اجتماعی

مدارس کوچکتر؛ ارتباط بیشتر با معلمان/ اثر بخشی مقطع «پیش دبستانی» بر ادوار تحصیلی افراد

به گفته رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران، هر چه مدرسه کوچکتر باشد، دانش آموزان بهتر هستند زیرا دانش آموزان در یک محیط آموزشی کوچک با دوستان و معلمان خود احساس ارتباط می کنند.

دکتر فریبرز درتاج در گفت وگو با سلام آنلاین. او مؤلفه‌های کلیدی جهانی را در آموزش معاصر برجسته کرد و گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه مدرسه کوچک‌تر باشد، دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان بزرگ‌تر بهتر هستند و احساس می‌کنند که با آنها ارتباط بیشتری دارند. دوستان و معلمان بیشتر و بیشتر احتمال دارد که به کالج بروند. دلیل مفهوم «مدرسه در مدرسه» همین است.

وی همچنین به تاکید بر آموزش معاصر بر ضرورت گذراندن دوره پیش دبستانی اشاره کرد و تصریح کرد: نظریه پردازان اخیر آموزش پیش دبستانی را عاملی موثر بر اثربخشی کلی برنامه می دانند.

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران معتقد است، طبق شواهد، کودکان با تجربه پیش دبستانی با ورود به مهدکودک و بعد از آن، از نظر تحصیلی و اجتماعی بهتر عمل می کنند.

این روانشناس تصریح کرد: اولین تجربیاتی که کودکان در مهدکودک به دست می آورند در زمینه سواد و حساب و در بین دانش آموزان است. این نه تنها دانش آموزان پیش دبستانی را برای برنامه درسی آماده می کند و دانش قبلی آنها را افزایش می دهد، بلکه به شناسایی دانش آموزان کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که می توانند تجربه یادگیری مثبتی در آینده داشته باشند.

اهمیت توجه به نیازهای تحصیلی و غیر درسی دانشجویان

درتاج در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر مولفه های مهم جهانی در آموزش معاصر پرداخت و به تمرکز جامعه جهانی در کنار نیازهای آموزشی و آموزشی بر تمامی نیازهای دانش آموز اشاره کرد و آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروزه آموزش موفق بر تمامی نیازهای دانش آموزان استوار است. دانش آموزان در داخل و خارج از کلاس حمایت می کنند تا به آنها کمک کند تا به یادگیرندگان مؤثر و کارآمد تبدیل شوند. آنها برنامه هایی را طراحی و اجرا می کنند که برای همه دانش آموزان یک تجربه آموزشی غنی فراهم می کند و از تمام نیازهای یادگیری ذهنی، جسمی و عاطفی آنها برای توسعه مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در یک محیط همیشه در حال تغییر پشتیبانی می کند.

عناصر تعهد به برابری و دسترسی

به گفته وی، آموزش و پرورش امروز باید اطمینان حاصل کند که همه دانش آموزان به خدمات آموزشی با کیفیت بالا دسترسی دارند و از آنها در تعیین اهداف عالی برای یادگیری و موفقیت حمایت می کند.

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران گفت: «برابری» امروز به معنای برابری در آموزش نیست. این به این دلیل است که همه دانش آموزان آموزش می بینند، نه فقط برابر. آموزش و پرورش امروز تشخیص می دهد که برخی از دانش آموزان برای داشتن شانس موفقیت یکسان به منابع اضافی نیاز دارند. آنها اطمینان حاصل می کنند که نیازهای همه دانش آموزان، از جمله دانش آموزان دارای معلولیت، کودکان رنگین پوست، اقلیت های قومی، مذاهب و غیره برآورده می شود زیرا آموزش و پرورش امروز تشخیص می دهد که دانش آموزان یک دارایی هستند و تنوع یک نیرو است.

مشارکت و ارتباط بین خانواده، جامعه و مدرسه

به گفته این روانشناس، امروزه آموزش و پرورش به طور موثر خانواده ها و جوامع را در حمایت از دانش آموزان درگیر می کند و با این کار، موانع این گونه تعاملات را شناسایی کرده و سعی در غلبه بر آن دارند.

درتاج همچنین گفت: پیگیری آموزش مدرن برای ایجاد پیوند واقعی با خانواده مبتنی بر این باور است که هر پدر و مادری بهترین ها را برای فرزند خود می خواهند و اگر دعوت ها و فرصت های مناسب به آنها داده شود، می توانند به فرزندان خود و همه کمک کنند. به کودکان کمک می کند. موفقیت

وی با بیان اینکه «توزیع رهبری» یکی از مولفه های آموزش مشترک است، گفت: آموزش و پرورش امروز رهبری گسترده را تعریف می کند. در چنین رویکردی، رهبری بین مدیران، معلمان، مشاوران مدرسه، اعضای جامعه و سایر افراد در ساختمان مدرسه توزیع می شود و تصمیمات مشترک اتخاذ می شود. در آموزش امروزی، رهبران (صرف نظر از موقعیت شغلی) از استانداردهای بالای تمرین و حمایت در پیشرفت خود پیروی می کنند. آنها درک می کنند که ارتباط موثر عنصر کلیدی موفقیت مدرسه است و روابط قوی و قابل اعتمادی را با سهامداران مدرسه و جامعه ایجاد می کند.

کارکنان آموزشی و کارکنان و پشتیبانی قوی

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران درباره تربیت نیروی آموزشی قوی نیز خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش امروز مربیانی اعم از معلمان، مدیران، مشاوران مدرسه، متخصصان فناوری و… دارد که آموزش دیده، سازماندهی شده و حمایت می شوند، خب. این مربیان از استانداردهای بالایی برای تمرین برخوردارند. آنها از ادامه تحصیل و حمایت حرفه ای، از جمله از طریق آموزش با کیفیت بالا، آموزش حرفه ای با کیفیت بالا، ارزیابی های معنادار مرتبط با توسعه حرفه ای، و فرصت هایی برای پذیرش نقش های رهبری بدون توجه به عنوان رسمی، بهره مند می شوند.

نظارت مستمر بر عملکرد و پیشرفت دانش آموزان

اساتید دانشگاه باید از داده‌های ارزیابی برای مقایسه دانش‌آموزان خود با سایر دانش‌آموزان در سراسر کشور استفاده کنند و می‌گویند استفاده مؤثر از داده‌های ارزیابی به مدارس اجازه می‌دهد تا مسائل یادگیری کلاس و سطح مدرسه را شناسایی کنند. و از این طریق راه حلی برای چگونگی حل مشکل پیدا کنید.

درتاج در پایان سخنان خود در عین حال خاطرنشان کرد: البته امروزه عوامل زیادی در تربیت تأثیرگذار هستند، اما هشت عامل اصلی ذکر شده به عنوان «اتم‌های مولکول» شناخته می‌شوند. یعنی مولفه های ذکر شده مهم ترین عوامل برهمکنش بین عناصر بی بدیل هستند. به عنوان مثال، مدارسی با معلمان و رهبری قوی، اما فاقد عناصر مشارکت خانواده و جامعه یا تعهد به اطمینان از برآورده شدن تمام نیازهای دانش‌آموزان. نمی تواند موفق شود. در عین حال، راه حل بهبود برای هر مدرسه یکسان نیست، زیرا هر مدرسه دارای نقاط قوت و مجموعه ای از نیازها است و دانش آموزان در هر مدرسه متفاوت هستند. بنابراین، مدارس عناصر لازم برای موفقیت را به روش های مختلف ترکیب می کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا