مداحان باید به سمت کارآفرینی و حرفه‌آموزی بروند

رئیس انجمن مداحی اراک:

مداحان باید به سمت کارآفرینی و حرفه‌آموزی بروند

محمد فراهانی گفت: مداحی را نه می توان به عنوان یک شغل و پیشه، بلکه به عنوان یک تکلیف و رسالت دید. مداحان باید بر کارآفرینی و آموزش حرفه ای تمرکز کنند و فعالیت های اولیه خود را تحسین نکنند.

به گزارش گروه فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری آنا، در حال حاضر حدود 700 مداح زیر نظر کانون مداح در اراک فعالیت می کنند.

** چند سال است که خوانندگی را شروع کرده اید؟

بیش از چهل سال است که افتخار مداحی اهل بیت(ع) را دارم. اجداد من سابقه نماز داشتند و پدرم از مداحان، شاعران و هنرمندان مشهور فراهان بود. اقدام تمجید جدی من بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت و باید بگویم که مدیون امام انقلاب و شهدا هستم.

** هدف از تاسیس انجمن مداحی اراک؟

در جمهوری اسلامی نگرش ویژه مداحی و ذاکری اهل بیت (ع) و امام خمینی (ره) برای کار مداحی اهمیت ویژه ای قائل است. مقام معظم رهبری هر ساله در دیدارهای مدرس به نکات مهم و روشنی اشاره می کنند و اهمیت و نقش مدرس را بسیار ویژه می دانند. بنابراین در مرکز تمجید از برنامه کاری ما فرمان امام از انقلاب است.

مرکز ماداگان زیر نظر اداره تبلیغات اسلامی می باشد. مأموریت اصلی کانون جذب، سازماندهی و تربیت مبلغان به سبک انقلاب اسلامی است. به این معنا نزدیک به 700 نفر از مداحین شهرستان را با تلاش همکاران سابق کانون در شبکه طوبی به صورت رسمی ثبت نام کرده ایم.

** فعالیت های مرکز مداحان در چه آیا میدانی وجود دارد؟

شرایط در دوره کرونا محدودیتی برای فعالیت های مرکز نداشت. در مقابل با همکاری اداره تبلیغات اسلامی «نظرسنجی هیئت تعطیل نیست» فعال است. اقدام دیگر نظارت بر مشکلات مالی ماداگاسکار در دوران کرونا است که به دلیل محدودیت در جشن‌های مذهبی ایجاد شد. در این راستا با همکاری بسیج مداگان و مساعدت مسئولین اداره کل تبلیغات استان و دیدار با مسئولین، توهین های فراوانی از سوی خانواده ماداگان، پیر غلامان حسینی و فعالان صورت گرفت. در اين زمينه.

از دیگر فعالیت های مرکز مداحان می توان به پیگیری درمان بیماران مداحان، برگزاری همایش ها و کمپین ها از جمله شب فاطمیه، شب علوی و رژه شب مهدوی و دسته عزاداری 28 صفر، شهادت امام صادق (ع) و شهید امیرالمومنین (ع) اشاره کرد. وی همچنین به حضور در جلسات تشکل های تبلیغاتی و جلسات مرکز استان و ارتباط نزدیک با رسانه ها اشاره کرد.

** به نظر شما تعارف چیست؟

تعریف تعارف به عنوان تعریف و تمجید یک نفر یا چیزی نباید کافی باشد. مدح اهل بیت از آن نوع محبت و محبت است که خداوند این توفیق را به همه نمی دهد. وصف انسان کامل وظیفه مداحی است و ممکن است مداح به عنوان یک شغل و پیشه به نظر نرسد، اما یک تکلیف و یک رسالت است. مداحان باید بر کارآفرینی و آموزش حرفه ای تمرکز کنند و فعالیت های اولیه خود را تحسین نکنند.


** مشکلات کانون در دوران مسئولیت شما چیست؟

یکی از مشکلات محوری مداحان در کل کشور فاصله بین مداحان است. مداحان باید ارتباط خود را با یکدیگر و با مردم افزایش دهند. اقدامات متعددی از جمله «مدرسه ژاکران فاطمی» برای تجمع و ارتباط بین مداحان انجام شده است، اما کافی نیست. بستری برای افزایش ارتباط مداحان جوان و پیر فراهم شود.

مسئله دیگر جوانان و استعدادیابی آنهاست. باید کودکانی با استعداد و توانایی بالا برای تمجید انتخاب شوند.

مشکل دیگر تنوع تجهیزات است. توصیه می شود در کنار تماشای مداحی معروف به مداحی شهر نیز توجه کنید. از طرفی ندیدن مدرس در شهر مشکلی است که گریبانگیر این قشر است. از سوی دیگر کمبود منابع مالی و بودجه ای مشکل دیگری است و کار مرکز را با مشکل مواجه کرده است. البته نباید از زحمات اداره کل تبلیغات اسلامی و همکاری آنها با کانون غافل شد، چرا که تلاش می کنند ما را در رسیدن به اهداف اصلی خود یاری کنند و بتوانیم در تربیت مداحان اسلام قدم برداریم. انقلاب.

** چه کلاس ها و دوره های آموزشی افتتاح کرده اید؟

دوران کرونا ما را تعریف کرد، اما قبل از آن با برگزاری کلاس‌ها، درک آرمان‌ها و تکنیک‌های تدریس از توانایی‌های اساتید مشهور استفاده می‌شد. جلسه در بحث آشنایی مقاتل برگزار شد و سعی کردیم سخنرانان را با جلسات پرشور و مفید شهرستان آشنا کنیم. تعامل با موسسات آموزشی از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه برگزاری دوره های آموزشی نیز از جمله فعالیت های مرکز می باشد.

** برنامه سال آینده آسمان و مرکز 1402 چیست؟

مشکل اصلی ما در این حوزه این است که نمی دانیم چه برنامه هایی در تهران در حال انجام است. ما تحت سیاست تهران هستیم. چون اصول آگاهانه قبلاً به مسئولین استانی تحویل داده شده است به مرکز شهرستان ابلاغ شده است. یکی از مهمترین برنامه ها آموزش و ارتقای ظرفیت مداحان است. باید به خطرات مداحی پی برد و برای رفع آنها تلاش کرد. ما در تلاش هستیم تا شعار سال را محقق کنیم و دستور کار رهبران برتر را اجرا کنیم.

** برای تقویت نماز خانواده در شهرستان چه اقداماتی انجام داده اید؟

اولین اقدام تلطیف ظاهری است که به مداحان مراسم ترحیم داده می شود. آرم ها و نام های مستعار مورد استفاده برای مداحان تشییع جنازه نادرست و زیبا هستند. تشییع جنازه مکان مهمی است و افراد حرفه ای و حرفه ای باید در این مراسم فعالیت کنند. تسلط بر قرآن و تلاوت صحیح آن یکی از مواردی است که ما به تقویت مناجات خوان این کلیساها ادامه داده ایم.

** بالاخره چیزی داری که نگفتی!

از والدین به ویژه جوانان و علاقمندان به این حرفه می خواهم که بدون معلم و راهنمای دلسوز این مسیر را طی نکنند. برای کسانی که سال ها زحمت کشیده اند و خاکستری شده اند باید برایشان ارزش و احترام قائل شد و افراد باتجربه و بردگان پیر را نباید پشت سر گذاشت. زیرا غفلت نعمت ها را از بین می برد.

ارتقای سواد به ویژه سواد رسانه ای نکته مهم دیگری است که به نمازگزاران پیشنهاد می کنم. تأثیرگذاری بر انواع افراد باید در اولویت اعمالشان باشد و اخلاص و عبادت و کار عبادی محور همه کارها و فعالیت های آن حضرت باشد.

دکمه بازگشت به بالا