علمی و پزشکی

مبارزه با کرونا با انجام واکسیناسیون پس از ابتلا به کووید-۱۹

به گزارش شفاف، بیماری بدخیم عروق کرونا ویروس قلب همچنان در سرتاسر جهان شایع است و افراد زیادی همچنان به این بیماری مبتلا هستند. یکی از دلایل فراوانی ویروس ها این است که پروتئین های ناخن مانند به گونه ای تکامل می یابند که نفوذ میکروب ها به سلول های بنیادی را آسان تر می کند. در نهایت، ویروس های جدیدی ظاهر شدند که منجر به گسترش سریع عفونت و انتقال آن از فردی به فرد دیگر شد.

آنتی بادی های کرونا برای سندرم تنفسی حاد 2 که توسط سیستم ایمنی بدن ما تولید می شود، می تواند از ما در برابر عفونت های جدید محافظت کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس در یک مطالعه جدید اعلام کردند که ترکیب هر دو (بیماری قلبی عروقی و واکسیناسیون) می تواند محافظت قوی در برابر سویه جدید ایجاد کند.

محققان در ایالات متحده دریافتند افرادی که هم کووید-۱۹ و هم واکسن را دریافت می‌کنند، آنتی‌بادی‌های باکیفیتی دارند که می‌تواند از آنها در برابر جهش‌های پروتئینی شبیه ناخن محافظت کند.

دکتر اتو یانگ، ایمونولوژیست در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، که این مطالعه را رهبری کرد، گفت: “یافته های این مطالعه نشان می دهد که نه تنها کمیت، بلکه کیفیت آنتی بادی ها را نیز می توان بهبود بخشید.”

ناحیه ای به نام «دامنه اتصال گیرنده» (RBD) در پروتئین های ناخن مانند وجود دارد که به ویروس ها اجازه می دهد به سلول های میزبان حمله کنند. این منطقه همچنین یک هدف مهم برای آنتی بادی ها است، اما تغییر تصادفی در “دامنه گیرنده” به این معنی است که هدف همیشه در حال تغییر است.

در یک مطالعه جدید، یانگ و همکاران، آنتی بادی های شرکت کنندگان در برابر خون را با “مرزهای گیرنده” با توانایی آنتی بادی ها برای خنثی کردن ویروس مقایسه کردند. آنها دریافتند که افراد مبتلا به کووید-19 و واکسن، آنتی بادی های بهتری نسبت به افرادی که به تنهایی مبتلا به این بیماری هستند یا به تازگی واکسینه شده اند، دارند.

تحقیقات قبلی نشان داده است افرادی که قبل از می 2020 و در طول موج اول شیوع بیماری کووید-19 جان سالم به در برده اند، به نظر می رسد فعالیت آنتی بادی در برابر سویه های جدید ویروس کاهش یافته است. همین امر در مورد کسانی که هنوز آلوده نشده اند اما واکسن کووید-19 را از نوعی مانند بتا یا گاما دریافت کرده اند صادق است. اما در همان زمان، محققان آنتی‌بادی‌هایی را در بدن افرادی که پس از بهبودی با کووید-۱۹ واکسینه شده بودند، پیدا کردند که در برابر سویه جدید قوی‌تر بود.

دکمه بازگشت به بالا