اقتصادی

جاسوسی روسیه از صنعت انرژی نروژ بیشتر می‌شود

آژانس امنیت پلیس نروژ در گزارش سالانه “ارزیابی تهدید” اعلام کرد، روسیه به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد زیرساخت های نفت و گاز نروژ برای تحت فشار قرار دادن منابع انرژی اروپا خواهد بود.

به گزارش سلام آنلاین، آژانس امنیتی نروژ اعلام کرد که اگرچه بعید است روسیه تا سال 2023 در خاک نروژ فعالیت های خرابکارانه ای انجام دهد، اما اگر تمایل مسکو برای تشدید درگیری با نانو و غرب افزایش یابد، این امر می تواند تغییر کند.

ارزیابی تهدید نروژی اولین گزارشی است که از زمان آغاز جنگ در اوکراین در فوریه 2022 منتشر شده است. از آن زمان، نروژ پس از کاهش شدید عرضه گاز روسیه، به بزرگترین تامین کننده گاز اروپا تبدیل شد.

در گزارش این آژانس آمده است که نقش نروژ به عنوان تامین کننده انرژی اروپا اهمیت بیشتری به سیاست امنیتی در نتیجه جنگ در اوکراین می دهد. در بخشی دیگر از این گزارش آمده است که همچنان شاهد ظهور جاه طلبی های روسیه برای اعمال فشار بر امنیت انرژی اروپا هستیم. بنابراین، آژانس امنیت پلیس نروژ انتظار دارد تا سال 2023 روسیه تلاش کند اطلاعات بیشتری در مورد بیشتر جنبه های بخش نفت، گاز و برق نروژ جمع آوری کند.

اسلو در پی انفجار نورد استریم در 26 سپتامبر تدابیر امنیتی در میادین نفت و گاز خود را تشدید کرده و از متحدان ناتو برای محافظت از آنها کمک گرفته است.

نروژ که در قطب شمال با روسیه همسایه است، در اکتبر سال گذشته در واکنش به جنگ در اوکراین، ارتش خود را در حالت آماده باش قرار داد.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس امنیتی نروژ همچنین پیش بینی کرد که روسیه علاقه مند به جمع آوری اطلاعات در نروژ درباره برنامه های توسعه ناتو به سوئد و فنلاند (همسایه نروژ) خواهد بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا