اقتصادی

راه نجات کشاورزی و تولید پسته، مدیریت آب است/ضرورت تجهیز باغات به سیستم‌های نوین آبیاری

ابزار اقتصادی زراعت و تولید پسته مدیریت آب / نیازهای باغداری با آبیاری نوین است.

سلام آنلاین/ کرمان نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس گفت: تنها راه صرفه جویی در کشاورزی و ادامه تولید پسته در رفسنجان و انار مدیریت منابع آبی و اتخاذ روش های نوین آبیاری است.در این امر از پسته کاران حمایت کنید.

به گزارش سلام آنلاین، حجت الاسلام دکتر حسین جلالی با اشاره به اینکه وضعیت کشاورزی شهرستان های رفسنجان و انار به دلیل کمبود منابع آبی و شرایط زمین نگران کننده است، گفت: یک سوم جمعیت این دو منطقه به کشاورزی شریف اشتغال دارند. و با این وضعیت ادامه کشاورزی مشکل خواهد بود.

وی گفت: متاسفانه راه حل های خطرناکی ارائه می دهند. مثلاً برای خشک شدن 50 درصد باغ، فردی که سال ها برای تولید درخت کار می کند، به دلیل عدم مدیریت منابع آب، باید درخت خود را قطع کند! سپس پیشنهاد می کنند که درختان باقی مانده را دوباره خشک کرده و به تدریج پسته های رفسنجان را جمع آوری کنند.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با اشاره به اینکه در رفسنجان کشاورز داریم که در هر هکتار حدود ده تن پسته برداشت می کند اما در برخی مناطق 400 کیلوگرم و کمتر است سنت و کمیاب. آموزش کشاورزی برخی کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است زیرا پسته کاران باغات خود را به آبیاری مدرن مجهز می کنند و بهترین محصولات را با عملکرد بالا برداشت می کنند.
وی بر حمایت دولت از کشاورزان در زمینه آبیاری نوین و کمک به بهبود اراضی و افزایش بهره وری تا حدودی تاکید کرد و گفت: مجوزهای زیست محیطی و تجمیع باغات خرده مالکی برای استفاده در سیستم آبیاری نوین تصویب شده است و پیگیری خواهیم کرد. اصلاح مواد 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب در مجلس.
حجت الاسلام جلالی خاطرنشان کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و با استفاده از آبیاری نوین و زیرزمینی و مدیریت منابع آب، کشاورزی و تولید پسته، شهر را حفظ کنیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا