علائم کبد چرب را بشناسید

علائم کبد چرب را بشناسید

بیماری کبد چرب غیر الکلی به دلیل تجمع چربی در سلول های کبدی رخ می دهد و در افراد مبتلا به مشکلات متابولیک و هیپرگلیسمی و چاقی بیشتر دیده می شود. البته کسانی که به آن مبتلا می شوند زمینه ژنتیکی دارند.

در این بیماری تری گلیسیریدهای تجمع یافته در سلول ها از سلول های کبدی خارج نمی شود و زمانی که چربی به تدریج در سلول های کبدی جمع می شود، گفته می شود که فرد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی است.

در این مرحله می توان کبد چرب را درمان کرد، اما اگر بیمار درمان را متوجه نشود یا دنبال نکند، منجر به «سیروز» و سرطان کبد درمان نشده می شود. زیرا سلول های کبد از بین می روند و راهی جز پیوند کبد وجود ندارد.

بر اساس اطلاعیه دفتر ترویج تغذیه جامعه وزارت بهداشت. متاسفانه یکی از مشکلات کبد چرب این است که علائم خاصی ندارد و بیماری فقط از طریق آزمایش یا سونوگرافی قابل تشخیص است. البته ممکن است علائمی در بیمار مبتلا وجود داشته باشد، از جمله خستگی و درد در قسمت فوقانی و راست شکم.

۷۰ درصد افراد مبتلا به کبد چرب اضافه وزن و چاقی دارند و سابقه قند خون بالا و چاقی دارند. در واقع افرادی که رژیم غذایی نامناسبی دارند (به ویژه مصرف چربی های اشباع شده و قندهای ساده) و فاقد فعالیت بدنی هستند، بیشتر به بیماری کبد چرب مبتلا می شوند.

چربی کبد درمان روشنی ندارد. تغییر سبک زندگی یک درمان مهم و پیشگیری از این بیماری است. فردی که از چاقی رنج می برد با کاهش وزن جزئی بهبود می یابد. چندین مطالعه نشان داده است که اگر این افراد 5 تا 10 درصد وزن خود را از دست بدهند، آنزیم های کبدی به حالت عادی باز می گردند. این افراد باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند تا هر چه سریعتر بهبود یابند و بیماری وارد مرحله دوم و سوم نشود.

میزان کربوهیدرات ها (قندها) به ویژه کربوهیدرات های ساده و همچنین چربی ها به ویژه چربی های اشباع شده باید در رژیم غذایی این افراد کاهش یابد. افراد مبتلا به این بیماری باید از چربی های غیراشباع مانند روغن های مایع و روغن های گیاهی مانند کانولا و روغن زیتون برای پخت و پز استفاده کنند. چربی های قابل مشاهده از گوشت (چه قرمز و چه سفید) را حتما حذف کنید و ترجیحاً بیش از دو بار در هفته گوشت قرمز نخورید و مصرف فیبر را افزایش دهید.

فیبر در انواع سبزیجات و غلات وجود دارد. میوه ها از نظر فیبر نیز مفید هستند، اما از آنجایی که قند زیادی دارند، باید در حد اعتدال مصرف شوند (مثلاً حداکثر 3 وعده در روز و اغلب). یعنی بیمار مبتلا به کبد چرب نمی تواند همزمان 3 میوه بخورد اما در خوردن سبزی آزاد است.

خوردن سبوس یا سبوس جداگانه در سوپ کاکائو، کباب و… نیز برای این بیماران مفید است. همچنین بهتر است غذاهایی با خاصیت ضدالتهابی مانند روغن ماهی در برنامه غذایی این افراد گنجانده شود.

ورزش و فعالیت بدنی برای بیماران مبتلا به کبد چرب ضروری است. با این سبک زندگی، چربی کمتری در سلول های کبد ذخیره می شود و به مرور زمان بهبود می یابند.

232323

دکمه بازگشت به بالا