علمی و پزشکی

عکس |‌ سردترین، خشک‌ترین و بادخیزترین نقطه کره زمین کجاست؟

با افزایش دمای جهانی، اکولوژی قطب جنوب نیز در حال تغییر است، اما آب و هوای زمین باید به شدت تغییر کند تا این قاره بتواند کشاورزی و اسکان دائمی را حفظ کند.

قطب جنوب یک مکان بسیار سرد با شرایط بسیار نامساعد است، میانگین دمای زمستان منهای 49 درجه سانتیگراد است. سرعت باد قطب جنوب به 321 کیلومتر در ساعت می رسد و میزان بارندگی سالانه آن تنها 166 میلی متر است. بنابراین جای تعجب نیست که جنوبی ترین قاره زمین نیز کم جمعیت است و تعداد بسیار کمی از دانشمندان در آنجا تحقیق می کنند و ساکنان دائمی آن وجود ندارد.

اما آیا با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات آب و هوایی می توان این وضعیت را تغییر داد؟ آیا قطب جنوب می تواند از نوع سکونتگاه های دائمی انسانی که در سایر نقاط زمین دیده می شود پشتیبانی کند؟

در حالی که برخی از گروه‌های گونه‌های گیاهی و جانوری مهاجم به قطب جنوب مهاجرت می‌کنند، انسان‌های گرم‌کننده هنوز در فهرست نیستند و احتمالاً حداقل یک قرن بعد خواهد بود. یکی از این دلایل این است که آب و هوا و خاک کنونی قطب جنوب از گیاهان و حیواناتی که برای غذا کشت می شوند حمایت نمی کند.

یکی دیگر از موانع، مکان دورافتاده قطب جنوب است. اگرچه آب و هوا نامطلوب است، اما با برخی از مناطق قطب شمال مانند گرینلند، ایسلند و عرض های جغرافیایی بالاتر نروژ، روسیه، کانادا و آلاسکا در ایالات متحده که ساکنان دائمی هستند، تفاوت چندانی ندارد.

استیون چاوان، استاد علوم زیستی در دانشگاه مانچ در استرالیا، به LiveScience گفت: اگر تنها مشکل قطب جنوب آب و هوا بود، مردم می توانستند به طور دائم در آنجا ساکن شوند. اما انزوای جغرافیایی آن به این معناست که چنین جوامعی باید با واردات مواد غذایی و سایر کالاها حفظ شوند.

در حال حاضر، برخی از ایستگاه‌های تحقیقاتی در قطب جنوب از انرژی‌های تجدیدپذیر از توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی تغذیه می‌کنند. ساخت یک شبکه برق سراسری در این قاره به معنای ساختن بر روی یخچال های طبیعی است که می تواند در آینده به دلیل اثرات گرمایش جهانی تغییر کند.

جولی بریگام گرت، پروفسور دانشگاه ماساچوست، به لایو ساینس گفت که اگر تمام ایستگاه‌های آنجا باد و خورشید باشند، به بسیاری از خطوط برق نیازی نیست و پیشرفت‌ها در فناوری باتری می‌تواند مردم را از زمستان تاریک نجات دهد. .

عکس: سردترین، خشک ترین و قوی ترین باد روی زمین کجاست؟

آب و هوای قطب جنوب: گذشته دور و آینده کوتاه

این قاره ممکن است در حال حاضر برای ساکنان دائمی مناسب نباشد. اما آیا آب و هوای قطب جنوب تا به حال مساعد بوده است و با گرم شدن زمین، آیا در آینده قابل سکونت خواهد بود؟

به گفته Chaun، از روی فسیل های موجود می توان دریافت که آب و هوای قطب جنوب در گذشته برای جنگل ها و دایناسورها مناسب بوده است.

حدود 100 میلیون سال پیش، قطب جنوب از پوشش گیاهی غنی، جنگل ها و طیف وسیعی از موجودات مانند مخروطیان، سرخس ها و گیاهان گلدار حمایت می کرد. در سال 2021، بقایای مرده سوزی در جیمز راس (بخشی از شبه جزیره قطب جنوب آمریکای جنوبی) کشف شد که نشان می دهد در اواخر دوره کرتاسه، بین 100 میلیون تا 66 میلیون سال پیش، جنگل های منطقه به طور طبیعی سوزانده شده اند. آتش.

آب و هوای زمین طی صدها میلیون سال تغییر می کند و به طور متناوب بین دوره های سردتر و گرمتر بین یخبندان تغییر می کند.

بوم شناسان به گذشته دور زمین نگاه می کنند تا بفهمند آب و هوای قطب جنوب ممکن است در آینده چگونه باشد. تیمی از محققان، از جمله بریگام گرت، با مطالعه لایه رسوبی قفسه یخی راس دریافتند که لایه یخی قطب جنوب چندین بار فرو ریخته و بازسازی شده است. به گفته بریگام گرت، کوچک شدن و انبساط مکرر یخچال ممکن است مربوط به دوره های بسیار گرم باشد و این تغییرات آب و هوایی ارتباط نزدیکی با تغییرات آب و هوای جهانی از جمله افزایش و کاهش دی اکسید کربن دارد.

اگرچه تغییرات توصیف شده تاریخی در طول صدها هزار سال رخ داده است، انتشار گازهای گلخانه ای اکنون آب و هوای زمین را با سرعت های بی سابقه ای تغییر می دهد. Chaun گفت: “اگر تا سال 2040 به صفر نرسیدیم، افزایش دما ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای بزرگترین عامل تغییر قطب جنوب خواهد بود.”

برای تصور نوع محیطی که با افزایش دما ظاهر می شود، نگاهی به جزایر گرمسیری و بوم شناسی جنوبی ترین قسمت آمریکای جنوبی بیندازید.

شبه جزیره قطب جنوب یکی از شمالی ترین (بلندترین عرض های جغرافیایی) این قاره است که از دایره قطب جنوب تا آمریکای جنوبی امتداد دارد. Ushuaia در آرژانتین تنها 1095 کیلومتر با شما فاصله دارد. با افزایش میانگین دمای جهانی، آب و هوای شبه جزیره قطب جنوب تغییر خواهد کرد که ممکن است شبیه به جنوبی ترین قسمت آمریکای جنوبی یا جزایر دریاهای اطراف باشد.

امروزه علف های هرز، حشرات کوچک، پرندگان مهاجر و پستانداران دریایی در قطب جنوب زندگی می کنند. با گرم شدن هوا، شاهد تنوع گیاهان بیشتری هستیم. اگر این روند در آینده نزدیک ادامه یابد، دماهای بالاتر و افزایش بارندگی باعث رشد گیاهان بومی و همچنین گونه های مهاجم انسان به طور تصادفی می شود.

حتی دمای سردتر به این معنی است که بعید است به این زودی شاهد جنگلی در قطب جنوب باشیم. چاوان و بریگام گرت موافق هستند که بعید است قطب جنوب در قرن آینده از محصولات کشاورزی یا دام حمایت کند.

در پایان، بعید است که در آینده نزدیک بتوانیم اسکان دائمی مردم در قطب جنوب ایجاد کنیم که بتوانند نیازهای خود را از طریق کشت محصولات کشاورزی یا دام تامین کنند.

اگرچه آب و هوای قطب جنوب در حال تغییر است و افزایش میانگین دمای جهانی، اکولوژی این قاره را تغییر داده است. علف های هرز یکسالهپوو آن نادر شهرهای معتدل مانند کیپ تاون آفریقای جنوبی و ملبورن استرالیا نیز در قطب جنوب مشاهده می شود. حتی کلنی پنگوئن‌های جنتو که در اوایل سال 2022 در قطب جنوب مشاهده شدند، جای نگرانی دارد زیرا پرندگان یخ‌دوست در جزایر زیر قطب جنوب زندگی می‌کنند و احتمالاً به دلیل تغییرات آب و هوایی در جنوبی‌ترین قاره به سمت آنها می‌روند.

ذوب شدن ورقه یخ قطب جنوب

به غیر از این شبه جزیره، بیشتر قاره را یخچال های طبیعی تشکیل می دهند که ضخامت آنها در برخی نقاط به چندین کیلومتر می رسد.

مدل‌های آب و هوایی پیش‌بینی می‌کنند که یخچال‌های طبیعی در آینده گسترش خواهند یافت، اما به گفته Chaun در ارتفاعات اوج بعید است تا سال 2100 شاهد تغییرات قابل توجهی باشیم.

ذوب یخچال غربی Jenavigan و در نتیجه بالا آمدن سطح دریا نه تنها جغرافیای قطب جنوب بلکه آب و هوای کل سیاره را نیز تغییر خواهد داد. بریگام گرت گفت بسیاری از غرب قطب جنوب زیر آب است، اما افزایش سطح آب باعث می شود صخره های جزیره بیشتر فرو بروند، اما نه به طور کامل. همچنین، در آینده، قفسه یخی ناپدید خواهد شد، بنابراین ما باید مطمئن شویم که این شهرک بالاتر از سطح دریا ساخته شده است.

در سالهای پس از 2100، افزایش دمای دریا و سطح دریاها احتمالا مهاجرت پناهندگان آب و هوایی را تسریع خواهد کرد. اگر آب و هوای سرد قطب جنوب این قاره را مساعدتر از مناطق گرمتر زمین کند، مردم ممکن است به دنبال سکونت در این قاره باشند.

حتی بدون محصولات کشاورزی، آب شدن یخ دریا می تواند به این معنی باشد که مردم این منطقه می توانند ماهی بگیرند.

اما با وجود تلاش دانشمندان برای اکتشاف و مطالعه غیر قابل قبول ترین و غیرقابل سکونت ترین قاره ها، بعید است که انسان ها به این زودی ها بتوانند به طور دائم در این منطقه ساکن شوند.

227227

دکمه بازگشت به بالا