اقتصادی

محصول دانشی صنعت نفت با شکست انحصار در مسیر تجاری‌سازی قرار گرفت

تکنسین های یکی از شرکت های فناوری کشور، حسگرهای غوطه وری را برای اندازه گیری سطح سیالات در صنعت نفت و گاز تولید می کنند و پس از آزمایش موفقیت آمیز عملیاتی در پالایشگاه ها، این محصول وارد عملیات تجاری می شود.

مهدی رهبر علم، مدیر تحقیق و توسعه شرکت فناوری در گفت وگو با سلام آنلاینوی دستاوردهای این شرکت را سطح سنج سیال عنوان کرد و گفت: عملکرد کلیدی سنسور این علائم در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است که ابزار خاصی محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه کشور از سال 1393 به دلیل تحریم ها قادر به واردات این دستگاه نبوده است، گفت: فناوری آن متعلق به ژاپن است و می توانیم با مهندسی معکوس این مدل های سنسور را در کشور بومی سازی کنیم.

این تکنسین افزود: یکی از روش‌های اندازه‌گیری ارتفاع سیال، استفاده از روش غوطه‌وری است که با الگوی غلتشی پیچیده متفاوت است، اما حساسیت کم آن به چگالی و ناهماهنگی بخار آب باعث می‌شود پرکاربردترین روش ها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی.

رهبر علم خاطر خاطرنشان کرد: نمونه اولیه تولیدی دستگاه تراز سنج سیالات در پالایشگاه پارس جنوبی نصب شد و آزمایشات عملیاتی آن با موفقیت انجام شد.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت فناور گفت: در مرحله تجاری سازی این محصول هستیم.

وی با توجه به اهمیت این سنسور گفت: از این سنسورها در مخازن برای اندازه گیری و تخمین سطح مایع موجود در آن استفاده می شود. اطلاعات این سنسور با نمایش و ارسال اطلاعات به اپراتور از طریق سیگنال الکتریکی قابل دسترسی است.

انتهای پیام/

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا