فرهنگ و هنر

سیمرغی که پَر پَر شد

سیمرغ پرطرفدار جشنواره فیلم فجر در چهلمین دوره به دلیل بلاتکلیفی در جریان حذف شد که این سوال را مطرح می کند که چرا اتفاقات چهل ساله روش رای گیری قابل اعتمادی ندارند؟

به گزارش سلام آنلاین، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر سال 97 همیشه یکی از سیمرغ ها به جشنواره اضافه شد.دلیل رای مردم شاید برای تهیه کنندگان و فیلمسازان مهم باشد، اما امسال از سوی برگزارکنندگان جشنواره اعلام شد که حذف شده است.

مسعود نقاش زاده در گفتگو با روابط عمومی جشنواره گفت:عملکرد کمیته بررسی نظرسنجی مردمی جشنواره نشان می دهد که علیرغم تلاش بخش های مختلف زنجیره انتخابات، به دلیل پیچیدگی فرآیند و وجود متغیرهای فراوان مرتبط با صحت نتایج انتخابات، تضمین کامل نتایج در بخش های مختلف وجود ندارد. آسان زیرا از خرید بلیت توسط مخاطب واقعی تا حضور مخاطب در سینما، دریافت بلیت فیزیکی و دریافت پیام از مخاطبان و در نهایت سامانه ثبت نام رای دهندگان، زنجیره ای از تکنیک ها و فرآیندهای مختلف را در بر می گیرد. که باید در تمام مراحل قابل اعتماد باشد. او به صحت نتایج اعتقاد دارد.

دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه با بررسی کارشناسان مشخص شد به دلیل مشکلاتی از جمله مشکلات فنی در پیامک که باعث عدم دریافت برخی از بینندگان و همچنین قطع و وقفه در اینترنت شده است، ادامه داد: برخی از سینماها، نتایج نظرسنجی های عمومی غیر قابل اعتماد است.

چند روز پیش تهیه کنندگان مختلف نسبت به نحوه رای گیری اعتراض کردند تا اینکه شادروان تهیه کننده در گفت وگو با سلام آنلاین گفت: مسابقه سمفا را برای زیر پا گذاشتن رای مردمی فجر گرفتیم. متن کامل مصاحبه در این لینک موجود است.

رای مردمی جشنواره فیلم فجر در سال های اخیر جنجالی بوده است، به طوری که سال گذشته محمدحسین قاسمی، تهیه کننده فیلم «ابلق» در گفت وگو با سلام آنلاین، از عدم اعتماد بسیاری به سیمرغ مردمی در این جشنواره خبر داد.

در ابتدای سال و تا دو سال پیش مسئولیت انتخابات مردمی و تصرف آن بر عهده سینما بود و دو سال پیش سینما جدا و به عهده سمفا قرار گرفت.

به یاد داریم که در سال 96 طبق پیگیری خبرنگار سلام آنلاین از سینما. طبق معمول قرار است این اتحادیه متولی سیمرغ مردی جشنواره فیلم فجر باشد و به صورت الکترونیکی آراء را شمارش کند.

اما شش روز پس از آغاز جشنواره فیلم فجر، منوچهر شهسواری، مدیر خانه فیلم فجر در دیدار با علی آشتیانی پور (رئیس جشنواره فیلم فجر) به رسانه ها گفت: از نظر ما فیلم فجر است. جشنواره مالکیت مشترک است و به هیچکس تعلق ندارد.” اکثر دوستان ما در دفتر جشنواره مدتهاست تلاش می کنند تا امکان فروش بلیت و رای گیری آنلاین را فراهم کنند و به توافق برسند.

وی با تاکید بر اینکه مالکیت الکترونیکی مورد تایید ما بوده است، گفت: در حوزه انتخاباتی مردمی نیز در این خصوص وارد بحث شده ایم. البته ما با دوستانی که در این فناوری کار می کنند ملاحظاتی داریم، زیرا به دلیل نیاز فیلم ملاحظات خاصی وجود دارد و بر این اساس ما در سینما کمی زودتر به این نتیجه رسیدیم که پرمخاطب ترین فیلم ها باید رای دهند. مثل پارسال بدویم

سلام آنلاین در سال 95 به سراغ سید محسن هاشمی رفت و شمارش آرای مردم را بر عهده گرفت.

سید محسن هاشمی در پاسخ به اینکه الگوریتم شمارش آرای مردمی دهه فجر در آن زمان به کدام جهت طراحی شد؟ وی گفت: در تمهیداتی که برای این منظور تهیه شده است، با استفاده از تجربه تشریفاتی و مشاوران آماری، بر دو رویکرد تاکید شده است. اول شفافیت روند انتخابات و اطلاعیه های روزانه و دوم احترام به عدالت.

همانطور که می دانید همه فیلم ها از روز اول جشنواره وارد چرخه اکران نمی شوند، جشنواره از روز سوم ادامه دارد. نکته دیگر اینکه همه فیلم ها تعداد نمایش یکسانی ندارند. علاوه بر این، همه فیلم‌ها در هر سینما از نظر توزیع، جغرافیا و نسبت مخاطب یکسان نیستند، بنابراین تعداد نمایش‌ها، زمان‌های نمایش (شانس کمتر، موفق باشید) و مکان نمایش باید برای همه فیلم‌ها یکسان باشد.

وی در پاسخ به اقدامات مربوط به شفافیت روند انتخابات، پاسخ داد: در کنار انتخاب واژه هایی که دوست دارم و دوست ندارم، به جای کلمات خوب و بد، همه آرا شفاف است. آرای مردمی نیز دوبار شمارش می شود، اول در صندوق رأی و دوم در دبیرخانه. ناظرانی از نمایندگان منتخب تولیدکنندگان نیز برای نظارت بر این فرآیند منصوب شدند. نتایج به طور همزمان به دبیرخانه جشنواره و سایت سینما ارسال می شود.

وی همچنین درباره ارزیابی خود از نحوه رای گیری آنلاین گفت: اینکه آیا قصد دارند از طریق سایت رای مردمی برگزار کنند یا اینکه به سایت اطلاع رسانی می کنند یا روند اخذ رای را اعلام می کنند، مشخص نیست. در گذشته، اطلاعات در وب‌سایت‌ها رایج بود و ممکن است بخواهند حفظ را پردازش کنند و آرای عمومی را به دست آورند. به نظر می رسد در این مسیر باید در رعایت انصاف (زمان اکران، مکان، تعداد اکران) نکات مشابهی را مد نظر قرار دهند و سازوکاری را راه اندازی کنند که در همان سینما فقط همان مخاطبان فرصت رای دادن داشته باشند. ! به عبارت دیگر برای بازرسی، ذینفع باید امکان بازرسی را افزایش دهد. در این صورت (پیش‌بینی تدابیری برای رعایت انصاف و شفافیت) به نظر می‌رسد این امکان به دلیل حضور مردم کاهش می‌یابد و صندوق‌ها و راهنماها پوشش یکپارچه نخواهند داشت و همه در خانه یا با سیستم گوشی هوشمند رای می‌دهند!

داستان پرطرفدار سیمرغ در روزهای ابتدایی جشنواره امسال به چالش و دغدغه اصلی تبدیل شده است. علی سرتیپی، تهیه کننده «شهرک» در گفت و گو با خبرنگار سلام آنلاین، اظهار کرد: اتفاق افتاده است که سازندگان با خرید 200 تا 300 میلیون بلیت رای را افزایش داده اند و این مشکلی است که باید برای رای دهندگان برای خرید بلیت اقدام شود. و در سالن سینما حاضر شده و باید فیلمی را تماشا کنند.

او امیدوار است امسال در انتخابات چهل دور شفاف باشد.

یا کامران حجازی، یکی از تهیه کنندگان «مرد بازنده» مهدویان در چهلمین مراسم امسال به سلام آنلاین گفت: یکی از دغدغه های ما این است که رای کافی نیاوریم. در روزهای اخیر پرونده هایی مبنی بر عدم دریافت پیام یا رسید پس از پایان مهلت ثبت نام رای دهندگان برای ما ارسال شده است که امیدوارم با ترفندهای برگزارکنندگان شاهد ریشه کنی این بیماری ها باشیم. یک نکته در مورد نحوه سنجش محبوبیت در سال جاری بر اساس میانگین رای هر فیلم است که نمی توان آن را به طور کامل اندازه گیری کرد و نمی توان تاثیر تعداد بینندگان هر فیلم را نادیده گرفت و امیدواریم شما تصمیم بگیرید که به این نکات توجه کنید

منصوری، تهیه کننده «گروه دختران» چند روز پیش در گفت و گوی دیگری با سلام آنلاین، با اشاره به سامانه رای گیری مردمی (سیمفا) جشنواره فیلم فجر و اجرای آن، گفت: مانند سال گذشته است. این تهیه کننده) و وضعیت نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. کنترل انتخابات و هیچکس به آن اهمیت نمی دهد و اساساً اشتباه است. اگر صدای ما به همه جا نرسد و کسی اهمیتی نداشته باشد چه اتفاقی افتاده است، چه کنیم؟ مطمئنم امسال هم همین اتفاق خواهد افتاد.

و دقایقی پس از اعلام انصراف محبوب سیماجغ از جشنواره فیلم فجر، امیر بنان، تهیه کننده «جلسه خصوصی» که این روزها در صدر رای مردمی فیلم های فجر قرار دارد، مطلبی را منتشر کرد. در صفحه مجازی خود با عنوان:
; هنرمند! دبیر محترم جشنواره فیلم فجر! سلام لطفا گوشیمو بردار من به مدت یک ساعت (4 بعد از ظهر) بارها و بارها با شما تماس گرفتم.

اما باید فیلمی را که در این سال ها سیمرغ مردمی در جشنواره فیلم فجر ساخت: «آژانس شیشه ای» ساخته ابراهیم حاتمی کیا «رنگ های خدا» ساخته مجید مجیدی «عروس آتش» ساخته خسرو سینایی «متولد مهرماه احمد» رضا درویش، «سلاخ سگ» بهرام بیضایی، ارتفاع پست «ابراهیم حاتمی کیا»، فرش بادی «کمال تبریزی»، مارمولک «کمال تبریزی»، بید مجنون «مجید مجیدی»، چهارشنبه سوری، «اصغر فرهادی، «اخراجی ها «مسعود ده نمکی «سنتوری» داریوش مهرجویی «همیشه پاهای زن در میان است» کمال تبریزی «بی پولی» حمید نعمت الله «درباره الی» اصغر فرهادی «ارغوان» ابراهیم حاتمی کیا «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی روی تیپ پیمان معادی، حوض نقاشی «مازیار میری»، دختران هیس فریاد نمی زنند «پوران درخشنده»، شیار 143 «نرگس آبیار»، خط ویژه «مصطفی کیایی»، چهره دیوانه «ابوالحسن داوودی»، «ابد و یک روز» از سعید روستایی، «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان، «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن س. ایدی، «شش و نیم متر» سعید روستایی، «شنای پروانه» ساخته محمد کارت، «ابلاغ» نرگس آبیار.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا