اقتصادی

شرط کاهش فشارهای خارجی بر تولیدکنندگان

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: اگر بتوانیم موانع داخلی تولید را برطرف کنیم، محدودیت های خارجی نمی تواند بر تولیدکنندگان غلبه کند.

به گزارش سلام آنلاین، امشب جلسه پایش موانع سرمایه گذاری و تولید با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و فعالان تولید برگزار شد.

احسان خاندوزی در این نشست اعلام کرد: کارگروه فعلی وزارت اقتصاد معتقد است راهی جز تسهیل روند و مشروعیت در تولید و بدون تحمیل بار فعالان اقتصادی و موانع تولید وجود ندارد و باید رفع شود.

وی افزود: هدف مشترک وزارت اقتصاد و تولیدکنندگان باید عبور از رویه ها و موانع بازتولید باشد. اگر موردی در لایه تولید باشد که هزینه های تولید افزایش یابد، سعی می کنیم بر این فشارها غلبه کنیم زیرا اگر بتوانیم مانع درونی تولید را برداریم محدودیت های بیرونی قادر به غلبه بر تولیدکنندگان نخواهد بود.

وی گفت: باید به سمت اصلاح و تغییر قانون به نفع تولید حرکت کنیم تا به روی تولیدکنندگان باز شود. از مرزهای قانونی مانند قوانین مالیاتی و گمرکی عبور نکنید و تولیدکنندگان نمی خواهند قانون زیر پا گذاشته شود، بلکه با سلیقه ای که در مورد شرکت ها و واحدهای تولیدی و سایرین که وجود ندارند، برخورد کنند.

خاندوزی با بیان اینکه کمیته تنظیم مقررات در سه ماهه اول دولت سیزدهم اقدامات متعددی را برای تسهیل و مهار تولید انجام داد، از جمله مواردی مانند سهولت ثبت نام و صدور مجوز، عدم تاخیر تولیدکنندگان برای دریافت مجوزهای شفاف از روند تولید است. و غیره تولیدکنندگان از مارس امسال به بعد نتایج خود را احساس خواهند کرد.

وی افزود: برای کاهش فشار نظارتی بر بخش تولید، ما فراتر از برجام با بانک مرکزی و وزارت صمت ارتباط برقرار کرده‌ایم تا مقررات جدید در مورد مقررات تولید را تا حد امکان کاهش دهیم. برای اینکه دولت بتواند تامین مالی و مالیات بر بخش تولیدی را تامین کند، ابتدا باید موانع را برطرف کند و تولید داخلی را جذاب‌تر کند و سپس دولت برای تامین مالی این بخش گام بردارد.

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه در سال آینده پنج درصد نرخ مالیات بر تولید را کاهش خواهیم داد، گفت: باید از قیمت گذاری دستوری پرهیز کنیم و فشار مالیاتی بر فعالیت های تولیدی رسمی کمتر از فعالیت های غیررسمی باشد. همچنین برای تامین نقدینگی مورد نیاز برای رفع ارز ممتاز و نیاز به سرمایه در گردش واحد تولیدی، تلاش می کنیم تا با مدیرعامل بانک به توافقی شفاف برسیم.

تلاش می شود تا برای تولیدکنندگانی که خط تولید طولانی تری دارند، انگیزه بیشتری ایجاد شود. در خصوص مالیات بر مواد اولیه و نیمه خام تولیدی، آیین نامه مربوطه در هیئت وزیران سعی شد در این زمینه تعجبی نداشته باشد، این آیین نامه هفته گذشته به تصویب رسید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا