عمومی

این معدنکاری را متوقف کنید؛ تخریب وسیع منابع ملی به اسم کارآفرینی

زمین لغزش عظیم دره نور در البرز مرکزی در جهت گسل های اصلی مانند گسل بلده – و روی گسل دگرگونی گسل اصلی البرز شمالی – رخ داده است. هیچ زمین لرزه تاریخی در دره نور گزارش نشده است. با این حال، زمین لغزش های بزرگ در دره نشان می دهد که زمین لرزه های بزرگ در دوران ماقبل تاریخ رخ داده است.
از طرفی رانش زمین در قسمت شمالی دره بلده به عرض حدود 13 کیلومتر از دوآب به غرب روستای رزن و به طول حدود 3 کیلومتر (در جهت جابجایی) رخ داده است. به دره بلده). گودال ماسه ای ابتدای این جاده و محل لغزش این رزین علاوه بر آلودگی گسترده باعث برداشت و ناپایداری پنجه های لغزنده شده و ادامه دارد. اگرچه رئیس اداره محیط زیست آمل حادثه 1/1/1301 را مربوط به معدن شن و ماسه – ابتدای جاده بلده ندانست، اما معاون وزیر راه گفت: «ریزگردها ناشی از ریزش کوه بوده است. یک مین “یک مین خصوصی که تلفات جانی در پی ندارد.”

البته اداره راهداری استان مازندران امروز شکایت خواهد کرد زیرا با وجود اینکه معدن در جاده نیست اما در صورت عملیاتی که باعث از بین رفتن دید راننده در محور هراز شود هماهنگی لازم است. با بزرگراه باید “این کار انجام می شود”. مین و محور حراس از هم دور هستند و رودخانه ای بین آنها وجود دارد. رانش زمین در 13 آوریل 1401 پس از اولین بارندگی بهاری رخ داد. البته در تعطیلات نوروزی عملاً چراغ معدن خاموش شد، اما تا اواخر اسفند 1400 عملیات برای استخراج معدن ادامه یافت. ساخت این منطقه برای لغزش و از طرفی با رونق اضافی ناشی از بارندگی های اخیر است. ، رانش زمین رخ داد.

از تاریخ 12 ژوئن 2017، بولدوزرها و بولدوزرها در پایین خط الرأس کوه در حال فعالیت بودند و قبلاً توصیه شده بود که با توجه به اصول فنی و ایمنی، به دلیل محدودیت های محدود، سنگ باید از بالا برداشته شود. منابع طبیعی برای معادن به ویژه معدن هراسس و اصرار صاحبان معدن بر ادامه برداشت، استخراج از آب زیر و جلوی پاشنه پا انجام می شود.

در روز حادثه 16/3/1396 راننده کامیون کانتینری فوت کرد و دو کارگر دیگر به شدت مجروح شدند. این نوع عملیات معدنی در واقع یک مداخله و یک بلای طبیعی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی است. منطقه حفاظت شده آزار و اذیت در سال 2001 به وسعت 15000 هکتار به ثبت رسید. این منطقه از 25 کیلومتری شرق بلده شروع شده و در حدود 33 کیلومتری جنوب آمل ادامه دارد، بنابراین جاده بلده به آمل در جهت رزن، راضیه، هردورود، روستای شاهزید بالا در جنوب، پا و شمال شرقی منطقه حفاظت شده قرار دارد. . منطقه حفاظت شده هراز تقریباً بخش مرکزی مخزن رودخانه هراز را شامل می شود.

رودخانه هراز (حدود 71 کیلومتری جاده هراز) تا تلاقی آن به رودخانه بلده نور (نزدیک روستای هردرود) منطقه را به شرق و غرب تقسیم می کند. ارتفاع این منطقه اساس کهن ترین جنگل های هیرکانی بود تا حدود اوایل دهه 1960، جنگل های جنوب روستای رزن و شرق لسی کوه آخرین بازمانده از این جنگل ها بودند.
ادامه عملیات استخراج و برداشت در بی ثباتی زمین لغزش های البرز مرکزی، علاوه بر تسریع در وقوع زمین لغزش، موجب تخریب جنگل ها و منابع آبی و زمینی شد. این روند باید با ادعای کارآفرینی و البته با کتمان آسیب ها و تخریب منابع ملی متوقف شود.

* منتشر شده در اعتماد / چهارشنبه 15 فروردین 1401

دکمه بازگشت به بالا