اقتصادی

روسیه سهم بازار نفت آسیا را از متحدان خود ربود

روسیه با گرفتن سهم بازار از متحدان انرژی خود در آسیا، مشتریان نفتی را برای جایگزینی خریداران اروپایی که عرضه انرژی این کشور را تحریم کرده اند، پیدا کرده است.

از غرب آفریقا گرفته تا خاورمیانه، تولیدکنندگان اوپک پلاس در حال مشکل هستند زیرا خریداران در هند و چین، دو بازار بزرگ آسیا، نفت ارزان‌تر روسیه را خریداری می‌کنند. این وضعیت نقشه تجارت جهانی نفت را که شاید سال هاست به این شکل بوده تغییر داده است.

واندانا هری، موسس شرکت مشاوره Wanda Insights گفت: «بی دلیل نیست که تولیدکنندگان خاورمیانه نگران از دست دادن سهم بازار در چین و هند به روسیه هستند. به نظر می رسد هیچ پایانی برای دگرگونی این تجارت وجود ندارد.

قیمت نفت اورال روسیه در سال گذشته کاهش یافت زیرا اروپا خرید خود را در پاسخ به حملات نظامی مسکو به اوکراین متوقف کرد. غول‌های آسیایی وارد عمل شده و به صادرات نفت دریایی روسیه به بالاترین سطح در هفته‌های اخیر کمک کرده‌اند.

هند در طول تاریخ برای بیشتر واردات نفت خود به کشورهایی مانند عراق، عربستان سعودی و امارات متحده عربی متکی بوده است. این تولیدکنندگان اکنون در یک پیوند هستند. بر اساس آمار شرکت تحلیلگر انرژی Vertexa، از ژانویه 2022، یک ماه قبل از شروع جنگ در اوکراین، واردات نفت هند از خاورمیانه با 35 درصد کاهش به 1.9 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل رسید. در همین مدت، واردات از غرب آفریقا به میزان مشابهی کاهش یافت و به 228 هزار بشکه در روز رسید.

در همین حال، هند 1.9 میلیون بشکه در روز نفت روسیه در ماه آوریل وارد کرد، در حالی که این رقم در ژانویه 2022، 65000 بشکه در روز بود. روسیه اکنون به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت هند با خاورمیانه رقابت می کند.

آر راماچاندران، مدیر سابق شرکت بهارات پترولیوم گفت: این روند تا زمانی که قیمت نفت روسیه پایین بماند ادامه خواهد داشت. قبل از جنگ اوکراین تقاضای زیادی برای نفت اورال روسیه در هند وجود نداشت.

به گزارش آرگوس مدیا، قیمت نفت اورال برای حمل به هند که شامل هزینه های حمل و نقل می شود، تقریبا 12 دلار در هر بشکه ارزان تر از برنت است، استاندارد بازار جهانی در 15 می. اختلاف قیمت در دو ماه گذشته حدود پنج دلار کاهش یافته است.

چین تغییر می کند

طبق آمار Vertexa، چین همچنان به دریافت جریان نفت ثابت از خاورمیانه ادامه می‌دهد و واردات آن نسبت به ژانویه 2022 حتی اندکی افزایش یافته است.

با این حال، بزرگترین اقتصاد آسیا خرید نفت از غرب آفریقا را بیش از 40 درصد کاهش داد و واردات از 1.3 میلیون بشکه در روز در اوایل سال 2022 به 730000 بشکه در روز در آوریل کاهش یافت. آنگولا همچنان بزرگترین صادرکننده نفت در منطقه است. این در حالی است که واردات نفت روسیه به چین 80 درصد افزایش یافته و از ابتدای سال 2022 به حدود 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده است.

اعضای اوپک و متحدان آنها تنها صادرکنندگانی نیستند که شاهد کاهش سهم خود از بازار نفت آسیا بوده اند. صادرات آمریکا به هند و صادرات اروپا به چین نیز کاهش یافت.

با این حال، هند و چین معمولاً به خاورمیانه و غرب آفریقا متکی هستند که بزرگترین تولیدکنندگان اوپک + برای بیشتر عرضه نفت خام خود هستند.

حداقل 35 میلیون بشکه نفت نیجریه برای توزیع تا پایان ماه گذشته فروخته نشده است و به گفته تجار، کمبود خریداران آسیایی دلیل تمرکز نفت است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا