اجتماعی

فرسایش سالانه حدود ۲ میلیارد تن خاک در ایران/برنامه هفتم توسعه به خاک توجه ویژه‌ای کند

رئیس کمیته مشاوره محیط زیست شورای شتاب گفت: “حدود 700 تا 1000 سال طول می کشد تا یک سانتی متر خاک آب و هوای کشور ما را تشکیل دهد.” کمترین میزان کنترل سطح زمین اما همچنان متوسط ​​است. فرسایش در جهان بسیار متفاوت است ، بنابراین یکی از مهمترین مواردی که در برنامه هفتم توسعه باید به آن پرداخته شود ، کنترل کاربری اراضی است.

سید محمد مجابی در گفت وگو با سلام آنلاین اشاره به اینکه یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در کشور مورد توجه قرار گیرد و در بیانیه سیاستگذاری مقام معظم رهبری مطرح شود ، مسئله عناصر کلیدی سرزمین است. این برنامه همچنین بر روی موضوعات کلیدی مانند امنیت غذایی متمرکز است.

وی با بیان اینکه “به طور متوسط ​​در جهان 400 تا 500 سال طول می کشد تا یک سانتی متر زمین ساخته شود” ، افزود: “اکنون در کشور ما بین 700 تا 1000 سال است و ایران تحت تأثیر قرار گرفته است. گزارش شده 165 میلیون هکتار ، که 90 میلیون هکتار است. هکتارهای این منطقه بدون زمین است. علاوه بر این ، 76 میلیون هکتار از کشور ما دارای زمین است که 18.5 میلیون هکتار آن کشاورزی است.

فرسایش سالانه حدود 2 میلیارد تن زمین در ایران

مجابی با اشاره به اینکه اطلاعات دقیقی از میزان فرسایش خاک در کشور ما وجود ندارد ، گفت: “طبق برآوردها ، 16.4 تن زمین در هکتار در هکتار داریم. یک سال ، بیش از سه برابر میانگین جهانی و همچنین به طور کلی ، و در کل سالانه حدود 2 میلیارد تن رانش زمین در ایران رخ می دهد ، اگرچه این تعداد در سال های اخیر افزایش یافته است. وقتی با سیلاب شدید روبرو هستیم.

وی گفت: “در واقع اقداماتی برای كنترل زمین لغزش در ایران انجام شده است و سازمان های جنگل های ارضی و آب می توانند به كاهش زمین لغزش كمك كنند. تن در هکتار در دو برنامه اما. به دلیل فرسایش شدید خاک ، ما هنوز از میانگین جهانی فاصله داریم.

آقای مجابی گفت: سازمان جنگل های مرتع و سازمان آبخیزداری کشور با انجام اقداماتی مانند تثبیت شن و ماسه و انجام عملیات مدیریت شهری و آکواریوم تا حدودی می توانند از رانش زمین جلوگیری کنند. ، فرسایش و آلودگی. به عنوان مثال ، یکی از این اصول بر جلوگیری و کنترل گسترش انواع آلودگی غیر مجاز ، جرم انگاری تخریب محیط زیست و پیشگیری و مجازات موثر آلوده کنندگان تأکید دارد. تعهد آنها برای پرداخت.

وی افزود که این موارد در قانون حفاظت از زمین نیز ذکر شده است. به عنوان مثال ، در ماده 12 این قانون آمده است كه باید برنامه هایی برای حفاظت و بازسازی اراضی در مناطقی كه تخریب یا آلوده شده اند ، تهیه شود. در ماده 16 قانون حفاظت از اراضی نیز آمده است كه تخریب كنندگان اراضی و اراضی موظفند فعالیت خود را پس از دریافت اخطار متوقف كرده و نسبت به جبران خسارت اقدام نمایند. به طور کلی ، نکته مهم این است که به مسائل زمین ، به ویژه در سیاست های کلی زیست محیطی پرداخته می شود و این سیاست ها نیز در قوانین حفاظت از زمین گنجانده شده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای ویژه توسعه خاطر نشان کرد که ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه تعدادی از وظایف را به عهده متولی حفاظت از اراضی می گذارد. پناهگاه ، مدیریت آکواریوم و حفاظت از زمین. ” در سطح 10 میلیون هکتار و اجرای عملیات کویر و مدیریت مراکز عمده در زمینی به مساحت حدود 1 میلیون 100000 هکتار.

سازمان های جنگلی اعتبار کافی برای کاهش رانش زمین ندارند

به گفته مجابی ، سازمان جنگلداری تقریباً 50 درصد از اهداف قانونی خود را در برنامه ششم توسعه برای تثبیت تپه های شنی و مدیریت پناهگاه های بادی به دست آورده است. البته می توان گفت که سازمان بودجه کافی برای دستیابی به این اهداف را ندارد. ریشه کن کردن زمین به طور قابل توجهی در کشور کاهش می یابد.

وی افزود: “به طور كلی می توان گفت كه ایران به سمت بهبودی آهسته در كنترل فرسایش پیش می رود ، اما هنوز از سطح متوسط ​​ریشه كن كردن زمین در جهان فاصله دارد.” . بنابراین ، یکی از مهمترین مواردی که در برنامه هفتم توسعه باید به آن پرداخته شود ، آمایش سرزمین است. ما باید در برنامه هفتم بیشتر به این موضوع توجه کنیم و بودجه لازم را در اختیار تجهیزات مسئول قرار دهیم.

وی گفت: ما انتظار داریم که با تجهیزات موجود در کشور ، سالانه خشکسالی یک تن در هکتار کاهش یابد. زمین رسیده است.

ما باید اطلس مرکز ملی حذف هوا را تدوین کنیم

مجابی افزود: “ما در ایران باید با توجه به تغییرات آب و هوا و نقشه باران های سنگین ، هدف مناسب برای از بین بردن باد داشته باشیم تا در مواقع مناسب بتوانیم اقدام موثری انجام دهیم.”

وی در پایان با تأکید بر اینکه زمین های کشاورزی نباید کاربری خود را در کشور تغییر دهند و ما باید زمین حاصلخیز خود را از دست بدهیم ، گفت: “تغییر کاربری زمین عامل تخریب خاک است.” با این حال ، در برنامه هفتم توسعه باید به مسائل زمین توجه زیادی شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا