غول سرکش کرونا و ۱۹ درصدِ بی‌تفاوت/مدافعان سلامت آرایش دفاعی گرفته‌اند

غول سرکش کرونا و ۱۹ درصدِ بی‌تفاوت/مدافعان سلامت آرایش دفاعی گرفته‌اند

سلام آنلاین/ خراسان رضوی بی تفاوتی، گاهی اوقات بی مسئولیتی و اعتدال، رنگ قرمز و نارنجی را به نقشه کرونا بازگرداند. اکنون تعداد بیماران کووید دوباره افزایش یافته و تخت های بیمارستانی در حال پر شدن است. در حال حاضر مقامات بهداشتی اقداماتی را برای محافظت در برابر شیوع ویروس کرونا انجام داده اند که امروز بی سابقه است.

اگرچه برخی از مردم خوش‌بین هستند که این غول شرور تحت سلطه کرونا است، اما مدت زیادی نیست که طعم این ویروس در حال تغییر را دوباره بچشیم. افزایش بی‌تفاوتی اجتماعی باعث زنده شدن دوباره کرونا در خراسان رضوی شد و بر اثر شرایط ناگوار بسیاری از مردم را روی تخت‌های بیمارستانی به کام مرگ کشاند.

جواد رنجبر در کاشمر از جمله افرادی است که نه تنها در غم از دست دادن دو تن از بستگان خود بر اثر بیماری کرونا عزادار است، بلکه پس از شش ماه با این بیماری دست و پنجه نرم می کند.

وی به سلام آنلاین گفت: متاسفانه در خانواده ما افراد کمی به این بیماری اعتقاد دارند و به استثنای دو نفر، هیچ فردی واکسینه نشده است. متأسفانه جلسه ای که برگزار کردیم بلافاصله پس از ابتلا به این بیماری منجر به فوت دو نفر از اعضای خانواده شد.

افرادی که یک یا دو بار واکسینه شده اند آنتی بادی ندارند.

در روزهای اخیر تعداد مبتلایان جدی به ویروس کرونا در کاشمر و سایر شهرهای خراسان رضوی چندین برابر شده و تعدادی نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

دکتر خطیره عرب خوان، فوق تخصص بیماری های عفونی کاشمر در گفت وگو با سلام آنلاین، از شیوع موج هفتم کرونا در این شهرستان خبر داد و گفت: هیچ آنتی بادی وجود ندارد. .

وی با بیان اینکه این ویروس در برابر آنتی بادی هایی که افراد از قبل دارند مصون است، گفت: گرچه این ویروس انواع جدید رونا BA4 و BA5 است اما میزان انتقال آن بسیار بالاست اما خوشبختانه میزان مرگ و میر این گونه نیست. خیلی بالا

این فوق تخصص عفونی تب بالا، تعریق و گلودرد را از علائم اصلی این بیماری دانست و گفت: ایزوله کردن علائم استفاده از ماسک در مکان های شلوغ و بستن و واکسیناسیون تنها راه پیشگیری از ابتلا به این عفونت است.

وی تاکید کرد: افراد مسن، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و افراد مبتلا به بیماری های اساسی (دیابت، فشار خون و نارسایی قلبی) در معرض خطر بالایی هستند و در صورت مشاهده علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

عرب‌خان از شهروندان می‌خواهد در صورت مشاهده علائم مشکوک سریعاً ایزوله شده و از دیگران دوری کنند تا از انتشار ویروس و بیمار کردن دیگران جلوگیری کنند.

کرونا به دنبال واکسن نیست.

کاهش ابتلا به کرونا و مرگ و میر در کوتاه مدت نشانه پایان کرونا نیست. این احساس می تواند موجب سهل انگاری و سهل انگاری مردم و مسئولان، کاهش رعایت اصول بهداشتی و تردید در واکسیناسیون و افزایش موج بعدی شود.

معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت کاشمر در این خصوص به سلام آنلاین از وضعیت قرمز در کاشمر خبر داد و گفت: در حال حاضر تمامی بیمارستان ها و پرستاران ما هوشیار کامل هستند.

«اگرچه کشمیر تا قبل از آن در حالت زرد قرار داشت» اما هفته گذشته این شهر از 31 جولای در وضعیت قرمز قرار دارد.

وی با اشاره به ورود کاشمر به دلیل شیوع هفتمین ویروس کرونا، گفت: از 20 تیرماه تعداد بستری ها و بیماران نسبت به روزهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

کاشمر معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت کاشمر گفت: از 13 نفر بستری شده در بیمارستان کرونا این شهرستان، 10 نفر از 10 نفر مثبت هستند. همچنین بیش از 200 بیمار در منزل با دریافت مشاوره مستمر و تحت نظر ایزوله هستند.

قائمی گفت: خوشبختانه در موج هفتم تلفات جانی نداشتیم، برخلاف روز اول تیرماه که چهار پنج نفر به مرکز منتخب کرونا مراجعه کردند، اکنون این تعداد به 64 نفر در روز رسیده است.

وی گفت: علیرغم اینکه آمار مثبت کرونا در اوایل ماه جاری بین صفر تا یک بود، اکنون در برخی روزها حدود 26 تا 27 مورد داریم.

معاون بهداشتی درمانی کاشمر گفت: در تیرماه امسال 151 مورد مشکوک به کرونا به بیمارستان‌های شهرستان تحویل داده شد که از این تعداد 47 مورد 30 درصد مثبت اعلام شد و 80 درصد از این آمار مربوط به دومی است. اواسط ژوئیه.

وی گفت: از 151 نفر بستری شده در بیمارستان، 22 نفر زیر 19 سال و متعلق به گروهی از دانش آموزان هستند که به این بیماری مبتلا شده اند.

قائمی با اشاره به اینکه تنها 35 درصد دانش آموزان 5 تا 11 ساله واکسینه شده اند، توصیه کرد: با توجه به اینکه زمان کمی تا ابتدای مهرماه و بازگشایی مدارس باقی مانده است، دانش آموزان برای تکمیل واکسیناسیون آنها اقدامات لازم را انجام دهند. .

وی گفت: متأسفانه 55 درصد از بیماران بستری شده در بیمارستان بالای 60 سال سن داشتند. وضعیت فعلی حاکی از آن است که این گروه سنی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر افزود: این افراد به دلیل اینکه فکر می کنند سه بار واکسینه شده اند نیازی به رعایت نکات بهداشتی ندارند. بنابراین از پوشیدن ماسک خودداری می کنند. اگر باید توجه داشت که چون اولین گروهی بودند که واکسینه شدند، ایمنی آنها قبلا از بین رفته بود و باید واکسینه می شدند.

وی با بیان اینکه 95 درصد افراد بالای 60 سال واکسینه شده اند، گفت: تمام کسانی که 6 ماه واکسینه شده اند گذشته است. افراد می توانند با مراجعه به نزدیکترین مرکز درمانی واکسن را دریافت کنند.

قائمی با توجه به اینکه 44 درصد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها زنان و 56 درصد مردان هستند، درباره وضعیت واکسیناسیون در این شهرستان گفت: علی‌رغم همه نظارت‌ها و تلاش‌های صورت گرفته، طبق آخرین آمار، 19 درصد از جمعیت هدف واکسینه نشده‌اند. در شهر.

وی گفت: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون تاکنون 270 هزار و 390 دوز تزریق شده است که از این تعداد 119 هزار و 963 نوبت برای بار اول، 106 هزار و 476 دوز برای نوبت دوم و 43 هزار و 951 نوبت برای نوبت سوم تزریق شده است.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر با تایید تزریق 81.1 درصد نوبت اول، 72 درصد نوبت دوم و 39.7 درصد نوبت سوم، گفت: 13 هزار و 554 نفر واکسن دریافت کردند که اولاً 11 هزار و 218 نفر هستند. دوز دوم را دریافت کردند و 46453 دوز سوم را دریافت نکردند.

وی افزود: متأسفانه 60 درصد جمعیت هنوز به هدف دور سوم نرسیده اند که جای نگرانی دارد. البته در بخش ایمن سازی مادران باردار نسبت به جمعیت عمومی وضعیت بهتری داریم به طوری که تاکنون 84 درصد آنها اولین واکسیناسیون خود را انجام داده اند.

قائمی خاطرنشان می کند: در سطح یادآوری پیش بینی می شود که دریافت کنندگان نوبت سوم برای تزریق بوستر مراجعه کنند. اگرچه برای رسیدن به این پیش بینی باید روزانه حداقل هزار نفر واکسینه شوند، اما اکنون در بهترین حالت ۲۵۵ واکسن در آخرین روز تیرماه تزریق می شود.

وی با بیان اینکه برخلاف پیک قبلی در پیک هفتم، همزمان با تعداد بیماران سرپایی، تعداد بستری ها در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: کاشمر از ساعت 14 هفته گذشته به هفتمین پیک رسیده است. این پیک از 1.5 تا 2 ماه ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر با انتقاد از کاهش چشمگیر استفاده از ماسک و رعایت پروتکل بهداشتی گفت: پیش بینی می شود کمتر از 30 درصد جمعیت کاشمر پروتکل بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: در حال حاضر هر دو بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) و شهید مدرس در آماده باش کامل هستند و تجهیزات حفاظت فردی، دارو و نیروی انسانی مورد نیاز آن در حال تامین است.

قائمی گفت: اگرچه در گذشته کمی نگران تامین اکسیژن مورد نیاز در اجلاس سران بودیم، اما خوشبختانه دو بیمارستان چهار موتور اکسیژن در اختیار داشتند و ژنراتورهای جدید نصب شد.

زائران از برگزاری مراسم خودداری کنند

وی با اشاره به بازگشت زائران افزود: از زائران درخواست می شود حتی الامکان از برگزاری جشن پرهیز کنند و در صورت ارائه در خارج از منزل توزیع کنند.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر تاکید کرد: توصیه می‌شود زائران حج به مدت 5 تا 7 روز از تشرف و تشرف خودداری کنند و در مراسم شرکت نکنند زیرا در صورت ابتلا به این بیماری اطلاع خواهند داشت. در طول این زمان.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی از زائران هواپیما مبتلا شده باشند، گفت: اگر زائران قصد برگزاری مراسم دارند، مراسم باید به صورت میدانی انجام شود. مراسم باید در حیاط سربسته به گونه ای برگزار شود که تنها از 25 درصد ظرفیت سالن استفاده شود و برای هر نفر حداقل 4 متر مربع فضا در نظر گرفته شود.

قائمی همچنین از وضعیت اسفبار مردم شهر ابراز نگرانی کرد و گفت: استفاده از ماسک در اماکن عمومی و اماکن عمومی و همچنین در اماکن بسته ضروری است. اگر فردی علائم دارد، باید از حضور در اجتماع خودداری کند.

وی افزود: با توجه به مثبت بودن 70 درصد از نمونه های بستری در بیمارستان و 80 درصد از بیماران سرپایی در کاشمر، هر گونه علائم مشابه آنفولانزا می تواند کرونا محسوب شود.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر با تاکید بر اینکه همه افراد بالای 18 سال باید هر چه سریعتر واکسینه شوند، گفت: واکسن نقش بسزایی در کاهش میزان بستری شدن و مرگ و میر دارد.

باید بدانیم که اپیدمی کرونا به این زودی ها تمام نخواهد شد و موج سینوسی کرونا تا سال های آینده با ما خواهد بود. بنابراین باید با این ویروس در آرامش زندگی کنیم و تا پایان ویروس کرونا باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم، ماسک بپوشیم، فاصله را رعایت کنیم و دوز واکسن کرونا را به یاد بیاوریم تا دوران اپیدمی را با انسان کمتری پشت سر بگذاریم. آسیب.

با پیروی از دستورالعمل‌های بهداشتی، از جمله پوشیدن ماسک، حفظ تناسب اندام و پرهیز از جمع‌های خانوادگی و دوستان، حامیان بهداشت خیابانی را برای مبارزه با کووید-19 و از بین بردن همه‌گیری در اسرع وقت همراهی کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا