استان ها

رهاسازی آب در هورهای خوزستان نیازمند مصوبه ی دولت/ تنها ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سدها قابل برنامه ریزی است

قاسم سلیمانی شلتوکی عصر امروز به آبادانی گفت: “موضوع تمام نشده است و ما همچنان آن را رصد می کنیم.” ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا این نامه را از طریق برنامه ها و سازمان های بودجه ای برای تصویب به هیئت دولت ارسال کنیم.

14 میلیارد متر مکعب آب پشت سد کاهش دهید

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اینکه چرا کشت برنج در خوزستان ممنوع است ، افزود: “امسال با خشکسالی شدیدی روبرو هستیم و یکی از مشکلات ما ورود آب کارون است. به آبادان و خرمشهر ، بنابراین تصمیم گرفته شد متناسب با آنچه که آورده ایم ، 15 است. “بگذارید یک میلیارد متر مکعب آب پشت سد و حدود 2 میلیارد متر مکعب آب برنامه ریزی کنیم. از حالا تا پایان ماه سپتامبر از این تعداد به آن اضافه می شود. حدود 7 میلیارد و 900 میلیون متر مکعب قابل برنامه ریزی است. حدود 3.5 تا 4 میلیارد متر مکعب مربوط به کشاورزی است ، از جمله محصولات فصلی به جای محصولات تابستانی و پاییزی. گاومیش هرچقدر برنج کشت شود ، سهمیه ها کاهش می یابد و مقدار آب مورد نیاز به مناطق پایین دست نمی رسد.

وی افزایش آب نمک را که نمی تواند توسط مردم یا دام و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد دلیل دیگری برای جلوگیری از کشت برنج در استان ذکر کرد و تأکید کرد که باید از کشت برنج محافظت کنیم. اگر مردم نخل نخورند از ابتدا تا انتها بنوشید و بنوشید و دام ، اگر این کار به پایان نرسد ، برنامه به تأخیر می افتد و ما با مشکل مواجه خواهیم شد. ما همچنین از رسانه ها می خواهیم به اجرای این برنامه که برای رفاه حال مردم طراحی شده کمک کنند.

* با نقض بیش از حد آب مصرفی آب برنامه ریزی شده به پایین نمی رسد

وی گفت: در سال 1997 خشکسالی شدیدی داشتیم که کشت کدو تنبل را ممنوع کرد. در سال 1998 ، سیل وجود داشت و در بعضی از مناطق خوب بود ، و در سال 1999 نیز مقدار برنج در شرایط خوب افزایش یافت ، اما امسال به دلیل کمبود آب به دلیل بارندگی کم ، 31 میلیارد متر مکعب از آن برداشت شد آب و ذخیره در پشت سد. ما به حدود 17 میلیارد متر مکعب رسیده ایم ، یعنی 14 میلیارد متر مکعب کمبود آب داریم. از این 17 میلیارد متر مکعب ، فقط 7 تا 8 میلیارد متر مکعب قابل برداشت است و مابقی رسوبات مورد استفاده برای نیروگاه ها یا غیر قابل استفاده است ، بنابراین ما باید حداکثر 8 میلیارد متر مکعب آب داشته باشیم. اما برای ما هیچ مشکلی وجود ندارد و هرگونه تخلف در مصرف بیش از حد آب برنامه ریزی شده از رسیدن آب به مناطق پایین دست مانند آبادان و کوراسا جلوگیری می کند و با افزایش شوری کشاورزی پوشیده می شود و مشکلات بوجود می آیند و ما آنها را ندارم در صورت تمایل ، اما برای صرفه جویی در مصرف آب از طریق ممنوعیت کشت برنج.

* انتقال قدرت اداره کل به منطقه آدوان ضروری و قانونی است.

فرماندار استان خوزدان در بخش دیگری از سخنان خود در مورد واگذاری قدرت به منطقه آریزونا یادآوری كرد: در تبصره 65 ماده 6 برنامه ششم آمده است كه دولت باید اختیارات خود را به منطقه آزاد منتقل كند و ویژه. امروز در جلسه هماهنگی و رفع موانع تولید رایگان در منطقه آروان ، یک یا دو مورد اتفاق افتاد که در آن توافق کردیم که اختیارات خود را از استان ها به منطقه آزاد آون ، از جمله اختیارات سازمان ، تفویض کنیم. علاوه بر مسئله ثبت سفارش موجود در منطقه نگهداری رایگان ، برق باقیمانده نیز باید برای منطقه خالی تأمین شود. رئیس سازمان منطقه ای آوان همچنین پیشنهاد انتقال قدرت آدامز و سپاه های صنعتی مورد بررسی را ارائه داد.

تکمیل سد برق آبی بالا و پایین در باربارا سر به 1360 میلیارد دلار وام نیاز دارد

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه این تصمیم برای رفع کمبود آب در آبادان و خرمشهر اتخاذ شده است اظهار داشت: از این نظر کارهای بزرگی در آبادان و خرمشاه در حال انجام است. حدود یک هفته پیش ، میزان اسید EC در این شهرها از 800 تا 100000 میکرون فراتر رفت ، اما اکنون آب ECO در آدا به 2000 و در خرمشهر به 3000 میکرون می رسد. زهکشی از پشت سد بسیار مثر است و بزرگترین کاری که باید انجام شود ادامه ساخت سدها در جزایر بارام ، زاکسن و مادام در کاران است. در همین راستا نامه ای از وزیر کشور ، ستاد بحران ، برای برنامه ها و بودجه دریافت کرده ایم. ما مبلغی عادلانه ، حدود یک میلیارد و 360 میلیارد بهره برداری طلب کردیم. امیدوارم بتوانیم این افتخار را کسب کنیم و اگر این اتفاق بیفتد ، مشکلات آب شور و اکوسیستم در این مناطق برای همیشه حل خواهد شد.

* تسریع در ورود موانع تولید در خوزستان و تلاش برای از بین بردن آنها

وی در خصوص طرح رفع موانع در استان خوزستان در سالی که مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ، از بین بردن و حمایت از آن نامگذاری کرده اند ، وی افزود: “قانون میانجیگری و رفع موانع قانونی است که طبق قانون قوی و امسال است با تأکید رهبران ارشد بر حمایت و از بین بردن موانع تولید ، ما یک جلسه هفتگی هماهنگی ستاد در استان داریم ، این ستاد دیروز جلسه ای را در مرکز استان و امروز در منطقه آزادوند برگزار کرد.

وی گفت: “ما در تلاش هستیم موانع تولید در استان را بشماریم ، بنابراین در قالب جلسات مختلف و با حضور متقاضیان و دستگاه های مربوطه این موارد را بررسی و رصد می كنیم.” ما موافقت می کنیم و کسانی را که در سطح ملی هستند به صورت یک توافق نامه به ستاد ملی ارجاع می دهیم.

48

دکمه بازگشت به بالا