رانندگی با خودرویی با موتور جت /عکس

به گزارش سلام آنلاین و پدال ایده ساخت خودرویی با موتور هواپیما ممکن است احمقانه به نظر برسد اما کرایسلر آن را در اوایل دهه 1960 به واقعیت تبدیل کرد. این شرکت یک خودروی آزمایشی به نام Turbine Karr ساخته است که در تعداد محدودی ساخته شده و افراد خوش شانس را روزانه استفاده می کند. اگرچه توربین های کر هرگز به تولید انبوه نرسیدند اما صنعت خودروی ایالات متحده را به جلو سوق دادند.

رانندگی ماشین با موتور هواپیما / عکس

با نزدیک شدن به پایان جنگ جهانی دوم کرایسلر طراحی یک توربین گازی معروف به A-86 را تکمیل کرد. اگرچه موتورهای هواپیماهای آن سالها به اندازه موتورهای پیستونی قدرتمند بودند اما کوچکتر و سبکتر بودند. این بدان معنی است که هواپیما اکنون می تواند بزرگتر شده و حتی منجر به شکستن دیوار صوتی شود. به همین دلیل در کرایسلر این سوال پیش می آید که آیا می توانیم موتور هواپیما را روی خودروها نصب کنیم؟ اما این کار با مشکل بزرگی مواجه است زیرا با وجود اینکه موتور هواپیما برای هواپیما مناسب و کارایی بالایی دارد اما نمی تواند به راحتی در خودرو کار کند.

در طول مسیر این ایده بلندپروازانه مشکلاتی وجود دارد که باید حل شوند. نحوه نگهداری کولر ذخیره سازی سوخت و استفاده از گیربکس مناسب یکی از آنهاست. در هواپیما موتور با باد از توربینی به نام پروانه نیرو می گیرد اما این روش برای وسایل نقلیه ای که در گردش خواهند بود مناسب نیست. به همین دلیل مهندسان یک توربین دوم را به موتور اضافه کردند. این توربین که توسط هوای خروجی از توربین اول می چرخد سرعت توربین اول را از 40000 به 50000 دور در دقیقه کاهش می دهد تا از طریق گیربکس به اکسل عقب خودرو منتقل شود. به این ترتیب می تواند 130 اسب بخار قدرت موتور را به چرخ ها منتقل کند. این قدرت در 36000 دور در دقیقه تولید می شود.

رانندگی ماشین با موتور هواپیما / عکس

علاوه بر این برای اینکه موتور توربین گاز همانطور که کاربر از خودرو انتظار دارد رفتار کند واکنش پدال گاز و سوخت گیری باید اساساً تغییر کند. با این حال مهندسان این پروژه با مشکل لرزشی مواجه نشدند زیرا موتور توربین گازی قطعات کمتری نسبت به موتور پیستونی داشت که به سادگی می چرخید و لرزش نداشت. علاوه بر این بر خلاف موتورهای پیستونی موتورهای توربین گازی نیازی به فشرده سازی روغن ندارند و در نتیجه می توانند با سوخت خود مشتعل به دلیل تراکم کار کنند. برای نشان دادن این توانایی یک مهندس کرایسلر حتی نمونه اولیه موتور توربین در حال اجرا را به جشنواره بادام زمینی برد و روغن بادام زمینی را در مخزن ریخت! اگرچه این ماشین بوی آشپزخانه رستوران می دهد اما خوب کار می کند!

رانندگی ماشین با موتور هواپیما / عکس

با این حال کرایسلر اولین شرکتی نبود که توربین گازی را در خودرو آزمایش کرد و در اوایل سال 1949 روور همین ایده را مطرح کرد. علاوه بر این دیگر خودروسازان بزرگ آمریکایی نیز در دهه 1960 با توربین های گازی روی خودروها آزمایش کردند اما در میان آنها تنها کرایسلر بیش از یک خودروی نمایشی تولید کرد. این شرکت حتی بسیاری از توربین های کارآمد را توسعه داد که می توانستند توسط کاربران عادی استفاده کنند و مردم هر روز هفته ها آن ها را در دنیای واقعی راندند. در مجموع 203 راننده خوش شانس توربین به مدت سه ماه کار کردند.

رانندگی ماشین با موتور هواپیما / عکس

در طول این آزمایشات مشکلات خودرو مانند فرآیندهای راه اندازی پیچیده شتاب آهسته مصرف سوخت بالا و صدای بیش از حد مشخص شد. اگرچه بسیاری از این مسائل قابل حل است اما کرایسلر تصمیم گرفته است که پروژه را ادامه ندهد. در نتیجه این شرکت در سال 1966 این خودرو را فراخواند و تنها 9 خودرو را نابود کرد. دو تا از این ماشین ها هنوز متعلق به کرایسلر هستند شش دستگاه در موزه های مختلف آمریکا به نمایش گذاشته شده اند و یکی در اختیار جی لنو است.

رانندگی ماشین با موتور هواپیما / عکس

نمونه اولیه ماشین متعلق به جی لنو شش سال پس از خرید ذوب شد و هیچ کس از آن خبر نداشت زیرا کار کردن دوباره آن بسیار سخت بود و لنو مطمئن نبود که امکان پذیر است. با این حال سم بارلو ویلیامز یکی از طراحان اصلی موتور پس از اینکه کرایسلر پروژه توربین کار را لغو کرد و پسرش گرگ همچنان شرکت را با منابع مدیریت کرد شرکت توربین خود را راه اندازی کرد. توربین. بسیاری از مهندسان کرایسلر نیز داوطلب شدند تا کمک کنند و نقشی کلیدی در پیشبرد پروژه داشته باشند.

رانندگی ماشین با موتور هواپیما / عکس

به نظر می رسد که پوشش بیرونی دستگاه همچنان حفظ شده است اما از فناوری چاپ سه بعدی برای بازسازی فضای داخلی بسیار استفاده می شود زیرا بدون استفاده از این فناوری تولید این قطعات بسیار گران تمام می شود. مهندسان قدیمی تر کرایسلر هنوز بسیاری از طرح های اصلی این پروژه را حفظ کرده اند همراه با فناوری هایی مانند اسکن سه بعدی برای فعال نگه داشتن توربین های گازی کرایسلر.

227227

دکمه بازگشت به بالا