تازه های کسب و کارعلمی و پزشکی

درمان خانگی برای درد بخیه

جای بخیه و زخم آثار باقی مانده بر روی پوست بعد از عمل جراحی یا جراحت است. این آثار ممکن است به خاطر زخم‌های مختلف پوستی به وجود آمد باشند از جمله سوختگی، بریدگی، یا التهاب جوش‌ها. این‌ها فقط یک سری علامت روی بدن نیستند بلکه برای بسیاری از آدم‌ها یکی از بزرگترین علل اعتماد به نفس پایین به شمار می‌روند. گفته می‌شود که «زخم ممکن است خوب شود اما جای زخم تا ابد می‌ماند.» درمان جای بخیه و زخم کمی سخت‌تر است اما می‌توان آن‌ها را با استفاده از درمان‌های خانگی زیر از بین برد. نتایج این درمان‌ها ممکن است از شخصی به شخص دیگر بسته به عمق و شدت مشکل متفاوت باشد. بافت زخم نیز به طور طبیعی در یک دوره‌ی زمانی مشخص محو می‌شود.

5 درمان خانگی سریع و آسان برای از بین بردن جای بخیه و زخم

در این نوشتار 5درمان خانگی سریع و آسان برای از بین بردن جای بخیه و زخم را به شما یاد می‌دهیم نیازی نیست پولی را که به سختی به دست آورده‌اید صرف درمان‌های زیبایی گران قیمت کنید فقط کافی است برای داشتن پوستی با ظاهر سالم و بی‌نقص این اقدامات ساده را انجام دهید.

روغن نارگیل

جای زخم‌ها نیز استفاده می‌شود: کمی پودر زردچوبه را با کره‌ی مایع یا شیر خام مخلوط کنید و آن را به آرامی بر ناحیه‌ی آسیب دیده ماساژ بدهید. آن را بعد از ۱۵-۲۰ دقیقه بشویید، نه تنهای جای زخم‌ها را پاک بلکه سلامت و درخشندگی پوست را نیز حفظ می‌کند. این ماده به خاطر خواص ضد پیری‌اش نیز محبوب و مورد تمجید است.

لیمو

آب لیمو سرشار از مواد مغذی است، در نتیجه نه تنها خوراکی سالم است بلکه از آن به عنوان درمانی خانگی برای معالجه‌ی اختلالات پوستی متعدد استفاده می‌شود. لیمو سرشار از ویتامین C و اسید سیتریک و اسیدهای آلفا هیدروکسی است که به از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کنند و به عنوان یک سفید کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند. برای استفاده از آن، پوست اطراف زخم را تمیز کنید و بعد یک گلوله‌ی پنبه را در آب لیمو فرو کنید، و آن را روی زخم بمالید و بعد از ۱۰-۱۵ دقیقه با آب بشویید. این کار جای زخم را روشن‌تر می‌کند و بعد از استفاده‌ی منظم آن را کاملا از بین می‌برد.

سرکه‌ی سیب

به عنوان یک درمان خانگی، سرکه‌ی سیب اعتبار زیادی کسب کرده است به نحوی که برای درمان آنفولانزا گرفته تا زگیل کارساز به حساب می‌آید. یک گلوله‌ی پنبه را در سرکه‌ی سیب فرو کنید و آن را روی زخم‌ها بمالید. این کار جای زخم یا بخیه را محو خواهد کرد. بعد از ۱۰ دقیقه آن را بشویید. یا، یک پیمانه سرکه‌ی سیب را با دو پیمانه آب مخلوط کنید. صورت‌تان را بعد از تمیز کردن و قبل از خوابیدن با این محلول بشویید.

برگ‌های چریش

برگ‌های چریش دارای عوامل ضد قارچ، ضد باکتری و ضد التهابی است. این عوامل به از بین بردن جای بخیه و زخم کمک می‌کنند. برای استفاده از آن، چند عدد برگ چریش بردارید و از آن خمیر تهیه کنید. این خمیر را روی جای زخم‌ها بمالید. همچنین می‌توانید از آن به عنوان یک پک صورت نیز استفاده کنید. این کار نه تنها جای زخم‌ها را محو خواهد کرد، بلکه مشکلات پوستی مانند جوش و … را نیز از بین می‌برد. برگ چریش برای پوست نیز می‌تواند به عنوان تونر استفاده شود. فقط کافی است گلوله‌ی پنبه را در آب چریش جوشیده فرو کنید و صورت‌تان را با آن پاک کنید و بگذارید یک شب بماند. این کار جوش، جای زخم و بخیه و لکه را از بین خواهد برد.

 روغن جگر ماهی

روغن جگر ماهی از پوست و بافت های نوع خاصی از ماهی‌ها به دست می‌آید. این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و ایکوزاپنتانوییک اسید است. همچنین برای استعمال موضعی جهت از بین بردن جای زخم‌ها و جای بخیه نیز این روغن توصیه می‌شود. اما، به شکل قرص و کپسول نیز موجود است؛ فرد می‌تواند آن را با یک سوزن سوراخ کند و روغنش را بیرون بکشد. حتما ناحیه‌ی مورد نظر را با استفاده از یک حوله از هر گونه آلودگی و گرد و خاک پاک کنید. انگشت‌تان را در مخلوط روغن فرو کنید، و به آرامی آن را روی جای زخم و جای بخیه بمالید. این کار را ۳-۴ بار در روز تکرار کنید.

بهبودی درد بعد از عمل لیپوماتیک

برای آنکه این حجم از درد و تورم زودتر ناشی از عمل لیپوماتیک از بین برود، محلول خون و بی‌حسی باید به‌طور کامل از بدن تخلیه شود. باز گذاشتن زخم (محل برش جراحی) و پوشیدن لباس فشرده‌سازی مخصوص کمک می‌کند این خونابه هرچه سریع‌تر از بدن خارج شود و به کنترل و مدیریت درد بعد از لیپوماتیک کمک می‌کند. پزشک بعد از جراحی لیپوماتیک زیباجو را تشویق می‌کند فعالیت‌های بدنی سبک مثل پیاده‌روی را از سر بگیرد تا از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری شود. البته تا یک ماه انجام هرگونه فعالیت سنگین برای زیباجو کاملا ممنوع است.

پانسمان‌های روی زخم جراحی نباید به‌قدری سفت باشند که جریان خون در محل جراحی را کمتر کنند. از آنجا که تحت تاثیر داروهای بی‌حسی، اعصاب نواحی جراحی سر شده و از بین می‌رود، توصیه می‌شود از کمپرس سرد یا گرم روی محل زخم استفاده نکنید تا منجر به سوختگی یا سرمازدگی نشود. قبل از انجام این عمل،فیلم عمل لیپوماتیک را در آپارات مشاهده کنید تا متوجه تمامی نکات قبل و بعد از این عمل شوید.

چنانچه جراحی لیپوماتیک با تزریق وریدی آرامش‌بخش به‌جای بیهوشی عمومی انجام شود، درد خیلی زود کمرنگ می‌شود و فرد می‌تواند به‌زودی فعالیت‌های روزمره را از سر بگیرد. البته باید پذیرفت که این درد خفیف تا چند هفته بعد از جراحی همراه فرد باقی می‌ماند تا به‌مرور تسکین یابد.

مصرف دارو و مکمل برای کاهش درد بعد از عمل لیپوماتیک

آیا عمل لیپوماتیک درد دارد ؟ یکی از عوامل موثر بر شدت درد لیپوماتیک، داروهایی است که زیباجو بعد از جراحی مصرف می‌کند. برای جلوگیری از درد حاصل از لیپوماتیک با پزشک در مورد انواع داروهای تجویزی و بی‌نسخه صحبت کنید و از او بخواهید مکمل‌هایی که به کنترل و مدیریت درد پس از لیپوماتیک کمک می‌کنند را به شما معرفی کند. همچنین بپرسید دستورالعمل خاصی وجود دارد که رعایت آن‌ها به گذراندن راحت‌تر این دوره کمک کند یا خیر. پزشک جراح معمولا با تجویز ضد درد سعی می‌کند درد زیباجو را موقتا تسکین بدهد.

فراموش نکنید که از عمل لیپوماتیک از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) خودداری کنید تا بدن برای لخته‌سازی خون بعد از عمل (و ترمیم محل زخم) کاملا آماده باشد. از مکمل‌های بدون نسخه، به‌ویژه ویتامین E نیز باید اجتناب شود؛ چون پتانسیل تضعیف لخته شدن خون را دارند. به‌طور کلی فرد نباید در دوره بهبودی هیچ دارو یا مکمل جدیدی را بدون مشورت پزشک امتحان کند.

عوارض احتمالی و خطرات ناشی از عمل زیبایی لیپوماتیک

همه جراحی‌های بزرگ با خطر خون‌ریزی، عفونت و واکنش نامطلوب به مواد بی‌حسی و بیهوشی انجام می‌شوند؛ البته شدت این عوارض و اینکه آیا زیباجو آن‌ها را تجربه کند یا خیر، کاملا به سنگین بودن جراحی (مقدار چربی برداشته شده، مهارت‌های جراح و مراقبت‌های بعد از عمل بستگی دارد. اما در حالت کلی برخی از رایج‌ترین خطرات و عوارض جانبی ناخوشایند لیپوماتیک عبارت‌اند از:

  1. کبودی شدید: محو شدن کامل این کبودی ممکن است چندین هفته طول بکشد؛
  2. التهاب: تورم گاهی تا ۶ ماه باقی می‌ماند و در طول این مدت دفع مایع از محل برش جراحی ادامه‌دار است؛
  3. ترومبوفلبیت: ممکن است لخته خونی در ورید ایجاد شود که التهاب و عوارض جانبی بعد از عمل را تشدید کند؛
  4. یکنواخت‌نبودن سطح پوست: چنانچه پوست زیباجو خاصیت ارتجاعی ضعیفی داشته باشد یا جراح چربی اضافه را ناهموار بردارد، پوست فرد پژمرده، چروک یا برآمده به نظر می‌رسد؛
  5. بی حسی: ناحیه تحت جراحی ممکن است برای مدتی بی‌حس شود که معمولا موقتی است؛
  6. عفونت: بعد از عمل لیپوماتیک عفونت پوستی چندان رایج نیست. اما اگر اتفاق بیافتد، احتمال جراحی مجدد برای درمان آن وجود دارد؛
  7. سوراخ شدن اندام داخلی: از آنجا که دستگاه لیپوماتیک فقط و فقط چربی‌های اضافه را ذوب می‌کند و به بافت‌های ماهیچه‌ای آسیبی نمی‌زند، این اتفاق بسیار نادر است. اما اگر پزشک در انجام این عمل مهارت کافی نداشته باشد، ممکن است این اتفاق رخ دهد؛
  8. مرگ: اگرچه عمل لیپوماتیک معمولا با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود؛ اما اگر جراح به هر دلیلی بیهوشی عمومی را ترجیح دهد، باید احتمال به‌هوش‌نیامدن بیمار را در نظر گرفت.
  9. مشکلات کلیوی یا قلبی: تزریق و مکش مایعات سطح مایعات بدن را تغییر می‌دهد و می‌تواند با مشکلات کلیوی یا قلبی همراه باشد.
  10. آمبولی ریه: گاهی اوقات چربی ذوب‌شده وارد رگ‌های خونی می‌شود و با جریان به سمت ریه‌ها، گردش خون را در این اندام مسدود می‌کند.
  11. ادم ریوی: احتمال دارد مایع تزریق‌شده در ریه‌های بیمار تجمع کند؛
  12. واکنش آلرژیک: ممکن است زیباجو به داروها یا مواد مورد استفاده در جراحی مثل لیدوکائین حساسیت نشان دهد که باعث مشکلات جدی قلب و سیستم عصبی مرکزی می‌شود.
  13. سوختگی پوست: حرکت کانولا می‌تواند باعث سوختگی اصطکاکی پوست فرد یا اعصاب او شود.
دکمه بازگشت به بالا