانند و باعث پیری زودرس آن شوند.

4. مصرف آب کافی: ساده‌ترین و مهمترین راه مراقبت از پوست‌ها خشک و حساس

آب، یکی از مهم‌ترین عناصر برای سلامتی بدن و پوست است. نوشیدن آب کافی، به سم زدایی بدن، حفظ رطوبت پوست و بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک می‌کند.

میزان آب مورد نیاز بدن در طول روز:

  • خانم‌ها: حدود 2.3 لیتر (9 لیوان)
  • آقایان: حدود 3.7 لیتر (15 لیوان)

از این رو برای مصرف بیشتر آب در طول روز، همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید. به جای نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین، از آب استفاده کنید. به میوه‌ها و سبزیجات که سرشار از آب هستند مانند هندوانه، خیار و گوجه فرنگی، در رژیم غذایی خود جای دهید و هنگام ورزش و فعالیت‌های بدنی، آب بیشتری بنوشید.

با رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل، مصرف آب کافی و مراقبت‌های پوستی مناسب، می‌توانید از پوستی سالم، درخشان و شاداب لذت ببرید.

نکات تکمیلی در زمینه مراقبت از پوست‌های خشک و حساس

علاوه بر تکنیک‌ها و موارد ذکر شده در بالا، برای داشتن پوستی لطیف و مقاوم می‌توانید نکات زیر را نیز درنظر داشته باشید:

  • مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین‌های A، C و E و همچنین اسیدهای چرب امگا 3، می‌تواند به تغذیه و آبرسانی پوست از داخل کمک کند؛ قرص بيوتي كلاژن با توجه به فرمولاسيون پيشرفته و موثر خود، گزينه‌اي عالي براي پوست‌هاي خشك و حساس است.
  • از لوازم آرایشی فاقد عطر و رنگ و مخصوص پوست‌های خشک و حساس استفاده کنید. قبل از استفاده از هر محصول جدید، آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود تست کنید. در صورت مشاهده هر گونه قرمزی، خارش یا تحریک، استفاده از محصول را متوقف کنید.
  • از حمام کردن با آب داغ و براي مدت طولانی خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض باد و هوای سرد و خشک خودداری کنید.
  • در صورت امکان، از یک مرطوب کننده هوا در خانه خود استفاده کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • از استرس خود بکاهید.
  • سیگار نکشید.
  • از تونرهای بدون الکل استفاده کنید.
  • از اسکراب‌های ملایم و فاقد عطر، یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.
  • از ماسک‌های مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید.
  • از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، بادام یا جوجوبا برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که هر پوستی منحصر به فرد است و ممکن است به رویکردهای متفاوتی برای مراقبت نیاز داشته باشد. بهترین راه برای یافتن روتین مراقبتی مناسب برای پوست شما، آزمایش و خطا و مشورت با یک متخصص پوست است. با صبر و حوصله و مراقبت‌های صحیح، می‌توانید پوستی سالم، درخشان و شاداب داشته باشید! برای مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر به سایت https://tabibsara.com مراجعه نمایید.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا